Gå til innhold

Irak-krigen og USAs økonomi

Anbefalte innlegg

USAs militærbudsjett er like stort som alle resten av verdens 191 land til sammen. Bare økningen i det amerikanske militærbudsjettet etter 11.september 2001 var like stort som det samlede forsvarsbudsjettet til Frankrike og Storbritannia.

Det siste som er kommet fram er vel at det Amerikanske militærbudsjettet for 2008 allerede er overskredet med 200%.

Nei nei krigen i Irak kan finansieres med 2 % skatte lette i tillegg til den % Bush allerede har gitt . Da tror jeg amerikanere sitt økte forbruk kan dekke inn et enda større forsvars budsjett som sikkert da uten problem hadde klart en 400% overskridelse.

Der er dette eller en annen klok liberalistisk løsning som må til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fy faderullan så mange kvalifiserte økonomer vi har på dette forumet.

Imponerende!

Mener du at det bare er "kvalifiserte økonomer" som kan uttale seg om dette emnet? Hva er i så fall en "kvalifisert økonom"?

Kan utelukkende meteorologer uttale seg om været?

Hvis du bytter ut "Kan" med "bør" så mener jeg det ja.

Lenke til kommentar
Taper USA så mye penger på krig egentlig? går ikke det meste tilbake til dem selv, ettersom de produsere mesteparten av våpnene , betaler sine egne soldater etc etc..

Jeg tror selfølgelig at de mister en del penger på krigen, men virker som det landet dær er avhengig av å krige for å holde økonomien igang, vill nokk se fremover at kriger blir mer å mer for å dra til seg naturressurser...

Det keynesianske med krigen ville dei vel fått uansett? Då snakkar eg om forsking og nyinvestering. (Les: Korfor er eigentleg JSF prosjektet forseinka? Har det amerikanske militære råd til å ta den investeringa no? )

Skadde soldatar er eit reint tap i uføretrygd, fysioterapi, tap av utdanna menneskje og legetimar. Kuler, krutt, bensin og mat stryk med kvar dag. Å kjøpe inn dette er eit råvareforbruk og ikkje nødvendigvis so arbeidskrevjande eller verdiskapande at ein keynesianar ville ha forsvart det. Samanlikn det dei får ut av dette med kva landet USA ville ha tent om staten brukte dei samme summane på å utvikle vindmølleparkar uttaskjærs og rein forsking på nanoteknologi.

Altfor mange av selskapa ute i denne krigen snyt på den 'USAnske' staten, på eit altfor stort nivå. Her blir ingen nye verdiar skapte, dette er svindlarar som skal tene seg rike og bruke pengane på eigen person. Korfor administrasjonen i det kvite hus ikkje ser meir på dette, nei det...

Lenke til kommentar

Imponerende!

Mener du at det bare er "kvalifiserte økonomer" som kan uttale seg om dette emnet? Hva er i så fall en "kvalifisert økonom"?

*Klapper for meget god sammenligning*

mener du HELT seriøst at du samenligner det og si at det er regn ute eller ikke med økonomien til et av verdens mektigeste land? isåfall er det tilbake til skolebenken som blir mitt tips til deg.

Q-melk: helt enig med du, himlet med øyna bare jeg så navnet på tråden, må si at jeg ble lettere inponert over måten trådstarter formulerer seg på. han spør om og få vite noe uten og påstå og vite noe, me likes.

anyway helt klart ikke et alt for smart sted og spørre på, uten og ivertfall ha enormt stor kritikk til de svarene man får.

Lenke til kommentar

Imponerende!

*Klapper for meget god sammenligning*

mener du HELT seriøst at du samenligner det og si at det er regn ute eller ikke med økonomien til et av verdens mektigeste land? isåfall er det tilbake til skolebenken som blir mitt tips til deg.

Q-melk: helt enig med du, himlet med øyna bare jeg så navnet på tråden, må si at jeg ble lettere inponert over måten trådstarter formulerer seg på. han spør om og få vite noe uten og påstå og vite noe, me likes.

anyway helt klart ikke et alt for smart sted og spørre på, uten og ivertfall ha enormt stor kritikk til de svarene man får.

Du virker jo hinsides all fornuft, mann. Skal ikke trådstarter få lov til å spørre om noe?

Merkelig at du mener at man skal stå passive som en saueflokk uten å mene noe som helst om noe av det viktigste som skjer i samfunnet.

Lenke til kommentar

nei jeg mener han lagde en god tråd, han setter seg i et ståpunkt som betyr at han ikke sitter og påstår noe, han spør og virker intresert noe jeg liker. mener slikevel det samme som q-melk

ingen andre en økonomer "bør" utalse seg om denne saken, blir like idiotisk som at jeg skulle satt meg ned og skrive en artikkel om kvantumfysikk, jeg har ikke peilig derfor burde jeg holde det for meg selv. vil verden bli forandret av og snakke oknomi med en andersgruppe som varierer fra 13-40 og yrkesgruppe dasstømmer til advokat? du skjønner selv at det neppe er en produktiv måte og "bry seg" på

Endret av Glennf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Irak-krigen har kostet 800 milliarder dollar eller noe slikt. USAs problemer er langt større enn som så, og de skylder 10.000 milliarder dollar. Halvparten av dette stammer ifra Bush sine 8 åtte år alene. Så det må være lov å lure på hva han har brukt de andre 4200 milliardene på. Så vidt jeg kan se er det bailouts for flyselskaper og andre store selskaper, samt skattesenkninger.

Hvordan de noen gang skal betale dette tilbake og samtidig fortsette å senke skattene, ja, det må det en republikaner eller frepper til for å forklare, for det skjønner ikke jeg.

EDIT: 11 tusen milliarder om den nye bailout pakken går igjennom.

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...