Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

INTERNETT DELING---PLEASE HELP

Anbefalte innlegg

Hei er det noen som fortelle meg hva jeg har gjort feil??.Har 2 maskiner kan kalle dem 1og2.Nr 1 har 2 nettverkskort hvor det ene kortet som er jensen realtek er koblet rett til Telenor ADSL modem og IP adressering er satt til AUTO.Det andre kortet er et Cnet PRO 200 kort og er koblet til maskin 2 via en SMC SWITCH C6405TX hvor det sitter er Jensen REALTEK kort.cnet pro kortet i mask 1 har adr:93.152.46.15 +mask 255.255.254.0 og realtek i maskin 2 har 93.152.46.17 +mask 255.255.254.0 Realtek kortet i mask 2 har default gateway:93.152.46.15 som er cnet kortet i mask 1.Har twisted kabel mellom teleutak og modem og rette ellers.Deling av filer fungerer perfekt men jeg får ikke tilgang til internett på mask 2.menr at alt protocoller er inst.Hvet noen hvordan nettleseren må settes opp.PLEASE HELP har holdt på i 1 uke,har også lest alle forum men finner ikke ut av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på telenor sine routere, men sånn gjøres det med Cisco og Win2000

Nå slipper jo vi som har NGT å tenke på dette da :smile:

PC1 med 2 nettverkskort:

kort1

kobles til router med IP 10.0.0.2 mask 255.255.255.0

gateway 10.0.0.1

kort2

Når du aktiverer deling på dette kortet,får dette kortet IP 19x.x.x.1 du setter mask 255.255.255.0 og gateway 10.0.0.2

PC2

Du setter mask 255.255.255.0

gateway 19x.x.x.1

Du må vel også sette inn DNS IP på alle kort

Epox EP-8KTA3+

AMD Athlon 1200/266

512 MB RAM

2X GXP75 30GB RAID0 2 år og feilfri :smile:

SBLive 5.1

ATI Rage Fury Pro 32MB

NGT ADSL 1024/512

[ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-01-15 21:26 ]

Lenke til kommentar

Ja beklager det ble mye rot på en gang.ang JENSEN så instalere det seg som realtek.SKal ikke det ikke noen instillinger til i nettleseren.for å gjøre adressene litt lettere så har jeg forandret til 10.0.0.1 på Cnet kortet i mask 1.og satt 10.0.0.2 på realtek kortet i mask 2.er det DNS adressene til telenor som står på siden til telenor.

Lenke til kommentar

skal ikke pc 2 ha noen direkte TCP/ip.og må det være ins deling av internett og telenor ADSL på mask 2eller skal leseren finne veien ut selv via gatewayen.

[ Denne Melding var redigert av: perla på 2002-01-15 21:30 ]

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har en tilsvarende konfigurasjon som deg, som fungerer fint. Jeg bruker imidlertid RASPPPoE protokollen, som de fleste anbefaler til dette bruk (altså ICS, endog Telenor).

RASPPPoE protokollen ligger til gratis nedlasting, bare søk f.eks i Google.

Lenke til kommentar

maskin 1 skal ha automatisk ip på kortet du får adsl fra. det andre kortet skal ha f.eks ip 192.168.0.1 den andre PC-en skal da ha 192.168.0.2 med default gatweay og dns 192.168.0.1 eventuelt bare sette den til å motta ip automatisk. I tillegg må du huske å aktivere deling av internett i windows på den første PC-en.

[ Denne Melding var redigert av: mohuhau på 2002-01-15 21:34 ]

Lenke til kommentar

hos meg er dns deaktivert,skal det stå noe på vert og domene.som dere alle skjønner så er det første gangen jeg prøver dette. Jeg bruker ME på begge.

[ Denne Melding var redigert av: perla på 2002-01-15 21:47 ]

Lenke til kommentar

Vurderer å skaffe ADSL jeg også.. Ettersom Telenor er eneste leverandør i mitt område må jeg gå for dem. :sad:

Jeg har en gammel pc stående. Kan jeg med hell bruke denne som internettserver? Eller vil det være unødvendig? Det må være greit å slippe å ha en av brukerpcn'e på hele tida.. og heller stue bort den gamle..

Hva er systemkravene til en slik server?

Mvh Thomas Nilsen

Lenke til kommentar

Bruker du Norton Internet Security? Disable det.

ja men jeg har prøvd og disable den,men det hjalp ikke,det burde ikke være problemet siden maskinene ser hverandre i fildelingen,har også åpnet firewallen for ip adressene som brukes.

Lenke til kommentar

Ok, har kasnkje ikke lest alle postene veldig godt men... PÅ maskinen med to nettkort(1) må du sette opp ics eller noe i den duren. Så må du, som en over sier, bruke lokale ip-adr. på lan'et ditt. D.v.s. PÅ nettkort nr.2 (som står mot lan'et) så må det være 192.168.0.1. Dette er da gateway'en til alle andre klienter i lan'et ditt.

Siden det er kontakt mellom de to maskinene (routeren og klienten, så er det ikke noe feil der. Kommer du på nett med routeren (maskin 1)? Det virker som om du har satt opp ics feil.

DNS er bare for at du skal kunne skrive http://www.hardware.no istedet for 217.77.34.214

Bare drit i vert og domene. Ikke noe for deg...

Lenke til kommentar

Fildelinga fungerer selv om Norton Intenet Secuiry er enabled, men ikke nettet. Samma det.. Det hjalp jo ikke. Hvis du gjør nesten nøyaktig som Xizor skriver over her, så skal det fungere. SETT AUTOMATISK IP på PC2 (gatewaye'en blir da automatisk 192.168.0.1 som jo er IPen til kort2 i PC1), og Gateway på kortet som er til ADSL-linja fra Modemet kan du egentlig glemme. Hvis du gjør det, så SKAL det fungere. Du kan jo ta med DNS'ene også, de står bakerst i ADSL-heftet du fikk av telenor.

Lenke til kommentar

Ingen som sier her at du må få routa trafikken din. Om du gjør dette med ics eller wingate (heter det det?), så er det det samma. Husk at du må få maskin nr. 1 til å skjønne at den skal sende trafikken fra det ene nettkortet til det andre... Det blir som å lage en bru over et vann. Greit å ha vei på hver side av brua, og vite hvordan du kommer dit, men det hjelper sinna lite hvis det ikke er en bru der...!

Lenke til kommentar

Det skjønner den vel når man setter gateway'n i kort2 lik IP'n til kort1, eller hva? Og IP'n i kort2 blir automatisk lik gateway'n i kortet i PC2 (som skal ha automatisk IP, og dermed får gateway 192.168.0.1). Da burde bilen komme frem fra vei2, over bru og til vei1.. :wink:

Lenke til kommentar

Hvor da? Hvilket OS bruker du? DNS'en du skal bruke står i ADSL-heftet. Vet ikke helt hva du mener med vert, men det er kanskje navnet til telenor-verten??

Prøv run>command

ping http://www.vg.no

så får en IP-adresse

skriv da: tracert "IP-en som stod over"

da vil du få opp "ruta" frem til http://www.vg.no, som går innom Telenor, og da vil du kanskje få opp det du er ute etter. Er litt usikker på det med vert som du skriver, men du kan jo prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...