Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Helsefarlig å handle hos Biltema.

foenix

Anbefalte innlegg

ER det egentlig det?

F.eks på mopeden min har jeg kjørt på helsyntetisk Racingway olje fra Statoil, og så kjøpte jeg fullsyntetisk olje hos biltema fordi jeg hadde hørt at det var samme olje osv osv.

Det er samme olja, men det forutsetter jo at du kjøper samme olja med like spesifikasjoner ...

- Samme olja koster over dobbelt så mye hos Statoil

Nå kommer det sikkert en eller annen kverulant og skal kverulere over at dette ikke er god nok dokumentasjon og *blablabla*. Men hvor sannsynlig tror du egentlig det er at Biltema har ett lite eget oljeraffineri utenfor hovedlageret i Linköping?

Hvis det er samme oljen, hvorfor er den så mye tynnere og ryker mer ved kaldstart da?

Snakker ikke du om en totaktsolje Daniel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ER det egentlig det?

Nei det er ikke samme oljen.

Statoil tapper oljen etter spesifikasjoner fra Biltema.

Det finnes veldig få raffinerier og steder for å få mikset oljeprodukter i Europa. Så sjansen er stor for at uansett hva man kjøper av olje er Exxon(esso), Statoil, BP, eller Shell involvert på en eller annen måte.

Nå er det imidlertid slik at man bestiller olje etter de beskaffenheter man ønsker, stort sett er det raffiniseringsgrad og addetiver som bestemmer prisen på olje, dersom man vil bruke olje fra biltema må man jo få lov til det, men vær oppmerksom på at det ikke er samme oljen med samme beskaffenheter som på Statoil sine produkter.

Endret av Piperenser
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
ER det egentlig det?

Nei det er ikke samme oljen.

Statoil tapper oljen etter spesifikasjoner fra Biltema.

Det finnes veldig få raffinerier og steder for å få mikset oljeprodukter i Europa. Så sjansen er stor for at uansett hva man kjøper av olje er Exxon(esso), Statoil, BP, eller Shell involvert på en eller annen måte.

Nå er det imidlertid slik at man bestiller olje etter de beskaffenheter man ønsker, stort sett er det raffiniseringsgrad og addetiver som bestemmer prisen på olje, dersom man vil bruke olje fra biltema må man jo få lov til det, men vær oppmerksom på at det ikke er samme oljen med samme beskaffenheter som på Statoil sine produkter.

Har du noen linker som kan bevise din påstand?

Var for ett år siden på "oljekurs/seminar" med statoil gjennom jobben, de bekreftet motvillig at de leverte olje til Biltema. Etter hva de fortalte var den mineralske og fullsyntetiske identiske, mens den delsyntetiske var kjipet inn...

Lenke til kommentar
kjøpte en iso kabel til bilen min, skal sette inn cd spiller.

litt skeptisk til og åpne denn og bruek den kabelen nå :p

men, stoler på at biltema ikkje fucker opp bilen min nå.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller gått på Bilradiospesialisten og kjøpt nøyaktig samme kablen, bare til 3x prisen - Helt ærlig.

Lenke til kommentar
Har du noen linker som kan bevise din påstand?

Nei!

Dette var en garantisak som omfattet 2 meget kostbare Mercruiser Magnum motorer som har en spesialolje fra Statoil som eneste alternativ i Europa.

Eieren hadde kjørt de på Biltema olje da han mente det var samme olje.

Begge motorene hadde omfattende korrosjonsskader på råder og ventilmekanisme, samt brente veivlagre grunnet skumming av oljen ved høye temperaturer.

Både ny olje og prøver av oljen som var på motorene ble sendt til Teknologisk Institutt her i Norge, Statoils laboratorier i Storbritania og Mercruiser avd. Florida for analyse.

Jeg antar at en telefon til Teknologisk institutt vil bekrefte det jeg sier da noen der sikkert husker denne saken.

(De hadde foretatt tester av Biltema oljer før ang. VAG-longlife service)

Lenke til kommentar

kjøper bare ting uten bevegelige deler på biltema hehe, og ikke flytende, eller elektronikk. Biltema bremseskiver har jeg brukt på flere biler, dog med originale klosser, funka som faen. Grunnen til at mange får kast er de skal se hvor mye bedre det ble første 100 meterne og hiver seg på bremsen, man må slipe ned klossene litt å la det gå seg til før man belaster det for hardt, men det gjelder alle skiver.

Lenke til kommentar
Men oljen hadde tydeligvis ikke samme spesifikasjonene, så da er jo du like langt ...

Det ble også konkludert med at Statoil har ingen olje i salg som har samme beskaffenhet som Biltemas helsyntetiske olje.

Oljen er tappet av Statoil etter spesifikasjoner fra Biltema.

Statoil tapper også olje til Honda og Suzuki, likevel forhandler ikke Statoil oljer som har samme egenskaper som disse da oljene er bestilt etter spesifikasjoner fra de Norske importører av Honda og Suzuki.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke klage på alt biltema har.

De har noe bra men mye dårlig.

f,eks kompisen min kjøpte bremseskiver og klosser til en xantia å fikk kast etter 3 mnd bruk.

Dette er for dårlig synes jeg.

Jeg var faktisk så dum at jeg kjøpte mansjetter til drivknutene derfra i juni.

For 1mnd siden hørtes det knaking og braking vær gang jeg svingte til venstre.

Jeg la meg under bilen for å se hva det kunne være.

Hmm guess what, Mansjetten hadde delt seg på midten.

Så konklusjonen er at det hadde kostet meg mindre å betale mer for originalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...