Gå til innhold

Muslimer krever alkoholfrie dager


Anbefalte innlegg

Hvem her har sagt dette? Enig at debatten blir en smule "lavpannet" av slike utsagn, men skjønner alikevel de som sier det. Er meget provoserende at andre mennesker som knapt har tilhørighet til dette landet skal forandre det slik at vi etnisk Norske snart ikke kjenner oss igjen!

Jeg tror du blander "muslim" med "midlertidig bosatt i norge". Jeg tror også du blander "forslag" med "krav". Er du midlertidig bosatt i norge, men ikke norsk statsborger (asylsøker, turist, svenske ;) ), så er det klart at du må tilpasse deg det norske samfunnet og ikke omvendt. Men er du norsk statsborger så er du norsk statsborger, uansett, med rett til å stemme og forme samfunnet rundt deg. Hvis vi skal begynne å telle hvor mange generasjoner siden det er foreldrene dine flyttet til norge og gi deg rettigheter basert på det så kommer vi fort i trøbbel. Dessuten ser jeg ikke noe sted i denne artikkelen at noen krever noe som helst.

 

Hvis vi skal ha noe som helst håp om å føre et skikkelig samfunn, så må vi klare å skille mellom det å være norsk med innvandrerbakgrunn og det å være midlertidig bosatt her. Ellers havner vi i en situasjon der nordmenn født i norge må gå med gule stjerner på brystet for å vise at de kun f.eks. er 2. generasjonsnordmenn, og dermed ikke må tas helt på alvor.

 

Jeg tror grunnen til at folk blir så sinna hver gang en muslim foreslår noe er fordi de blir sett på som turister. De er jo her bare på besøk, hvorfor skal de ha noe rett til å si hvordan vi skal leve? Poenget er at veldig mange faktisk er nordmenn, og må ha like mye rett til å uttale seg om det norske samfunnet som alle andre. Så får demokratiet avgjøre hva som faktisk blir gjeldende. De 7 muslimene i groruddalen som vil innføre sjarialov har like lite sjanse for å lykkes som de 7 nynazistene fra kristiansand som vil innføre tvangssterilisering av alle med litt høyt melanin-innhold i huden.

 

Edit: For ordens skyld: jeg synes forslaget er idiotisk. Hvis de vil ha alkoholfrie diskotek så får de starte et selv. Men de må da få lov til å påpeke dette uten å bli kjeppjaget og bli fortalt at "her i norge har ikke dere rett til å uttale dere om hvordan dere vil ha det".

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvem her har sagt dette? Enig at debatten blir en smule "lavpannet" av slike utsagn, men skjønner alikevel de som sier det. Er meget provoserende at andre mennesker som knapt har tilhørighet til dette landet skal forandre det slik at vi etnisk Norske snart ikke kjenner oss igjen!

Jeg tror du blander "muslim" med "midlertidig bosatt i norge". Jeg tror også du blander "forslag" med "krav". Er du midlertidig bosatt i norge, men ikke norsk statsborger (asylsøker, turist, svenske ;) ), så er det klart at du må tilpasse deg det norske samfunnet og ikke omvendt. Men er du norsk statsborger så er du norsk statsborger, uansett, med rett til å stemme og forme samfunnet rundt deg. Hvis vi skal begynne å telle hvor mange generasjoner siden det er foreldrene dine flyttet til norge og gi deg rettigheter basert på det så kommer vi fort i trøbbel. Dessuten ser jeg ikke noe sted i denne artikkelen at noen krever noe som helst.

 

Hvis vi skal ha noe som helst håp om å føre et skikkelig samfunn, så må vi klare å skille mellom det å være norsk med innvandrerbakgrunn og det å være midlertidig bosatt her. Ellers havner vi i en situasjon der nordmenn født i norge må gå med gule stjerner på brystet for å vise at de kun f.eks. er 2. generasjonsnordmenn, og dermed ikke må tas helt på alvor.

 

Jeg tror grunnen til at folk blir så sinna hver gang en muslim foreslår noe er fordi de blir sett på som turister. De er jo her bare på besøk, hvorfor skal de ha noe rett til å si hvordan vi skal leve? Poenget er at veldig mange faktisk er nordmenn, og må ha like mye rett til å uttale seg om det norske samfunnet som alle andre. Så får demokratiet avgjøre hva som faktisk blir gjeldende. De 7 muslimene i groruddalen som vil innføre sjarialov har like lite sjanse for å lykkes som de 7 nynazistene fra kristiansand som vil innføre tvangssterilisering av alle med litt høyt melanin-innhold i huden.

 

Edit: For ordens skyld: jeg synes forslaget er idiotisk. Hvis de vil ha alkoholfrie diskotek så får de starte et selv. Men de må da få lov til å påpeke dette uten å bli kjeppjaget og bli fortalt at "her i norge har ikke dere rett til å uttale dere om hvordan dere vil ha det".

 

Beklager, men jeg skjønner altså ikke helt hvor du vil med denne argumentasjonen. Er ingen her som har sagt noe av det du argumenter for og i mot, men det noen har reagert på er selve kjernen i dette forslaget/kravet. Du mener at dette ikke er fremmet som et krav, nei det skulle bare mangle, disse menneskene er ikke i posisjon til og kreve noe som helst.

Lenke til kommentar
Poenget er at veldig mange faktisk er nordmenn, og må ha like mye rett til å uttale seg om det norske samfunnet som alle andre.

 

De er "norske" hvis de er integrerte, men ikke nordmenn. Her blander du desverre begrep, man blir ikke "nordmenn" automatisk når man får statsborgerskap, uansett hvor mye de politisk korrekte enn klager.

 

Dotten: En etnisk norsk er en person som har slektsledd som går flere generasjoner tilbake i landet, altså det samme som nordmann. Det krever også i utgangspunktet at hvertfall de fleste nyere ledd i familien din har vært etnisk norske, tradisjonelle etniske grupper som fks samer definerer jo seg ofte også som samer istenenfor nordmenn, men de som har flere etnisk norske i slekten føler seg ofte mindre "samiske".

 

 

Jeg leste dette for noen dager siden å må si jeg rister på hodet, jeg ser ingenting galt i å oppfordre disse til å dra til et muslimsk land når de tydeligvis ikke ønsker å integrere seg, dette er Norge, ikke Pakistan. Dette er for meg enda et varsko som varsler om det splittede samfunnet vi vil få i årene framover.

 

Synes forøvrig forslaget er helt på jordet uansett, hva er problemet når disse muslimene vanligvis ikke vil gå på byen likevel? Tviler også forøvrig sterkt på om bareiere/utestedseiere som ville tape store summer på et slikt forslag hadde funnet seg i noe slikt.

 

Forøvrig blander mange i denne tråden sammen kritikk med ytringsfrihet, hvis man ber noen pakke snippesken sin er det kritikk av andres meninger, det er først når man går til det skritt å sette meningen ut i praksis at man går over grensen for hva som er tilatt.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Hæ, er det ikke alkoholfrie dager hver vanlige søndag, mandag, tirsdag, onsdag og torsdag? :)

 

Hvis det er drikkepresset som er problemet så kan man vel angripe det direkte. Om det forsvinner ut av "norsk kultur" kommer ikke jeg til å savne det. Om noen velger å ikke drikke er det største presset jeg utøver et spørsmål om hvorfor, og de trenger ikke ha noen grunn. Er ikke så vond å be når det gjelder et glass, men hvis jeg nå ikke vil drikke så blir det sånn, uten unnskyldning av noe slag.

 

Det finnes altså en enkel løsning som ikke innebærer påbud eller forbud.

Lenke til kommentar
De er "norske" hvis de er integrerte, men ikke nordmenn. Her blander du desverre begrep, man blir ikke "nordmenn" automatisk når man får statsborgerskap, uansett hvor mye de politisk korrekte enn klager.
Det finnes mange muslimer som er født og oppvokst i norge, men som har innvandrerforeldre eller -besteforeldre. Har de rett til å kalle seg nordmenn, og bli behandlet på samme måte som "etniske" nordmenn? Skal de få lov til å ha egne meninger om hvordan de synes det norske samfunnet skal være, eller synes du de da bør pelle seg tilbake dit foreldrene deres kom fra? Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Hvis jeg forsto artikkelen riktig, så mente de at innvandrere blir mobbet av kamerater for de de ikke tørr drikke, hva med oss nordmenn som ikke har venner med innvandrerbakrgrunn, skal vi nektes å ta en pils ilag ei helg fordi en iman sier det er for mye drikkepress?!
Det er et tåpelig forslag rett og slett. Man får ikke flere venner ved å tvinge dem til noe de ikke vil.
Lenke til kommentar
Det finnes mange muslimer som er født og oppvokst i norge, men som har innvandrerforeldre eller -besteforeldre. Har de rett til å kalle seg nordmenn, og bli behandlet på samme måte som "etniske" nordmenn? Skal de få lov til å ha egne meninger om hvordan de synes det norske samfunnet skal være, eller synes du de da bør pelle seg tilbake dit foreldrene deres kom fra?
Da bør de ha hatt tid til å tilpasse seg det norske samfunnet og ikke lengere kreve at resten av samfunnet skal tilpasse seg til dem.
Lenke til kommentar
Da bør de ha hatt tid til å tilpasse seg det norske samfunnet og ikke lengere kreve at resten av samfunnet skal tilpasse seg til dem.
Du svarer ikke på spørsmålet. Bør akkurat denne gruppen være stilt overfor spesielle krav i forhold til hvilke meninger de kan ha, eller bør de behandles på lik linje med alle andre uten å bli bedt om å pelle seg vekk fra landet. Dessuten prøver så og si alle som bor i norge å skru samfunnet mot det levesettet de foretrekker, det er derfor vi har mange forskjellige politiske partier blant annet.

 

Edit: så og si alle norske medier og politiske partier har i årevis ledd av nesten alt FrP har kommet med, uten å faktisk ta det opp til seriøs debatt. Det er rett og slett idiotisk, og strider med alt som faktisk får et demokrati til å fungere. Nå virker det som mange kjører samme greia overfor muslimer og folk med innvandrerbakgrunn. Lytt til hva de har å si og påpek hva man er uenig i, i stedet for å avfeie det og i praksis si "kjenn deres plass, her er det kun etniske nordmenn som skal få ytre seg".

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
"kjenn deres plass, her er det kun etniske nordmenn som skal få ytre seg".
Det er ikke det det er snakk om. De kan selvsagt si at de ønsker seg lavere alkoholbruk, det gjør mange i det norske samfunnet. De kan også foreslå tiltak for å få det til, det gjør også mange andre. Problemet er når noen krever at det norske samfunnet må gjøre noe spesielt for å tilpasse seg en gruppe mennesker som frivillig har kommet hit. Endret av robertaas
Lenke til kommentar
De fleste i Norge har de samme rettighetene, det er ikke det dette handler om. Men et menneske som kanskje er førstegangs innvandrer kan ikke komme hit og fortelle oss hvordan vi skal leve i vårt land.

Hvorfor har vi mindre rett til å fortelle folk hva vi synes om tilstanden i landet vi flyttet til enn en innfødt nordmann?

 

Hadde vi prøvd oss med slikt i et muslimskt land, hadde vi blitt fengslet og mulig drept.

Hvordan er denne hyperbolske kommentaren relevant?

Lenke til kommentar
"kjenn deres plass, her er det kun etniske nordmenn som skal få ytre seg".
Det er ikke det det er snakk om. De kan selvsagt si at de ønsker seg lavere alkoholbruk, de gjør mange i det norske samfunnet. De kan også foreslå tiltak for å få det til, det gjør også mange andre. Problemet er når noen krever at det norske samfunnet må gjøre noe spesielt for å tilpasse seg en gruppe mennesker som frivillig har kommet hit.

Ja, enig. Men i stedet for å si "dra tilbake til pakistan", så kan man heller si "Dusteforslag. Ta det opp i stortinget og se hvordan det går" :) Poenget mitt er at hvis norskfødte barn av innvandrere skal kunne føle seg som en verdig del av samfunnet (dvs bli integrert), så må de bli behandlet som fullgode nordmenn. Man kan ikke si "dra tilbake til pakistan" til folk som er født og oppvokst i Asker, selv om pappa og mamma kommer fra irak, og forvente at de samtidig skal føle seg som og oppføre seg som nordmenn.
Lenke til kommentar
De fleste i Norge har de samme rettighetene, det er ikke det dette handler om. Men et menneske som kanskje er førstegangs innvandrer kan ikke komme hit og fortelle oss hvordan vi skal leve i vårt land.

Hvorfor har vi mindre rett til å fortelle folk hva vi synes om tilstanden i landet vi flyttet til enn en innfødt nordmann?

 

Hadde vi prøvd oss med slikt i et muslimskt land, hadde vi blitt fengslet og mulig drept.

Hvordan er denne hyperbolske kommentaren relevant?

 

 

Synes du virkelig ikke at de som flytter inn i dette landet av egen vilje bør føye seg etter våre regler og normer, når vi mot manges egen vilje må ta imot fler enn vi har plass til?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...