Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Helsefarlig å handle hos Biltema.

foenix

Anbefalte innlegg

Billigproduktene hos Biltema kan fort bli dyrere enn forventet og i ekstreme tilfeller koste liv og helse. Forbrukerprogammet på TV2 viste en episode der en person fikk store kutt i ansiktet etter at et trillebårsdekk eksploderte.

Jeg er selv meget kritisk til deres produkter og kjøper ihvertfall ikke elektriske artikler der etter at en loddebolt jeg kjøpt for mange år siden ble så varm at håndtaket smeltet etter at jeg hadde lagt den fra meg. Bare flaks gjorde at dette ikke førte til større skade eller brann i boligen.

Har også hørt om historier om bremseskiver med kast i og støtdempere som begynner å lekke etter kort tid.

Er Biltema en dumpingstasjon for Kinesiske B-varer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom man bruker trykkluft til å fylle et lite hjul, enten det er trillebår eller sykkel, blir trykket svært fort så høyt at dekket eksploderer, enten det kommer fra Biltema eller andre. Er det dokumentert at dekket er dårlig eller hadde feil?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Dersom man bruker trykkluft til å fylle et lite hjul, enten det er trillebår eller sykkel, blir trykket svært fort så høyt at dekket eksploderer, enten det kommer fra Biltema eller andre. Er det dokumentert at dekket er dårlig eller hadde feil?

Det stod på dekket at det skulle tåle trykk opptil 50 psi. Personen fylte på ca 40 da det eksploderte.

Biltema har trukket tilbake disse dekkene og restene av det ødelagte dekket som de fikk i retur og som eventuellt kan brukes som bevismateriale i en rettsak, er sporløst forsvunnet.

Lenke til kommentar
Saken er et trillebårhjul som eksploderte i forbindelse med fylling av luft. Hjulet var feilmerket med 50 PSI i stedet for 30 PSI som maksimal fylling som det skulle være. Dette gjelder en batch med hjul som er trukket tilbake og returnert til leverandøren.

De undersøkelser som både Biltema og uavhengig testinstitutt har foretatt har vist at hjulene fint tåler en fylling på 50 PSI – det er først ved fylling til over 100 PSI som det kan i enkelte tilfeller oppstå brudd – dvs mer en dobbelt så mye som feilmerkingen. Produsenten har også gjort sine egne undersøkelser og konstatert at feil merkingen ikke gir grunn til at dekket skulle ha eksplodert idet de holder 50 PSI.

- VEDRØRENDE SAK PÅ TV2 Hjelper deg torsdag 18 september

--

At Biltema er en dumpingstasjon har jeg liten tro på. Støtdemperene er dårlige, men bremseskivene er bl.a produsert av SBS. Tror det er like lett å få kast i bremseskiver fra Mekonomen som Biltema, forskjellen er bare at Biltema selger kanskje 10-15x ganger flere bremseskiver enn Mekonomen og har derfor lettere for å havne i ett dårlig rykte.

Biltema kjøper opp partier alt etter hvor det er billigst å handle der og da. Derfor kan merkingen og kvaliteten variere noe fra produkt til produkt.

Sannheten er vel at det finnes utrolig mye "rebranding" innenfor denne bransjen. Kan ramse opp en hel haug av varer fra diverse butikker og merkevarer som blir solgt til langt under tilbudspris, bare påklistret ett annet merke.

Selvfølgelig, pris gjennspeiler ofte kvalitet, men man kan godt være litt kritisk mange ganger til disse kjente merkenavnene.

Husk at vi har CE-godkjenning. Ett minimumskrav til kvalitet, så at kvaliteten på varer er livsfarlig, er bullshit.

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

Husk at vi har CE-godkjenning. Ett minimumskrav til kvalitet, så at kvaliteten på varer er livsfarlig, er bullshit.

-------------------------------------------------------------

?????????

Hvordan kan du påstå at dårlig kvalitet ikke kan føre til tap av liv?

Dersom støtdempere eller andre viktige deler på en bil svikter i et kritisk øyeblikk, så er det jo soleklart at det er livsfarlig....

Skulle nesten tro du hadde interesser i den slags "handel"......

Hvor mange mennesker var det forresten som døde av den rødspriten som Biltema solgte?

Jeg vil påstå at det i høyeste grad er uaktsomt å ikke kvalitetssjekke produktene man skal selge videre.. Men store rike aktører går selvsagt fri for denslags..

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
Hvordan kan du påstå at dårlig kvalitet ikke kan føre til tap av liv?

Dersom støtdempere eller andre viktige deler på en bil svikter i et kritisk øyeblikk, så er det jo soleklart at det er livsfarlig....

Skulle nesten tro du hadde interesser i den slags "handel"......

Hvor mange mennesker var det forresten som døde av den rødspriten som Biltema solgte?

Jeg vil påstå at det i høyeste grad er uaktsomt å ikke kvalitetssjekke produktene man skal selge videre.. Men store rike aktører går selvsagt fri for denslags..

Og hvor mange ganger har det vært bevist at bremseskiver, klosser eller støtdempere fra Biltema har vært skyldige/delskyldige i ulykker? Ingen ...

Det var 3 personer som døde av rødsprit kjøpt på Biltema.

Men ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Rødsprit har aldri vært laget for å drikkes heller. Biltema har og foretar (som alle andre) systematiske intern/produkt-kontroller etter hva jeg har fått med meg.

Husk at produsenten av denne rødspriten produserer omtrent all rødsprit og lignende kjemikalier som selges i Norden (uansett merke). Dette er med andre ord en meget anerkjent og seriøs bedrift. Sjansen for at personer i dette firmaet blir stilt personlig er stor. At det var akkurat Biltema som fikk det største partiet med metanol-rødsprit handler kun om uflaks. Vet ikke om du har fått med deg at det fortsatt er over 500L rødsprit på avveie som ikke selges via Biltema?

Kan godt være du fyrer kokekjøkkenet ditt på metanol-rødsprit kjøpt på den lokale byggvareforettningen.

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

At noen drikker rødsprit er deres problem, jeg er ganske trygg på at de ikke leste bruksanvisningen....

Det er ikke så mange år siden at man faktisk klaget på Statoil at kannene for spylerveske og frosveske var for like og det var for lett og ta feil, frosvæsken var helseskadelig og ergo var dette uansvarlig av oljeselskapet.

Dusteri på høyt plan og ett resultat av pietistisk norsk alkoholpolitikk, hvor mange dansker og Svensker var det som drakk rødsprit fra Biltema?

Lenke til kommentar
At noen drikker rødsprit er deres problem, jeg er ganske trygg på at de ikke leste bruksanvisningen....

Det er ikke så mange år siden at man faktisk klaget på Statoil at kannene for spylerveske og frosveske var for like og det var for lett og ta feil, frosvæsken var helseskadelig og ergo var dette uansvarlig av oljeselskapet.

Dusteri på høyt plan og ett resultat av pietistisk norsk alkoholpolitikk, hvor mange dansker og Svensker var det som drakk rødsprit fra Biltema?

Det var nå ikke det som var poenget da, men den generelle dårlige kvaliteten på varene deres...

Lenke til kommentar

Man ser masse rart her inne presentert som fakta.

Sier CE-merkingen noe om kvaliteten på et produkt?

Nei, CE-merking alene sier ikke noe om et produkts generelle kvalitet. En drage kan ha CE-merking som det synlige tegn på at leketøydirektivets overordnede krav er oppfylt, men det er ikke sikkert at dragen kan fly. Produktets brukskvaliteter stilles det ingen krav til i direktivet, og CE-merking viser kun at visse minstekrav som er fastsatt i direktivet, med hensyn til helse, miljø og sikkerhet er oppfylt.

http://www.standard.no/imaker.exe?id=602

Har sett litt av hvert når det gjelder Biltema produkter, bremseklosser som mister belegget og skiver som ikke tåler varme og slår seg etter kort tid.

Det virker som om at enkelte produkter holder en svært ugjevn kvalitiet for å si det mildt.

Det virker også som om mange tar gradmerkingen på en oljekanne som et kvalitetsstempel og forventer at olje kjøpt på Rema eller Biltema holder samme kvalitet som de dyre Valvoline og Castrol oljene (bare for å dra et eksempel).

Har også opplevd at man har kjørt VAG-produkter etter LongLife skjema på Biltema olje, og så blir man forskrekket når motoren raser. :whistle:

Lenke til kommentar
Det virker også som om mange tar gradmerkingen på en oljekanne som et kvalitetsstempel og forventer at olje kjøpt på Rema eller Biltema holder samme kvalitet som de dyre Valvoline og Castrol oljene (bare for å dra et eksempel).

Har også opplevd at man har kjørt VAG-produkter etter LongLife skjema på Biltema olje, og så blir man forskrekket når motoren raser. :whistle:

Er det bedre å kjøre på Statoil-olje?

Lenke til kommentar

Lurespørsmål ;)

Det er jo samme olja :D

Lenke til kommentar

Lurespørsmål ;)

Tulling! Jeg spurte jo ikke deg :p

Lenke til kommentar

Lurespørsmål ;)

ER det egentlig det?

F.eks på mopeden min har jeg kjørt på helsyntetisk Racingway olje fra Statoil, og så kjøpte jeg fullsyntetisk olje hos biltema fordi jeg hadde hørt at det var samme olje osv osv.

Merket at oljen var mye tynnere, men helte på og regnet med at det var samme olja.

Etterhvert merket jeg meg at den fine rene bakken vi hadde utenfor garasjen ble full av oljeflekker, så jeg kaldstartet mopeden og ventet i noen minutter før jeg gav gass, og så at den spyttet ut olje fra eksosen.

Tappet hele tanken tom for oljen, og erstattet med skikkelig Castrol olje, da var det med en gang slutt på oljespyttingen og røyk under kaldstart, virker som om Biltema sin totaktolje ikke brenner så lett som den skal.

Menmen, litt OT men.. handler aldri noe på Biltema annet enn billigsaker som skal brukes 1 gang.

Lenke til kommentar
ER det egentlig det?

F.eks på mopeden min har jeg kjørt på helsyntetisk Racingway olje fra Statoil, og så kjøpte jeg fullsyntetisk olje hos biltema fordi jeg hadde hørt at det var samme olje osv osv.

Det er samme olja, men det forutsetter jo at du kjøper samme olja med like spesifikasjoner ...

- Samme olja koster over dobbelt så mye hos Statoil

Nå kommer det sikkert en eller annen kverulant og skal kverulere over at dette ikke er god nok dokumentasjon og *blablabla*. Men hvor sannsynlig tror du egentlig det er at Biltema har ett lite eget oljeraffineri utenfor hovedlageret i Linköping?

Lenke til kommentar

Hehe, her var det mye gøy lesing!

Alt fra bremseskiver, via rødsprit og kort innom "totaksfullsyntetiskbiltemahelsyntetiskracingwaytotaksstatoil" eller no...

Orginaldeler til biler burde være bedre enn Biltema sine, da de faktisk koster bare en tredjedel...

Når det gjelder Norge og rødsprit, så skal da ikke den drikkes? Tror du hadde blitt veldig syk og kanskje dødd av det meste flytende inne på biltema (Da snakker jeg ikke om den brusautomaten ved kassene...).

Biltema bruker olje fra Statoil, men det behøver ikke være samme kvalitet/tilsetningstoffer som tilsvarende Statoil olje. Bortsett fra den fullsyntetiske, den kan de ikke kødde med.

Når det gjelder verktøy så er det faktisk tiårs garanti på mye av det, og kommer du med noe ødelagt bytter de uten problemer. (ihvertfall utifra hva jeg har opplevd) Pressluftverktøy er det samme som flere kjeder selger dyrere med bare en annen farge. Har gått på den smellen...

Nei til syvende og sist er jeg da fornøyd at Biltema ligger såpass nære, og det blir nok lagt igjen mer penger fra meg i den bedriften. ;-)

PS: Styr unna vindusviskerne og billyspærene...

Lenke til kommentar
ER det egentlig det?

Det er samme olja, men det forutsetter jo at du kjøper samme olja med like spesifikasjoner ...

- Samme olja koster over dobbelt så mye hos Statoil

Nå kommer det sikkert en eller annen kverulant og skal kverulere over at dette ikke er god nok dokumentasjon og *blablabla*. Men hvor sannsynlig tror du egentlig det er at Biltema har ett lite eget oljeraffineri utenfor hovedlageret i Linköping?

Hvis det er samme oljen, hvorfor er den så mye tynnere og ryker mer ved kaldstart da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...