Majin Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 hei, jeg har tenkt til å se an muligheter til å skaffe meg et hjemmekino anlegg. ønsket er da å ha en fremviser som henger fra taket og er trådløs tilkoblet dataen. og viser flmen på et lerret. vil også få opp et surround anlegg somer litt over middels siden liker god lyd. men har noen få spm. hvor burde jeg se etter fremviser og lerret? er det noen avstander som feks: fra fremviser til lerretet som er et minimum? og hvor mange høytalere er det egentlig i et surround anlegg? prisen er ønskelig under 10 000. takker mye for resp. Lenke til kommentar
Majin Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) jeg har sjekket ut litt selv, og hvis jeg skal ha en god prosjektor så blir prisen på rundt 5-6k så kommer lerret og yd i tillegg. noe sier meg at surroound anlegg ikke er billig. men når jeg leter etter de kommer det kun hjemmekino anlegg hvor en dvd eller hd spiller følger med. noe som jeg ikke trenger siden jeg vil heller se det fra en fremviser. så spiller jeg filmene av fra dataen min. dette er fremviseren sm jeg har tenkt meg, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347041 men det jeg trenger gjelp med er å finne et bra surround anlegg. dette er da kun for å se film. og jeg må kunne koble det til dataen. takker mye for hjelp og respons:) Endret 19. september 2008 av Majin Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 og hvor mange høytalere er det egentlig i et surround anlegg? I et surround anlegg er det vanligvis 5 høytalere og en sub, altså 5.1 anlegg prisen er ønskelig under 10 000. Du ønsker helst å betale under 10000,- for prosjektor, surround anlegg og lerret? Jeg ville i så fall prioritert anlegg først, og så kjøpt prosjektor og lerret når du får penger til det. Hvor er du i fra? Lenke til kommentar
Majin Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 (endret) og hvor mange høytalere er det egentlig i et surround anlegg? I et surround anlegg er det vanligvis 5 høytalere og en sub, altså 5.1 anlegg prisen er ønskelig under 10 000. Du ønsker helst å betale under 10000,- for prosjektor, surround anlegg og lerret? Jeg ville i så fall prioritert anlegg først, og så kjøpt prosjektor og lerret når du får penger til det. Hvor er du i fra? er fra nesodden, i akershus. har undersøkt såpass at jeg vet at å få tak i disse tingene til under 10k er nærmest umulig. men sparer jeg got så får jeg nok råd om ikke altfor lenge. men trenger hjelp med erforslag på lydanlegg, har sett et nettsted som heter surround.no og der har de noen anlegg til rund 5-6k. også er jeg nysgjerrig på hvor en hdmi kabel skal puttes på dataen. hvis ikke jeg har mulighet til det så sparer jeg mye på å heller kjøpe en prosjektor uten hd. Endret 22. september 2008 av Majin Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 IKKE kjøp den pj'n der. Tror jeg ville heller ha valgt en annen. Dette skyldes at den ikke klarer å vise 720p. 720p er 1366x720. PJ'n der klarer kun 1280x720. Hvis du ikke har mer enn 10.000kr så gå for denne: http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:1470166;c:100100 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Du får en ok og høy nok lyd i massevis med anlegg sånn som Logitech Z-5500. Dette egner seg godt til film, men er ikke noe jeg ville brukt for musikk. Du kan forsåvidt forbedre musikken litt med EQ og ved å delvis "plugge igjen" bassporten på suben, men det er langt ifra et ordentlig musikkanlegg. Du kan også lage deg et billig rammelærret selv med en huntonit-takplate på ca 1,80 meter i bredden og male denne med grunning og så lady takmaling med glansgrad 04 (slik at du ikke får reflekser). Beste er å male med sprøyte, men om du er dyktig med rulle så ser det også ok ut med det. Jeg fikk blandet ned lady til S2200 gråtone og det funket veldig bra til min HD-projektor på litt over 1000 ansi lumens. Hvis du gjør dette får du en god slump penger til projektor, og en god opplevelse Lenke til kommentar
Majin Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Du får en ok og høy nok lyd i massevis med anlegg sånn som Logitech Z-5500. Dette egner seg godt til film, men er ikke noe jeg ville brukt for musikk. Du kan forsåvidt forbedre musikken litt med EQ og ved å delvis "plugge igjen" bassporten på suben, men det er langt ifra et ordentlig musikkanlegg. Du kan også lage deg et billig rammelærret selv med en huntonit-takplate på ca 1,80 meter i bredden og male denne med grunning og så lady takmaling med glansgrad 04 (slik at du ikke får reflekser). Beste er å male med sprøyte, men om du er dyktig med rulle så ser det også ok ut med det. Jeg fikk blandet ned lady til S2200 gråtone og det funket veldig bra til min HD-projektor på litt over 1000 ansi lumens. Hvis du gjør dette får du en god slump penger til projektor, og en god opplevelse tanken er å ha alegget kun til lyden i filmen, har sett ut to: dette: http://www.surround.no/product/429225/_Dyn...i_Calvados.html eller dette: http://www.surround.no/product/428902/_Pro...i_Calvados.html men det jeg lurer på: finnes det en kabel som kan overføre en hd film fra dataen til en hd prosjektor? for hvis ikke så kan jeg spare mye penger på å skaffe meg en vanlig prosjektor til å se film. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Proson har overrasket meg før med god lyd på relativt rimelige komponenter. Dynavoice har jeg ikke noe erfaring med, men hvis de har fått 10 av 10 i Lyd & bilde så funker de vel. Hvis du skal klare alt for 10.000 kr og bruker over 5.000 kr på høyttalere uten forsterker får du ikke rare summen å shoppe forsterker, projektor og lærret for, eller hur ? Du må minimum regne med 2.500 kr for en ok reciever og litt under 1.000 kr hvis du lager lærretet selv. Dvs at du har 800 kr igjen til projektor ... De fleste projektorer tar HDMI / DVI (evt via DVI til HDMI konverter), VGA og component video ( Y pb pr / Y cb cr ). Hvis du har en DVI-utgang på maskinen din kan du koble denne til projektoren for optimal kvalitet. VGA funker det også med fullkoblet, dobbeltskjermet kabel med ferritkjerner, men du må regne med at du taper litt skarphet og evt får litt blassere farger. Kvalitetstapet er ikke all verden, men du merker det hvis du sammenligner mot DVI fra samme maskinen. Og så kjører du SP/DIF digitalt lydsignal fra PC'en til recieveren (surroundforsterkeren) Lenke til kommentar
Majin Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 (endret) ok! da har jeg funnet et surround anlegg med enda bedre kritikk, og som har med en reciver. har hørt med en kompis og en reciver gir samme nytte som forsterker + en radio. riktig? her er den: http://www.surround.no/product/429109/_Yam...sort_farve.html så opprinnelig hadde jeg sett ut lerret og prosjektor til over 7000, men hvis jeg bruker et laken, så sparer jeg nesten 1000, og hvis jeg dropper en bra prosjktor og heller ksaffer en som holder seg til dvd kvalitet, siden det er det jeg trenger. så kan jeg ligge på rundt 13k. er et laken helt tåpelig eller vil det funke? og hvor billig får jeg en prosjektor som ikke har noe med hd å gjøre? men som ikke bråker og viser riktige farger. begynner å forstå mer nå takk for hjelpen så langt:) gi gjerne mer også Endret 23. september 2008 av Majin Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg skjønner ikke helt hva du skal med en sånn lydpakke hvis du skal bruke den bare til hjemmekinoen. Synes du burde prioritere en god projektor og et ok lærret. Laken kan du bare glemme hvis du bryr deg det minste om kvalitet. Det er rett og slett helt pyton. Tro meg, jeg har testet ymse greier. Hvis jeg skulle sette opp en pakke til deg som jeg mener funker bra til en ok pris: Panasonic PT-AE700/900 ( 5000 kr. denne har bra farger og takler lett 1,80 vidde i et mørk rom) http://lydogbilde.rubrikk.no/annonser.Pana...=panasonic%20pt DreamScreen manuell 16:9 (1.500 kr) http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10501999;c:100251 Logitech Z-5500 5.1 surround (2500 kr) http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=108278 Her har du en pakke som funker veldig bra til hjemmekino. Projektoren er ekstremt plasseringsvennlig p.g.a bra zoom og lens-shift. Du har (digital) lyd i massevis og et ok lærret. Problemet med stort sett alle lærret som selges som greyline er at de blir for grå, slik at ingenting ser ordentlig hvitt ut, derfor synes jeg det er bedre med hvite lærret, selv om det går litt utover svartnivået i veldig mørke scener. Over og ut. Lenke til kommentar
Majin Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Jeg skjønner ikke helt hva du skal med en sånn lydpakke hvis du skal bruke den bare til hjemmekinoen. Synes du burde prioritere en god projektor og et ok lærret. Laken kan du bare glemme hvis du bryr deg det minste om kvalitet. Det er rett og slett helt pyton. Tro meg, jeg har testet ymse greier. Hvis jeg skulle sette opp en pakke til deg som jeg mener funker bra til en ok pris: Panasonic PT-AE700/900 ( 5000 kr. denne har bra farger og takler lett 1,80 vidde i et mørk rom) http://lydogbilde.rubrikk.no/annonser.Pana...=panasonic%20pt DreamScreen manuell 16:9 (1.500 kr) http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10501999;c:100251 Logitech Z-5500 5.1 surround (2500 kr) http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=108278 liker det at surround anlegget er såpass lite, så sparer jeg plass. men har altid en viss skeptiss til veldig billige ting. lav pris må jo gå ut over noe. som oftest kvalitet. og jeg vil uansett trenge en forsterker til den anlegget der. slik jeg har forstått. og siden den prosjektoren koster 5k så skaffer jeg heller en ny en som jeg har sett på til 6k, pluss god omtale. lerretet ser fnt ut og er en mulighet. men kan sikkert få det under 1000. mitt forrige regnestykke ble på 13k, uten lerret, men medregnet frakt og evt ledninger. med denne pakken så går det litt under 10k noe som passer meg helt fint. men vil bare sjekke litt på det anlegget. takker:) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Anlegget har forsterker og utvendig kjøleribbe i sub-enheten, så alt er inkludert. Lyden er god nok til å bli THX-sertifisert, så det skal ikke stå på det. Hvis du tror det ikke har nok muskler så test det selv, og jeg lover du synes det er nok power i massevis. Lenke til kommentar
Majin Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Anlegget har forsterker og utvendig kjøleribbe i sub-enheten, så alt er inkludert. Lyden er god nok til å bli THX-sertifisert, så det skal ikke stå på det. Hvis du tror det ikke har nok muskler så test det selv, og jeg lover du synes det er nok power i massevis. lover faktisk veldig bra de tipsa du ga meg der:) tusen takk:D Lenke til kommentar
Majin Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 fant faktisk en pakke pris på, hd prosjektor, lerret og slik til å henge opp fremviseren i. her er linken: http://www.cbs-elsenter.no/index.php?page=...1&Itemid=64 legger jeg denne sammen med surround anlegget som ble vist tidligere så er det ganske rimelig. link: http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=108278 2,5k + 9k + frakt og evt duppeditter, blir ca 13k da også. hummm, Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Ikke kjøp z5500. Det er et pcanlegg. Skal du ha skikkelig lyd så kjøper du et skikkelig anlegg. Finn deg heller et anlegg som gir deg flere tilkoblingsmuligheter igjennom recieveren. Dette for at du skal slippe å bytte enhet når du kjøper en ny kilde. Husk forresten at billig PJ betyr som oftest elendig oppløsning og dyr pære. Den cbs prosjektoren klarer forresten ikke HD. 720p er 1366x720 men prosjektoren klarer max 1280x1024. Jeg tror jeg vil kalle den pj'n en powerpoint pj for bruk i møterom. Endret 2. oktober 2008 av Breiker Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Uening med Breiker ang. Z5500. Dette anlegget er THX-godkjent, noe som er en Film-standard satt av Lucasfilm. Har testet det opp mot mye rart innen filmanlegg, og det duger så absolutt. Er enig ang projektoren. Hva i all verden skal du med en 4:3 projektor til film som stort sett alltid er 16:9 eller enda mer widescreen. Kjøp en projektor som er 720P. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) og der starter vi på den diskusjonen igjen. THX er ikke en standard slik som Dolby Digital og DTS er. Man kan sikkert kalle det en definisjon men det i mine øyne er det ikke det. Det er for min del en beskrivelse av et oppsett. For det første får man ikke THX kun ved å implementere en THX godkjent reciever i sitt system. Vel da hadde vel de fleste hatt THX i stua, inkludert meg. Nei. Et THX godkjent system baserer seg ikke bare på lyd. Det baserer seg på så utrolig mye og det er derfor det finnes så få THX kinoer i Norge(24). Har du egentlig sett en eller flere THX godkjente hjemmekinoer? Dette er fordi det blir for dyrt for en enkeltperson å få slikt godkjent. Fordi det setter krav til rom, materialer som er brukt i rommet, dempning i de forskjellige materialene som er brukt, fremviser, digitale kilder, resonans osv. THX gutta fant faktisk ut at det var disse punktene som gjorde kinoopplevelsen dårligere: * Ytre støy (fra lobbyen eller andre auditorier) * Innvendig støy (fra prosjektoren og air conditioning) * Forvrengt lyd * Blokkerte eller ukomfortable synsvinkler * Gjenklang i salen * Uklare bilder * Ukorrekt eller dårlig lyd Hvis du vil se hva som kreves for at din hjemmekino skal bli godkjent så ser du her: http://www.thx.com/home/setup/index.html Når det kommer til dolby digital og DTS så er dette lydstandarder og en ikke "opplevelsesstandard" slik som THX er. For DD og DTS kan man kjøpe inn komponentene og man har en "godkjent" hjemmekino. Krever ingen større sertifiseringer eller godkjenninger av hvordan airconditioen i ditt hus påvirker resonansen i bassen ved lavere frekvenser. Tilbake til trådstarter: Jeg ville ikke gått for z5500. Det er et pcanlegg fra logitech, som er kjent for å lage ekstrautstyr til pc. Det er flere problemer med dette. Det viktigste som jeg ser, det er antall inngager på systemet. Nå om dagen er det snakk om HDMI her og der. Når du ser på dagens PJer så har den også et begrenset antall av det meste når det kommer til innganger. F. eks 1 hdmi, en DVI osv. Men så kan du begynne å ramse opp hva du egentlig skal ha på pj'n. La oss si dette her: - PS3 (HDMI) - PC (DVI) - XBOX360 (HDMI) - Wii (component) - HD dekoder (HDMI) Så hvordan skal du få koblet 3 x HDMI inn på en PJ som kun har 1 HDMI inngang. Det enkleste for deg er å kjøpe inn en reciever for å være en signalswitch. Det betyr at den kanalen du har valgt på recieveren er den som vises på PJ'n. Det fine med et slikt oppsett er at du slipper antall kabler i ditt system grunnet at HDMI kan transportere både lyd og bilde. Dette betyr at du trenger kun 1 kabel fra din lydkilde til ditt lydsystem. Det er derfor z5500 kommer til kort da den ikke kan brukes som et "knutepunkt" i en skikkelig hjemmekino. Det som også er problemet er at z5500 ikke har muligheter for lipsynk. Jeg hadde PJ før og jeg har "priset herren" for at min reciever(som alle bilde og lydkilder var koblet igjennom) støttet lipsynk. Dette fordi at jeg hadde et lite steinkast med kabel mellom min PJ og reciever. Utrolig kjedelig når bildet kommer etter lyden. Endret 6. oktober 2008 av Breiker Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Du må ikke glemme at han er på budsjett. Prøver bare å anbefale komponenter som jeg vet er billig og bra. Helt enig i at når man "vokser" så bytter man også ut komponenter etter som man får bedre råd og utvider sin interesse. Jeg setter bare sammen en pakke jeg kan gå god for innen for et begrenset budsjett. Nå er det komponenten som er THX-godkjent, og ikke selve helhetsløsningen. THX-godkjente komponenter er et kvalitetsstempel, og det vil si at de oppfyller det som Lucasfilm anser som viktige kriterier for bl.a. frekvensrespons, forvregning, klar tale fra center-høyttaler osv for konsumentbruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå