Bear^ Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hvorfor kommer de overhode med forslaget? Selv en 2 åring klarer å tenke seg til at et slikt forbud er komplett umulig å håndheve. Vår "nasjonal" sport, hjemmebrenning, er såkalt ulovelig men det er ingen som har noen kontroll hva du gjør i kjellern din. Nå skjærer jeg ikke alle muslimer under en kam, men jeg mener at slike som kommer til landet vår for deretter å kreve kreve kreve skulle vært stemplet i stussen med "Return to sender" og gått hodestups ut av landet, vær takknemmelig for at dere får komme hit og at vi tar dere inn. Integrer dere i samfunnet og lær dere norsk. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hvordan vet du at de ikke kan norsk? Eller er integrert i samfunnet? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Er det også sant at muslimer har krevd at Nasse Nøff(bilder? leker? bøker?) blir fjernet fra sykehus o.l. En plass må vel grensen gå? Endret 19. september 2008 av toeblast Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 De virker ikke interesert i å integrere seg i det norske samfunnet når de kommer med krav om hele dager som skal være alkoholfritt. I Norge har man skjenketider og en alkohol lov som fungerer. Den tilsier at man har lov til å skjenke alkohol alle dager, innenfor et vis tidsrom. Hvorfor skal vi endre dette? Hvorfor skal de diktere at det burde endres? Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Enig i at dette er et dumt forslag. Men hvorfor skal ikke muslimer komme med forslag som alle andre i Norge? Hadde noen i KrF kommet med noe lignende hadde like mange mennesker syntes det var dumt. Men de hadde da ikke skjært alle kristne over en kam og klagd over alle krav fra kristne. Jeg klager riktignok over KrF hver gang det inføres en ny drikkepolitikk i Oslo, med tidligere stengetider og diverse "drikkesoner" a la blekksprutsonen. Men dette er en politikk de har ivret for og vært med på å vedta. Og for ordens skyld, ikke alle muslimer er avholds heller. Jeg har festa med en del som også drakk alkohol. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det som gjør dette dumt er at de kommer til landet vårt, vi tar imot dem med åpene armer/grenser, gir dem husly og mat på bordet. Så kommer de henn med slike forslag som dette. Det gjør ingen ting at de menger seg i norsk politikk, men jeg synes det er feil at de skal begynne å komme med dikteringer for hvordan vi skal ha det i Norge og nærmest kreve at det blir endringer slik at det gagner dem. Skal vi og slutte å spise grisekjøtt samt slakte på den måten vi har gjort i mange herrens år bare fordi det kan virke støtende for muslimene? Lenke til kommentar
Crex Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 dette hander lkke om det er et forslag som kan fungere eller ikke.. det handler om prinsipp.. når de kommer til norge må de forme seg etter våre holdninger, vi skal ikke forme oss etter deres. dette er tross alt vårt land og våre skikker skal ikke besudles av folk som føler drikkepress.. dette er bare utrolig provoserende. håper politikere har baller nok til å motså et slikt forferdelig forslag.. det kreves ikke at de skal drikke heller, det er deres helt eget valg.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Essa. Selv vi nordmenn føler drikkepress. Dersom jeg vil være med ut på fest, men samtidig kjøre uten å drikke. Det er faktisk et problem som mange sliter med i dag virker det som. Man må stadig ha en god unnskyldning for å ikke drikke selv om man er med på fest. Man kan ikke bare si at man faktisk heller har lyst på en brus. Leste en artikkel om det der i avisen for en stund siden. Akkurat dette fører til at mange unge heller velger å sitte hjemme en lørdagskveld fordi de ikke orker dette maset om å måtte drikke hele tiden. Selv synes jeg det blir slitsomt å måtte finne på en unnskyldning hvis jeg ikke vil drikke en kveld, men jeg er ikke avholds av den grunn. Men pga drikkepress, så mener jeg ikke at det burde være noen alkoholfrie dager. Mennesker er mennesker med en såkalt fri vilje og det nytter ikke å komme med slike diktaturiske regler her til lands. Hvem faen er det som skal gå rundt og håndheve loven da? Banke på rutene i de tusen hjem og se om det er noen som drikker? Morsomme er de nå mange av disse innvandrerne som til tider kommer med slike tussete forslag =) Lenke til kommentar
arnegn Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Norge er et demokrati, og det betyr at alle norske borgere med stemmerett har en mulighet til å påvirke samfunnet de lever i. Man må akseptere at det finnes mange forskjellige grupper i dette landet med forskjellige behov og ønsker; fiskere, bønder, studenter, bedriftsledere, innvandrere osv. Man kan ikke sile vekk hvilke grupper som skal få lov til å utrykke seg basert på bakgrunn; er man en norsk statsborger så er man en norsk statsborger. Man kan godt være uenig i hva folk sier og mener, men å si noe som "når vi først er så snille og slipper inn disse folka så får de søren meg ha vett til å holde kjeft", blir helt feil. Hvis vi skal ha innvandring - om det så er flyktninger eller arbeidsinnvandring - og gi folk norsk statsborgerskap, så må man også tillate at de prøver å forme samfunnet rundt seg på like linje med alle andre. Tenk om folk fra stavanger begynte å kreve at de i nord ikke skulle få lov til å uttale seg, fordi oljepengene fra stavanger finansierer arbeidsledigheten i nord? "Når vi først betaler for at de skal få sitte på rompa så får de holde kjeft og gjøre som vi sier". Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hva med "Idiotfrie dager" istedet slik at oss ikke-idoter skal slippe å føle presset fra folk som dette? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hadde selv ikke hatt noe imot alkoholfrie dager, men når det kommer fra muslimene er jeg likevel mot det. De skal ikke kreve at vi skal innrette oss etter de i vårt eget land. Liker de ikke fri flyt av alkohol kan de jo bare holde seg til sine egne, som de også gjør i stor grad. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Norge er et demokrati, og det betyr at alle norske borgere med stemmerett har en mulighet til å påvirke samfunnet de lever i. Man må akseptere at det finnes mange forskjellige grupper i dette landet med forskjellige behov og ønsker; fiskere, bønder, studenter, bedriftsledere, innvandrere osv. Man kan ikke sile vekk hvilke grupper som skal få lov til å utrykke seg basert på bakgrunn; er man en norsk statsborger så er man en norsk statsborger. Man kan godt være uenig i hva folk sier og mener, men å si noe som "når vi først er så snille og slipper inn disse folka så får de søren meg ha vett til å holde kjeft", blir helt feil. Hvis vi skal ha innvandring - om det så er flyktninger eller arbeidsinnvandring - og gi folk norsk statsborgerskap, så må man også tillate at de prøver å forme samfunnet rundt seg på like linje med alle andre. Tenk om folk fra stavanger begynte å kreve at de i nord ikke skulle få lov til å uttale seg, fordi oljepengene fra stavanger finansierer arbeidsledigheten i nord? "Når vi først betaler for at de skal få sitte på rompa så får de holde kjeft og gjøre som vi sier". Stavanger er i Norge, Ashbakalak er ikke i Norge, så fremst det ikke er en innglemt flekk på Finnmarksvidda urørt av folk. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Man kan godt være uenig i hva folk sier og mener, men å si noe som "når vi først er så snille og slipper inn disse folka så får de søren meg ha vett til å holde kjeft", blir helt feil. Hvis vi skal ha innvandring - om det så er flyktninger eller arbeidsinnvandring - og gi folk norsk statsborgerskap, så må man også tillate at de prøver å forme samfunnet rundt seg. Men er det ikke en vesentlig forskjell på og "forme samfunnet rundt seg" og ta over? Hadde dette vært et enkelttilfelle, så kanskje, men dette føyer seg inn i rekken av "krav" og nesten ultimatum fra innvandrere og særlig muslimene. Kan se hva som har skjedd på Tøyen og Grønnland i Oslo, de de har "fått forme safunnet rundt seg", det er voldtekter, vold, æresdrap. Jenter blir tvangsgiftet og sent til omskjæring. Det er også blitt prøvd innført sharia av noen ekstreme muslimer. Dette er hva som skjer hvis vi lar de forme samfunnet! E: Skriveleif Endret 19. september 2008 av roberteh Lenke til kommentar
arnegn Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Men er det ikke en vesentlig forskjell på og "forme samfunnet rundt seg" og ta over? Hadde dette vært et enkelttilfelle, så kanskje, men dette føyer seg inn i rekke av "krav" og nesten ultimatum fra innvandrere og særlig muslimene. Kan se hva som har skjedd på Tøyen og Grønnland i Oslo, de de har "fått forme safunnet rundt seg", det er voldtekter, vold, æresdrap. Jenter blir tvangsgiftet og sent til omskjæring. Det er også blitt prøvd innført sharia av noen ekstreme muslimer. Dette er hva som skjer vi vi slipper de for mye ut av kontroll...Poenget mitt er at så lenge man er norsk statsborger så må man ha de samme rettighetene som alle andre, selv om man er innvandrer eller kommer fra innvandrerbakgrunn. Kanskje man burde stille strengere krav til hvordan man får norsk statsborgerskap og øke innsatsen for integrering av folk fra andre kulturer før de kan bli nordmenn (jeg mener det), men du kan ikke si til en muslim med norsk statsborgerskap at han må holde sine meninger for seg selv eller pelle seg "hjem". Uansett hvor vanskelig det er å svelge for mange, så er det faktisk en ganske stor del av den norske befolkning som er muslimer. Akkurat som det finnes en hel kasse med kristne-konservative og andre grupperinger med til dels sterke meninger om hvordan folk rundt dem skal leve. Endret 19. september 2008 av arnegn Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hvorfor kommer de overhode med forslaget? Selv en 2 åring klarer å tenke seg til at et slikt forbud er komplett umulig å håndheve. Vår "nasjonal" sport, hjemmebrenning, er såkalt ulovelig men det er ingen som har noen kontroll hva du gjør i kjellern din. Nå skjærer jeg ikke alle muslimer under en kam, men jeg mener at slike som kommer til landet vår for deretter å kreve kreve kreve skulle vært stemplet i stussen med "Return to sender" og gått hodestups ut av landet, vær takknemmelig for at dere får komme hit og at vi tar dere inn. Integrer dere i samfunnet og lær dere norsk. Umulig å håndheve? Det var snakk om en dag hvor resturanter og utesteder ikke kunne servere alkohol. For det første så er mange muslimer født og oppvokst i Norge, for det andre så ser du ut til å mangle enhver form for demokratiforståelse og forstand. Å kreve at muslimer skal måtte stå med hatten i hånda og bukke dypt og holde kjeft er mye mer absurd enn et hvert forslag jeg har sett muslimer komme med. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg syntes ingenting om forslaget. Som en sidenotis finner jeg det utrolig banalt og lavpannet å be dem "reise hjem" fordi de fremmer et politisk synspunkt som ikke passer en. Skulle tro nordmenn kunne klart å opptre litt mer sivilisert i et demokratisk samfunn. Med slik retorikk viser man en total mangel på respekt for vårt demokrati og jeg håper man revurderer slik retorikk i fremtiden, vi har ikke bruk for den Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Norge er et demokrati, og det betyr at alle norske borgere med stemmerett har en mulighet til å påvirke samfunnet de lever i. Man må akseptere at det finnes mange forskjellige grupper i dette landet med forskjellige behov og ønsker; fiskere, bønder, studenter, bedriftsledere, innvandrere osv. Man kan ikke sile vekk hvilke grupper som skal få lov til å utrykke seg basert på bakgrunn; er man en norsk statsborger så er man en norsk statsborger. Man kan godt være uenig i hva folk sier og mener, men å si noe som "når vi først er så snille og slipper inn disse folka så får de søren meg ha vett til å holde kjeft", blir helt feil. Hvis vi skal ha innvandring - om det så er flyktninger eller arbeidsinnvandring - og gi folk norsk statsborgerskap, så må man også tillate at de prøver å forme samfunnet rundt seg på like linje med alle andre. Tenk om folk fra stavanger begynte å kreve at de i nord ikke skulle få lov til å uttale seg, fordi oljepengene fra stavanger finansierer arbeidsledigheten i nord? "Når vi først betaler for at de skal få sitte på rompa så får de holde kjeft og gjøre som vi sier". Enig i denne her. Man skal liksom ha integrering. Men gud bedre, når det kommer til stykket så skal muslimer være i bakgrunnen, holde kjeft og ikke delta i samfunnsdebatten. For det andre så blir denne saken overdrevet veldig. Det er en forening som vil ha dette. Ikke alle Norges muslimer. Det er også snakk om et debattmøte som skal holdes i en moske, ikke store demonstrasjoner. Dette er ikke sånn at de krever alkofrie dager, men de vil gjerne ha det. Ingen grunn til å fyre seg opp. edit: skrivefeil Endret 19. september 2008 av Monkeyboy Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Snakk om å blåse det opp. En liten apell fra en gruppe muslimer om av vi kan kutte ned på det allerede svimlende alkoholkomsumet får folk til å skrike ut de vante mantraene som "Kast dem ut!". Sjangsen for at vi får se slike dager er omtrent like stor som at "Rødt", blir det regjerende partiet her til lands og bekymrer meg ikke det minste. Det værste som skjer er at de i neste uke ber om at norske spisesteder skal tilby Halaal kjøtt eller noe ved siden av det andre. Å skrekk og gru. For en skjebne! Vårt land vil gå til helvete, kulturen vår skakkjørt og nasjonalfølelsen voldtatt som ei tyskertøs. Eller hva? Forøvrig synes jeg det er ganske fint å se at noen muslimer engasjerer seg såpass i politikken vår. "Bare sees, men ikke høres"? Nei takk. De er en del av Norge nå, de også. Endret 19. september 2008 av J@cob Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Som en sidenotis finner jeg det utrolig banalt og lavpannet å be dem "reise hjem" fordi de fremmer et politisk synspunkt som ikke passer en. Skulle tro nordmenn kunne klart å opptre litt mer sivilisert i et demokratisk samfunn. Hvem her har sagt dette? Enig at debatten blir en smule "lavpannet" av slike utsagn, men skjønner alikevel de som sier det. Er meget provoserende at andre mennesker som knapt har tilhørighet til dette landet skal forandre det slik at vi etnisk Norske snart ikke kjenner oss igjen! Poenget mitt er at så lenge man er norsk statsborger så må man ha de samme rettighetene som alle andre, selv om man er innvandrer eller kommer fra innvandrerbakgrunn. Kanskje man burde stille strengere krav til hvordan man får norsk statsborgerskap og øke innsatsen for integrering av folk fra andre kulturer før de kan bli nordmenn (jeg mener det), men du kan ikke si til en muslim med norsk statsborgerskap at han må holde sine meninger for seg selv eller pelle seg "hjem". De fleste i Norge har de samme rettighetene, det er ikke det dette handler om. Men et menneske som kanskje er førstegangs innvandrer kan ikke komme hit og fortelle oss hvordan vi skal leve i vårt land. Hadde vi prøvd oss med slikt i et muslimskt land, hadde vi blitt fengslet og mulig drept. Ja, Norge er et demokrati, der vi heldigvis kan utale oss, at muslimer også bruker denne retten er bra, men de kan ikke fremme slike tullete forslag gang på gang og tro at vi andre ikke reagerer. At man skal stille strengere krav burde vært en selvfølge, og nå som til og med AP strammer inn på asylpolitikken viser dette kanskje at det er håp for fremtiden til Norge?! Finner heller ingen her som har sagt: at en muslim må holde sine meninger for seg selv eller pelle seg "hjem", så hvor du har det fra skjønner jeg ikke. E: Kode Endret 19. september 2008 av roberteh Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hvem her har sagt dette? Enig at debatten blir en smule "lavpannet" av slike utsagn, men skjønner alikevel de som sier det. Er meget provoserende at andre mennesker som knapt har tilhørighet til dette landet skal forandre det slik at vi etnisk Norske snart ikke kjenner oss igjen! Det er en vanlig frase, du finner også tilfeller av slik retorikk i denne tråden. Ellers må jeg si jeg kjenner meg lite igjen i hva en "etnisk norsk" er for noe, i dette landet hvor borgerne har problemer med å takle ting som ytringsfriheten (forbud mot utenlandske flagg på 17. mai er et klassisk eksempel på hykleriske "etniske norske"). Det er endel etnisk norske der ute som for meg er like fremmed å føle tilhørighet til som det min cubanske nabo som jeg aldri har snakket med eller vet noe om. Skal jeg tenke gruppetilhørighet (noe jeg syntes er banalt, det er idioti å være stolt av Norge bare fordi man er født her. Man bør være stolt av resultatet av hvordan nordmenn oppfører seg om man absolutt skal være nasjonalistisk) så må jeg si at jeg like ofte blir flau av å høre på etniske norske som jeg blir stolt av det. Men jeg ber ikke nordmenne flytte til Danmark eller annet når de sier noe jeg finner tåpelig. Prisen for et demokratisk land er toleranse overfor ytringsfriheten. Nordmenn er utrolig naive og feilaktige om de innbiller seg at nordmenn er utlært i slik toleranse, for det er vi ikke. Men mer tilbake til saken, så tror jeg dette her er en ikke-sak. Greit nok at man sikkert kan friste KRF med et samarbeid om å innføre slikt forbud, men jeg tviler på at det blir en realitet. Men vi har jo forbud mot salg av alkohol i butikkene til gitte tidspunkt, og på hele søndagen (siden butikkene må holde stengt). Like tåpelig det, i mine øyne. Innvandrerne ønsker jo kun å utvide en innskrenking vi allerede har. Det er smått artig å se de som opptrer dypt sjokkerte over dette her. Kanskje de bør be Stortinget flytte til utlandet også, som innfører slike begrensninger på alkoholsalget? Er jo smått irriterende at et utested plutselig blir alkoholfritt etter klokken 0200. Reguleringskåthet, men den har jo sin hensikt. Men jeg syntes ikke målet helligjør midlene. Men så er jeg vel også naiv av meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg