Gå til innhold

Muslimer krever alkoholfrie dager

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette forslaget kunne like gjerne ha kommet fra Høyre, Krf eller Venstre som innførte røykeloven og tvungen likestilling i forrige regjeringsperiode. Samme reguleringsulla hele gjengen.

Jeg vil tro mange politikere er glade for dette forslaget, men ikke turde komme med det selv. De vil benytte seg av nettopp hensynet til integrering av muslimer når/hvis det innføres.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Dotten og Thlom sier svært mye bra som jeg er helt enig i. Det florerer en holdning av at innvandrere (da snakker jeg om de har fått fast oppholdtillatelse og norsk statsborgerskap) er annenrangsborgere som ikke skal tas på alvor og ei heller ikke gjøre noe ut av seg. Ikke ses, ikke høres.

De som kommer med dette forslaget (hvorvidt jeg er enig i forslaget eller ikke er en annen sak) følger nettopp norske lover og regler - de fremmer et forslag og argumenterer for hvorfor de mener dette er riktig, slik man gjør i et norsk demokrati. Er man uenig, så bør man komme med saklige motargumenter til hvorfor man mener forslaget er dårlig og ikke bør gjennomføres - ikke hyle opp om "forlat landet!" Det er ikke en demokratisk holdning.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke åpne utesteder i storbyene hvor det ikke serveres alkohol?

Ideelt sett - i et fritt og fungerende marked - kunne man hevde at dette ikke ville vært et problem. Det er en etterspørsel etter alkoholfrie utesteder, og da burde det oppstå et tilbud, uten lover eller reguleringer.

Problemet er at utestedene jo skal tjene penger. Og paradoksalt nok, på tross av alkoholavgiftene tjener de så mye mer på å servere alkohol enn alt annet de kan foreta seg. Det er ikke så mye å tjene på folk som sitter og småsipper til en kopp kaffe mens de prater...

Men det er uansett løsningen: At noen starter slike utesteder, og at de som ønsker at de finnes gjør det lønnsomt å drive dem.

Geir :)

Lenke til kommentar

den vil ikke lønne seg å ha en plass uten alkohol servering,

tjener ikke penger på matservering, og kaffesalg,

hvis det skal lønne seg må plassen være bortimot full hele tiden den er åpen.

mye mer penger i alkosalg, og som regel trenger du flere folk på jobb for hvis det kun er kaffe det går i, og kanskje en kokk hvis du vil ha matservering..

så det enkleste er om de får mandagen vår. null alkosalg hver mandag med unntak.!!

men vet jo hva som skjer da, de fleste holder stengt.. :D

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, så er det mange steder som klarer seg fint uten å servere alkohol.

Men disse er dog bare åpne på dag og kveldstid. På natta, er det kun gatekjøkkener

som styrer bort fra alkoholsalget.

Men som en tilhenger av færre reguleringer når det gjelder alkohol i Norge, så må

jeg si at slik forslag som dette irriterer meg litt. Folkegrupperingerskal da ha full rett til

å uttøve skikkene sine, men det går en smule over streken når en skal begynne

få alle til å rette seg etter grupperingens skikker/normer/lover. Jeg har tenkt over saken

og jeg klarer ikke å finne en eneste grunn til at slike dager skulle innføres (men

nå gikk tankebanene min på ganske subjektive veier da).

Jeg synes heller ikke at stat og generelle lover skal blandes med religion. Jeg er for

at stat og kirke skal skille lag for fulgt (hjulene er i gang i alle fall). Så med det i

tankene er jeg redd for at et slikt forslag faktisk skulle havne opp for avstemning

på tinget.

Lenke til kommentar

Først og fremst, er det norske borgere har de like mye rett som deg (alle) og meg til å fremme forslag. Vi kan ikke på den ene siden kreve at de følger våres skikker, normer og lover, for så å be de dra til helvete når de kommer med forslag slik de her gjør det - på "vår" måte og i tråd med "våre" skikker (ikke meningen å skape en oss og dem stemning her). Det er hyklerisk og rett og slett trist.

Over til forslaget, jeg er fullstendig i mot det. Som det har vært nevnt her, om det er marked for det er det ingen som nekter de å starte opp. Siden de ikke serverer alkohol får de en del driftsfordeler med tanke på vakthold, antall personer på arbeid osv. Spørsmålet er jo om det vil lønne seg, da man gjerne kjøper en 5-6 øl i løpet av en fuktig kveld. Man kjøper ikke 5-6 kaffe eller 5-6 solo på en tilsvarende kveld. Når det gjelder forslag om at alle skal være alkoholfrie de dagene er jeg også sterkt i mot dette. Fra mitt synspunkt bør det være minimalt med statlig inngrepen i private bedrifter, så lenge bedriftene følger norsk lovgivning. Med andre ord, minimalt med lover som regulerer bedrifter :)

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet, så er det mange steder som klarer seg fint uten å servere alkohol.

Men disse er dog bare åpne på dag og kveldstid. På natta, er det kun gatekjøkkener

som styrer bort fra alkoholsalget. på tinget.

Nja. Det finnes steder som ikke serverer alkohol. Men da er det snakk om kaffebarer eller restauranter. En restaurant tjener på matserveringen. En kafé tjener på gjennomstrømning, det vil si at folk sitter til de har drukket kaffen, og så går de slik at nye kunder kan overta plassen og kjøpe kaffe.

Det forslagsstilleren ønsker seg er diskoteker og andre dansesteder. Der kommer mennesker for å være "hele" kvelden, altså får man liten gjennomstrømning av kunder, og er nødt til å tjene mer på hver enkelt. Selger man ikke øl så er det ikke mange måter å kompensere på.

Et alternativ er å ha dyre inngangsbiletter, men da er den sannsynlige problemstillingen at folk går steder hvor det er billigere å komme inn, selv om det serveres alkohol der.

Jeg er rett og slett ikke sikker på at et slikt alkoholfritt tilbud vil være lønnsomt i praksis, så lenge de må konkurrere med steder som serverer alkohol. Og dersom forslagsstilleren virkelig ønsker et generelt lovforbud mot alkohol på visse dager, mistenker jeg at han ikke er sikker på det heller.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ideelt sett - i et fritt og fungerende marked - kunne man hevde at dette ikke ville vært et problem. Det er en etterspørsel etter alkoholfrie utesteder, og da burde det oppstå et tilbud, uten lover eller reguleringer.

Problemet er at utestedene jo skal tjene penger. Og paradoksalt nok, på tross av alkoholavgiftene tjener de så mye mer på å servere alkohol enn alt annet de kan foreta seg. Det er ikke så mye å tjene på folk som sitter og småsipper til en kopp kaffe mens de prater...

Men det er uansett løsningen: At noen starter slike utesteder, og at de som ønsker at de finnes gjør det lønnsomt å drive dem.

Geir smile.gif

Inngangspenger, alkoholfrie drinker, mat, drikke osv? Men, det ender vel opp med å ikke tjene like mye som steder som selger alkohol uansett.

Lenke til kommentar

Hvis det faktisk er et grunnlag for at slike dager skal kunne fremmes så burde det jo

være en betydelig mengde mennesker som støtter forslaget. Og da blir det hele litt paradoksalt

siden de vil ha en stor nok kundebasis til å drive alkoholfrie nattklubber. Selvfølgelig

vil utestedene ikke tjene like mye som på steder som serverer alkohol, men det er da vel

heller ikke målet.

Lenke til kommentar

Dette har jeg sittet og lurt på og. Er vel flere enn muslimene som føler drikkepresset på kroppen.

Tviler på at de utestedene hadde gått så bra, om det ikke var/er en restaurant eller kafè.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...