frankhaugen Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 På videregående skole i dag, er det en rekke spennende yrker man kan velge mellom, men flere av disse har falt fra pga mangel på interesse. Men hvorfor finnes det ikke IT-yrker på VGS, man har IKT for eks. som gjør en til en grunnleggende altmuligmann innen datavedlikehold. Men hva med 3D-animatører, programmerere, og webdesignere. Dette er yrker som man i dag må ha høyere utdannelse for å få. Dette er idotisk, det er ingenting som tilsier at man må ha hatt 3 år på VGS med helt urelaterte fag før man kan lære seg å lage en webside, eller lage software. Hvorfor har vi ikke konkrete IT yrker også som en del av utdanningstilbudet på VGS? svaret etter min mening er at det er for mange inkompetente, konservative, og egoistiske mennesker som skal på politisk grunnlag bestemme hvordan den norske skolen skal se ut. vennligst si din mening! Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det er som du sier selv: "svaret etter min mening er at det er for mange inkompetente, konservative, og egoistiske mennesker som skal på politisk grunnlag bestemme hvordan den norske skolen skal se ut." Er enig i akkurat det utspillet. Min mening om saken er at det burde vært et litt mer bredt linjevalg på VGS. Slik som du sier, jeg tror det ville vært veldig interessant, men jeg tror også at det har sine grunner at det ikke er slik. Hadde det vært en programmeringslinje på VGS hadde jeg valgt den på flekken. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Man programmerer på elektrolinjen. Og man bedriver litt SQL i itfaget på allmenn. 3D-animasjon og webdesign får man i media og kommunikasjon. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Man programmerer på elektrolinjen. Og man bedriver litt SQL i itfaget på allmenn.3D-animasjon og webdesign får man i media og kommunikasjon. Ja men ingen kan skrive "Programmerer" på CV'en etter elektro, eller databaseadministrator etter Almenn, dette er små temaer i et bredt fagfelt. Hvis man skal bli programmerer trenger man 10 uketimer med programmering og ikke 2 timer i uke i tre måneder;)... men jeg nekter ikke for at vgs HAR IT, jeg er bare skuffet over at det ikke er et nyttig ITyrke som en del at utdanningsmulighetene, selv så lærte jeg meg programmering etter at jeg ble html wiz på IKT linja, og nå er jeg kompetent på VB.net, men jeg savner muligheten til å ta en "ordentlig" IT-utdannelse som betyr noe for en potensiell arbeidsgiver. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 På videregående skole i dag, er det en rekke spennende yrker man kan velge mellom, men flere av disse har falt fra pga mangel på interesse. Men hvorfor finnes det ikke IT-yrker på VGS, man har IKT for eks. som gjør en til en grunnleggende altmuligmann innen datavedlikehold. Men hva med 3D-animatører, programmerere, og webdesignere. Dette er yrker som man i dag må ha høyere utdannelse for å få. Dette er idotisk, det er ingenting som tilsier at man må ha hatt 3 år på VGS med helt urelaterte fag før man kan lære seg å lage en webside, eller lage software. Hvorfor har vi ikke konkrete IT yrker også som en del av utdanningstilbudet på VGS? svaret etter min mening er at det er for mange inkompetente, konservative, og egoistiske mennesker som skal på politisk grunnlag bestemme hvordan den norske skolen skal se ut. Si hva du vil, men det tar faktisk ganske mye tid og lære seg disse emnene og de krever vesentlig mer enn det man lærer på vgs. Bransjen er ikke interessert i å ansette systemutviklere med vgs bakgrunn, mange vil ikke engang ha folk med bare bachelor. Jeg vet at dette er litt tungt å forstå, husker at jeg tenkte slike tanker innimellom da jeg fikk vgs, men man ser forskjellen etterhvert. Det er ikke idiotisk, alt du lærer på vgs er faktisk nyttig. Ikke at leks. itt. hist. er så vesentlig for programmering, men sammensetningen er faktisk noe som betyr noe. Et godt basisgrunnlag for å lære videre. Web-designere er det vel mange som er i dag uten høyere utdanning, men det er ikke tilfeldig at man krever stort sett høyere utdannelse i dag for å jobbe med software, og når man ser hvor mange som fortsatt sliter med viktige konsepter i software-utvikling selv etter 3 år på høyskole så tror jeg ikke løsningen er å la dette bli en vgs. utdanning. At du har lyst til å jobbe med slike områder innen IT, men ikke har lyst til å gjøre det som trengs for å komme dit er nå egentlig ditt problem. Skjønner at du ønsker deg en easy-way dit du vil, men dette er faktisk emner som krever mer av deg, og hvis det ikke passer deg så finnes det mye annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå