Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

skjermbilde fryser - pc vil ikke starte

Anbefalte innlegg

hallo,

jeg opplevde her en dag forleden at skjermbildet på pcen frøs. jeg kunne ikke gjøre noe som helst med mus eller tastatur, men pcen var fortsatt i gang. jeg startet pcen på nytt, men problemet skjedde igjen - flere ganger. når jeg starter pcen nå, booter den opp, men i det stadiet før "windows-loadingen" blir skjermbildet borte. pcen er fortsatt i gang.

det første jeg tenkte på, var den gamle haugen av en crt-skjerm jeg har. men jeg tror nok ikke det er den allikevel. den fungerer fint til min bærbare pc. skjermkortet mitt tror jeg derimot kan ha streiket på en eller annen måte. det er av typen nvidia geforce fx5900 (trooor jeg). det har ikke blitt overopphetet, men det er vel egentlig ganske så gammelt. er det noen der ute som vet hva problemet kan være, og hvordan jeg kan ordne det?

håper noen søte folk kan hjelpe meg litt i denne saken. takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det kan jo være strømforsyning, hovedkortet, minnet, harddisken eller skjermkortet også. Du må jo begynne å sjekke ut en og en ting, og da er det like godt å begynne med om det er Windows. Dette er definitivt det billigste, siden dette i værste fall medfører en reinstallasjon. For å sjekke minnet og harddisken, så kan du bruke Ultimate Boot CD. Der finner du Memtest86, og ulike tester for de ulike produsentene av harddisker.

Lenke til kommentar

vel, det som får meg til å mistenke skjermkortet, er at det kommer noen litt rare farger under bootingen. det pleier jo som regel å være sort-hvitt, men det dukker opp noe rosa/lilla og noe blått innimellom. det ser rett og slett "bugget ut". hva tror du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...