Gå til innhold

hjelp,nytt skjermkort


walla

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe et nytt skjermkort til som brukes stort sett til spilling, for ca 1500 kr, det skal ha 128 mb ddr og 8x agp og gi mye valuta for pengene, men jeg vet ikke så mye om skjermkort, er disse bra skjermkort som kan kjører de mest krevende spillene?jeg er ikke så veldig kresen som må ha det beste

 

Microstar MS8894/TI4200-TD8X LITE, VGA-Card Geforce4 TI4200 128MB DDR 8xAGP TV-Out DVI Retail

1499 kr

 

Asus V9280/TD/128MB, VGA-Card Geforce4TI4200-8X 128MB AGP TV-out DVI Retail

1575 kr

 

Aopen GF4 TI4200 8X-DVC128(N8), VGA-Card Geforce 4 128MB 8X AGP TV-Out V-In DVI Retail

1615 kr

 

er en av de greie nok eller har dere noen andre forslag(helst skjermkort fra psdata fordi jeg skal kjøpe andre deler derifra)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gi meg et forslag til skjermkort da så lenge det er rimelig(rundt 1500 kr) og gir mye for penga. jeg kan ikke så mye om skjermkort og vet ikke hva som er bra

 

jeg har tenkt å kjøpe dette hovedkortet da:

Microstar K7N2-L, Mainboard Socket-A nForce2-18D ATX Audio LAN

Lenke til kommentar
gi meg et forslag til skjermkort da så lenge det er rimelig(rundt 1500 kr) og gir mye for penga. jeg kan ikke så mye om skjermkort og vet ikke hva som er bra

 

jeg har tenkt å kjøpe dette hovedkortet da:

Microstar K7N2-L, Mainboard Socket-A nForce2-18D ATX Audio LAN

Som Blib sa, gå for ATi Radeon 9500pro :yes:

Lenke til kommentar
gi meg et forslag til skjermkort da så lenge det er rimelig(rundt 1500 kr) og gir mye for penga. jeg kan ikke så mye om skjermkort og vet ikke hva som er bra

 

jeg har tenkt å kjøpe dette hovedkortet da:

Microstar K7N2-L, Mainboard Socket-A nForce2-18D ATX Audio LAN

 

Microstar HK + Microstar skjermkort = god stabilitet !

funker bra sammen.

Lenke til kommentar

Sagt før, sier igjenn, 9500pro. Vedrørende Agp8x føler jeg at du kasnje har misforstått litt. Limer her inn noe jeg har skrevet før.

AGP porten har siden AGP1 brukt 66mhz og det gjør den forsatt. Forskjellen er at agp8x kan sende 8 ganger mer data per clokkrate en AGP1X. AGP4X kan sende 4X mer en AGP1X. Altså kan AGP8X overføre dobbelt så mye data som AGP4x. Du har kasnje hørt om AGP pro? det er det samme som AGP4X, bare med støtte for mer overføring av strøm gjennom AGP Bussen(så vidt jeg vet).  

Nå må man ikke la seg lure til at man kan oppnå dobbelt så god ytelse med AGP8X, fordi (1): AGP porten er ikke flaskehalsen og (2) Yterst få applikasjoner er opptimalisert for AGP8X. Man kan, som sagt før, ikke forvente seg mer en 1-3% bedre ytelse, litt avhengig av oppset. Et Agp8X kort med 64MBram vil ha mer nytte av AGP8X, fordi den oftere vil trenge å få tillgang til hovedminnet, mens ett 128 Mb kort vil kunne lagre mer lokalt, og sjeldnere trenger større båndbredde på AGP porten.  

En AGP8X port og kort er bakoverkompitabel. Det betyr at du kan sette et 8X kort i en 4X port, eller et 4X kort i en 8X port, men farten vil alltid bli styrt av den seineste(logisk nokk)  

Håper det oppklarte og at alt var korekt.

Sikkert en del skrivefeil der, men gidd ikke å rette. Noe bedre i rettskriving har jeg heller ikke blit, så tror ikke jeg hadde funnet de annyway.

Lenke til kommentar

P@rrm@nn, nesten riktig. (iik, tynn is) AGP porten er en flaskehals, men gfx kort produsentene har på en måte løst dette ved å implementere ram på kortet. Det beste hadde kanskje vært å kun bruke RIMM slots.

 

Nå skal det sies at jeg ikke kommer på overføringshastighet på DDR400 ram, men den er nok sannsynligvis overgått av radeon 9700pro. Før den nye radeon serien vil jeg tro dette stemte riktig oxo.

Lenke til kommentar

ok, hvis jeg skal ha et 9500 pro kort da, bør jeg kjøpe et hos psdata der jeg skal kjøpe resten av mine deler:

 

Connect3d ATIC3D-6024, VGA-Card Radeon 9500 Pro 128MB DDR AGP DVI TV-Out Retail Powered By ATI

1725 kr

 

 

eller skal jeg kjøpe dette kortet fra komplett og betale 100 kr ekstra i frakt?

 

Sapphire Radeon 9500 Atlantis 128MB DDR

- AGP, ATI 9500, DVI-I, TV-Out, Retail

1 592 kr + frakt

 

 

eller skal jeg kjøpe det kortet "P@rm@nn" foreslo hos Vaagen?jeg veit ikke hvor mye de tar i frakt

 

følger det med en vifte på skjermkortene?

Lenke til kommentar
ikke kjøp microstar hovedkort... de er ikke gode (synes jeg da) :roll:  

 

kjøp asus hk og asus skjermkort...

:yes: eller Aopen :yes:

 

ikkeno galt med MSI bortsett fra at de støyer en del.

 

Ellers ville jeg kjøpt det 9500PRO kortet, mer pris/ytelse der vil jeg tro. (egentlig ville jeg moddet et 9500, men det vil jeg ikke anbefale deg ;))

Lenke til kommentar
P@rrm@nn, nesten riktig. (iik, tynn is) AGP porten er en flaskehals, men gfx kort produsentene har på en måte løst dette ved å implementere ram på kortet.  

Dette er da ikke noe unikt(om jeg ikke har misforstått deg). Man har da hat ram lokalt på kortet........lenge. Det er selvfølgelig en grunn til at man gikk fra Pci til Agp, altså kortet tregner bånbredde. Men i forhold til den båndbredden AGp portene har selv med Agp4x er ikke det en flaskehals. Men skulle man fortsatt sittet på Agp1x(eller 2 for den del) hade det selvfølgelig ikke vært så greit.

Det beste hadde kanskje vært å kun bruke RIMM slots.

Er ikke det Rambus minne brikker som ble/blir brukt i high-end intel konfigurasjoner? Greit at det leverer mye bånbredde, men denne er ikke nødvendig med tanke på Agp8x. Det ser du ved at Dualddr(som gir ca samme bånbredde som rambus 800Mhz) ikke resulterer i bedre resultater en single ram.

Nå skal det sies at jeg ikke kommer på overføringshastighet på DDR400 ram, men den er nok sannsynligvis overgått av radeon 9700pro. Før den nye radeon serien vil jeg tro dette stemte riktig oxo.

400Mhz=3200Mb/s

let me know om jeg har misforstått noe.

Lenke til kommentar
P@rrm@nn, nesten riktig. (iik, tynn is) AGP porten er en flaskehals, men gfx kort produsentene har på en måte løst dette ved å implementere ram på kortet.  

Dette er da ikke noe unikt(om jeg ikke har misforstått deg). Man har da hat ram lokalt på kortet........lenge. Det er selvfølgelig en grunn til at man gikk fra Pci til Agp, altså kortet tregner bånbredde. Men i forhold til den båndbredden AGp portene har selv med Agp4x er ikke det en flaskehals. Men skulle man fortsatt sittet på Agp1x(eller 2 for den del) hade det selvfølgelig ikke vært så greit.

Mener at det blir en flaskehals om ikke det hadde vært onboard minne på GFX kort. Når man får for lite minne på gfxkort får man også en flaskehals her. Grunnen til at man ikke får noen ytelsesøkning selv om det er en RAM krevende test, er fordi flaskehalsen stadig er stor med AGP8x.

Det beste hadde kanskje vært å kun bruke RIMM slots.

Er ikke det Rambus minne brikker som ble/blir brukt i high-end intel konfigurasjoner? Greit at det leverer mye bånbredde, men denne er ikke nødvendig med tanke på Agp8x. Det ser du ved at Dualddr(som gir ca samme bånbredde som rambus 800Mhz) ikke resulterer i bedre resultater en single ram.

Det skulle vært DIMM, ikke RIMM =(, poenget var å bruke ramen som står på hovedkortet. Det ville blitt billigere da :D

Nå skal det sies at jeg ikke kommer på overføringshastighet på DDR400 ram, men den er nok sannsynligvis overgått av radeon 9700pro. Før den nye radeon serien vil jeg tro dette stemte riktig oxo.

400Mhz=3200Mb/s

let me know om jeg har misforstått noe.

jeh, og mange skjermkort kjører på langt høyere frekvenser enn dette

Lenke til kommentar

1)walla, de er like gode.

2)jeg aner en misforståelse her, men skal alikavel komentere, så får du rette om det er noe jeg har misforstått.

Mener at det blir en flaskehals om ikke det hadde vært onboard minne på GFX kort. Når man får for lite minne på gfxkort får man også en flaskehals her. Grunnen til at man ikke får noen ytelsesøkning selv om det er en RAM krevende test, er fordi flaskehalsen stadig er stor med AGP8x.  

Selvfølgelig hadde Agp porten da blit en flaskehals. Men si meg et grafikkort uten onboard minne? man har hat innebygd minne på grafikkortene siden før man fikk AGP porten.

Agp8X gir vel en overføringshastighet på tillsvarende ca 526Mhz, altså høyere en rammen. Ergo er den ikke en flaske-hals i forhold til ram.

Det skulle vært DIMM, ikke RIMM =(, poenget var å bruke ramen som står på hovedkortet. Det ville blitt billigere da  

Ja, men mye treigere. Det kan du se vet at innebygd grafikk er mye treigere en Agp kort, selv om de bruker samme chippen. Fordi da bruker den "vanlig" ram, som er mye treigere en den rammen på grafikkortet

jeh, og mange skjermkort kjører på langt høyere frekvenser enn dette

Ja, men kansje viktigst er at de har en mye bredere minnebuss. vanlig ram bruker 64bit, dual ram(Nforce2 blandt annet) bruker 128. Mens 9700 bruker 256bit.

Så det betyr at om du har vanlig ram på 400Mhz, og et Radeon kort med onboard minne på 400Mhz, ville radeon9700 kortet ha 4 ganger så stor bånbredde.

Men kjernen er at agp porten i dag ikke er en flaskehals. Grunnen er bland annet at den økende mengden onboard minne på grafikkortet gjør at man sjelden har behov for å lagre ting på hovedminnet. Og det man lagrer der er ting man ikke trenger ofte, eller raskt.

Spill er optimalsiert slik at de lagrer det meste av grafiske textures på grafikkortet. Hovedminnet har lenge hat dårligere overføringshastighet en Onboard ram, og derfor er spill blit optimalisert til å bruke hovedminnet mist mulig, og dermed mindre trafikk på Agp porten.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig hadde Agp porten da blit en flaskehals. Men si meg et grafikkort uten onboard minne? man har hat innebygd minne på grafikkortene siden før man fikk AGP porten.

 

Det er flere integrerte VGA løsninger (onboard på hovedkortet) som kjører UMA, som ikke har et eget video minne. Det var også noe av poenget med AGP, at man kunne bruke system minne til video minne for å kunne produsere rimeligere løsninger (stort sett kontor PCer).

Men for "high-end" 3d kort er ikke UMA akseptabelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...