Tharos. Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg har et Nikon 18-70mm-objektiv. Jeg kan ikke bruke dette om jeg tar bilder kun med 18mm? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg har et Nikon 18-70mm-objektiv. Jeg kan ikke bruke dette om jeg tar bilder kun med 18mm? Nei. Lenke til kommentar
HåvardH Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Et spørsmål i henhold til editering; Hvordan ser man på cropping? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Som en nødvendighet... Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Hvis man har flere hus med ulike sensorstørrelse, må man da bestemme seg for ett av dem, eller går det å bruke begge? Jeg lurer også på om det er greit å bruke flere objektiver med samme brennvidde. Jeg har feks to 50mm objektiver, men kun det ene gir lysmåling med D80en min. EDIT: Kan også legge til at brennvidde og blender ikke blir registrert i EXIF ved bruk av manuelle objektiver på alle Nikon kamera < D2/300. Francis Endret 30. september 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg har telt på knappene om jeg skal hive meg på her, -jeg kan jo definitivt trenge å fotografere mer enn jeg gjør. Men i tillegg så har jeg jo ikke systemkamera, så jeg er i tvil om jeg egentlig kvalifiserer? Jeg har bare kompaktkamera, uten zoom riktignok. Jeg kunne tenke meg å lime på 0.75x forsatslinsa, det gir 5.9mm * 0.75 = 4.4mm, eller 21mm omregnet. Eller er det systemkamera som gjelder? Vil jo ikke være unaturlig det, siden det er snakk om å begrense til en fast brennvidde? Lenke til kommentar
M.H Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Æsj, da ble det ingen oktoberfest på meg i år heller. For mye jobb andre ting som tar tid. Tidlig mørkt blir det og her oppe. Jaja, får ønske dem som skal delta lykke til Lenke til kommentar
ramses Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg er litt treg i hodet :-) Er det et tema pr dag, eller er det hva som helst men med et fast objektiv Også litt usikker påhvordan jeg skal laste inn bilder. Er det bare å legge inn i diskusjonstråden eller må det lastes opp et annet sted Lenke til kommentar
ramses Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Et spørsmål i henhold til editering; Hvordan ser man på cropping? Godt spørsmål, synes jeg. Blir ikke litt av poenget borte om man kan croppe bildene Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg er litt treg i hodet :-) Er det et tema pr dag, eller er det hva som helst men med et fast objektiv Også litt usikker påhvordan jeg skal laste inn bilder. Er det bare å legge inn i diskusjonstråden eller må det lastes opp et annet sted Du lager deg en egen tråd, for dine egne bilder og laster opp etter de vanlige reglene. (Se størrelse etc. i info-tråden om oktoberfesten) Det er ikke noe tema, opp til deg om du velger det. Du laster opp hver dag du har tatt et bilde, enten du har valgt 30 eller 10 bilder f.eks.Se tidligere Utfordringer (Aprilfest og Oktoberfest), så ser du hvordan det foregår. RandiA Lenke til kommentar
pan Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 10 bilder i løpet er ikke noe problem, men blir verre å få tatt to i uka siden jeg er på jobb i nordsjøen og ikke kommer hjem før uke 42... Mulig å få unntak? Var desverre komt ut her før jeg så at det var oktoberfest, og helikopterpersonalet hiver uansett bagasjen såpass røft omkring her at jeg er usikker på om kameraet hadde overlevd. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jaja. Då blir 50mm montert på kamera. Ca ti minutt før midnatt og ca 31 dagar før eit anna objektiv får nærme seg kameraet. Nesten like greit at eg har lånt vekk vidvinkelen, så blir den i det minste brukt. Lenke til kommentar
Steve-O- Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Får vel nesten rote meg med denne gangen også... Siden EXIF ikke er noe problem, tror jeg jammen meg jeg har lyst til å prøve meg med min lensbaby 3G i år. Fullfører jeg, skal jeg belønne meg selv med en Lensbaby composer... Kamera er Canon EOS 40D. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Siden jeg ikke har funnet 500mm'ern, er jeg utrustet med følgende: Canon EOS 350D + Canon 50 f.1.8 Endret 1. oktober 2008 av Garanti Lenke til kommentar
zyp Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Siden det er årevis siden jeg har fotografert analogt tenkte jeg å bruke foreldrene mine sitt gamle Nikon EM. Håper at bilder-i-uka-reglene er litt fleksible mtp. fremkalling - regner ikke med å eksponere og fremkalle en hel rull hver uke. Endret 1. oktober 2008 av zyp Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Siden ingen har kommentert hvorvidt det er lov å bruke flere objektiver med samme brennvidde, så regner jeg med at det er greit og melder jeg meg på med D80, F5, 50mm f/1.8 og f/1.2. Francis Lenke til kommentar
M.H Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Siden ingen har kommentert hvorvidt det er lov å bruke flere objektiver med samme brennvidde, så regner jeg med at det er greit og melder jeg meg på med D80, F5, 50mm f/1.8 og f/1.2. Francis Ikke vet jeg, men det står under pungt 1 i første post i denne tråden at "du skal kun benytte et objektiv med fast brennvidde fra 1.oktober til 31.oktober." Det står et objektiv der, men Tom må kanskje svare på det. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Mtp. at dette er en fortsettelse av fjorårets suksess, så tror jeg nok flere objektiver med samme brennvidde er ok - én måned, én brennvidde. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg er i samme båt som zyp, jeg skyter også analogt denne måneden. Greit om jeg venter med å laste opp til JP har blitt ferdig med å fremkalle? Kommer til å slite med en rull i uka også, men jeg venter på to 24-ruller nå uansett. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Mtp. at dette er en fortsettelse av fjorårets suksess, så tror jeg nok flere objektiver med samme brennvidde er ok - én måned, én brennvidde. Det stemmer - det var slik det ble tolket sist år. Så lenge du bruker en brennvidde, og det er fastoptikk, så er det godtatt. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå