Gå til innhold

[Løst]Kjøpt laptop hos elkjøp, som har feil mengde ram i forhold til det det er oppgitt


Knott^

Anbefalte innlegg

Hei :)

Kjøpte denne laptopen den 8. august i år. Som du ser, så skal denne laptopen ha 4Gb ram. Men det har den ikke, den har 2gb. Var på den lokale elkjøp butikken i dag og klaget, og fikk en ny en av samme slagen, siden de trodde det var en engangs feil.

Jeg kom hjem, satte opp maskina etc. Så sjekka jeg minnet, og det var fortsatt bare 2Gb ram.

 

Så til spørsmålet: Har jeg noen krav nå? Kan jeg kreve heving av kjøpet e.l.?

 

Trenger svar seinest innen i morgen klokka 14:00. Da jeg skal dit igjen.

 

Takk på forhånd :)

 

EDIT: La til bilde

post-161523-1221765602_thumb.jpg

Endret av Knott^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :)

Kjøpte denne laptopen den 8. august i år. Som du ser, så skal denne laptopen ha 4Gb ram. Men det har den ikke, den har 2gb. Var på den lokale elkjøp butikken i dag og klaget, og fikk en ny en av samme slagen, siden de trodde det var en engangs feil.

Jeg kom hjem, satte opp maskina etc. Så sjekka jeg minnet, og det var fortsatt bare 2Gb ram.

 

Så til spørsmålet: Har jeg noen krav nå? Kan jeg kreve heving av kjøpet e.l.?

 

Trenger svar seinest innen i morgen klokka 14:00. Da jeg skal dit igjen.

 

Takk på forhånd :)

 

Det er 30 dagers-returrett på Elkjøp, så du får uansett pengene igjen hvis du ber om det.

Lenke til kommentar

Bare spørr etter en 2048 brikke det med ram, slik at du kan sette den inn selv, akkurat ikke noen hokuspokus.

 

Uansett så har har de rett til å utbedre manglen. De har utbedret den en gang, og har rett til å utbedre den en gang til.

 

Uansett så snakk med de, og spørr om de ikke har en brikke du kan få satt inn selv eller i butikken. Dette er enkle problemer som ordnes fort.

Lenke til kommentar

Maskinen kommer med windows 32bit. Denne klarer maks å utnytte ca 3 gig av minnet pga en del blir reservert til systemkontroll (jeg husker ikke helt nøyaktig hva)

 

Det som er tingen med denne maskinen er at den har en helt spesiell skjermkortløsning, 1 dedikert skjermkort og 1 integrert skjermkort. Det dedikerte deler noe minne fra hovedminne til maskinen, det delte deler alt minne sitt fra hovedminne til maskinen.

 

Hvor mye som tas kan justeres ned i BIOS :). 1920 er maks i følge websiden til fujitsu.

 

http://sp.fujitsu-siemens.com/dmsp/docs/ds...o-n-pa-3553.pdf

 

Dermed er saken løst, eller hva? :)

Lenke til kommentar
Maskinen kommer med windows 32bit. Denne klarer maks å utnytte ca 3 gig av minnet pga en del blir reservert til systemkontroll (jeg husker ikke helt nøyaktig hva)

 

Det som er tingen med denne maskinen er at den har en helt spesiell skjermkortløsning, 1 dedikert skjermkort og 1 integrert skjermkort. Det dedikerte deler noe minne fra hovedminne til maskinen, det delte deler alt minne sitt fra hovedminne til maskinen.

 

Hvor mye som tas kan justeres ned i BIOS :). 1920 er maks i følge websiden til fujitsu.

 

http://sp.fujitsu-siemens.com/dmsp/docs/ds...o-n-pa-3553.pdf

 

Dermed er saken løst, eller hva? :)

 

Nei.

Er det ikke noen som helst måte jeg kan få pengene tilbake på? Overhode?

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en ting.

 

Den maskinen har to innebygde skjermkort som stjeler minne, samt at den mest sannsynlig har bare 32 bit win som gjenkjenner ca. 3 gig ram.

 

Letteste måten å sjekke om du fysisk har riktig anntall brikker er så enkelt som å skru opp ram luka som sitter med to skruer.

 

Gjør du dette så ødelegger du heller ikke garantien.

 

Er det to brikker der på 204 så stemmer det, hvis det er bare en så ber du om en til. Du får ikke hevet kjøpet ditt, det har du ikke rett på.

 

Er det to brikker der, så pass på a tbegge sitter riktig i. Det er ikke utenklig at det er feilmontert fra fabrikk slik at det ikke sitter skikkelig i. Da er det kjipt å måtte vente 3- 4 uker på at verksted skal gjøre samme jobben.

Lenke til kommentar
Nei.

Er det ikke noen som helst måte jeg kan få pengene tilbake på? Overhode?

 

Hæ? Maskina har den mengde minne som er tilgjengelig. Så har den skjermkort som bruker av nevnte minne.

 

Dette gjelder ALLE bærbare med 4 gig minne solgt på forbrukermarkedet i dag..!

 

Saken er at jeg ikke ønsker å ha denne pcen, da den blir fryktelig varm.

Har funnet en annen pc til samme pris, som jeg heller har lyst på.

Lenke til kommentar

Det var det jeg regna med ja. Nei, du har ikke krav på det om det har gått over 30 dager fra du handla pcen din.

 

Egentlig har du ikke angrerett i butikk i det hele tatt, men Elkjøp er snille og gir 30 dagers full returett. Da burde du teste den hardt de første 30 dagene så du finner ut av slikt tidsnok.

 

Nå er det for seint :). Og du veit forresten ingenting om hvorvidt den andre blir fryktelig varm. De aller fleste bærbare blir dette.

Lenke til kommentar

Da skulle du ha benyttet de gav Elkjøp sin 30 dagers retur.

 

Slik situasjonen er i dag så har du ikke noe rett på heving, og jeg tviler egentlig på at du mangler noe ram hvis skjermkortene dine tar så mye minne.

 

Det minne som skjermkortene dine tar + det win registrerer = 4 gig sånn ca.

 

Jeg tror det ikke er noe feil med maskinen din, og du vil bare heve.

 

Det at du ikke benyttet deg av 30 dagersfristen til Elkjøp er din egen feil. Du ka nikke bruke pcen aktivt over en måned og spørre om å få pengene tilbake bare fordi du har lyst på en ny pc. Da skulle du heller ha undersøkt markedet grundigere og funnet ut hva du ville hatt.

 

30 dagers fristen hadde dessuten vært tid nok til å finne ut av at den hadde blitt for varm for deg. Selv om jeg tviler litt på det også, siden motivet ditt tydeligvis er å kjøpe en annen pc.

Lenke til kommentar

I beste fall er det umoralsk. Men jeg jobber som kjent på Elkjøp, og skal ikke påstå at jeg er 100% nøytral her heller.

 

Jeg ville beholdt pcen. Den et latterlig mye for pengene, har bedre batterikapasitet enn gjennomsnittet og har generelt svært god ytelse vs pris. Og andre pcer blir som sagt varme de og.

 

Gresset er ikke grønnere på den andre siden.

Lenke til kommentar
I beste fall er det umoralsk. Men jeg jobber som kjent på Elkjøp, og skal ikke påstå at jeg er 100% nøytral her heller.

 

Jeg ville beholdt pcen. Den et latterlig mye for pengene, har bedre batterikapasitet enn gjennomsnittet og har generelt svært god ytelse vs pris. Og andre pcer blir som sagt varme de og.

 

Gresset er ikke grønnere på den andre siden.

Det kan stemme det, men tar mine sjanser.

Er det mulig at mannen/kvinnen jeg snakker med kan gi meg pengene tilbake, eller er det helt kul kramp etter det 30 dagene?

Lenke til kommentar
Handler ikke dette om at et 16-bits operativsystem bare klarer å bruke 2gb av RAMen? Jeg har egentlig ikke peiling på dette, men jeg mener det var noe sånt. Kan jo være det.

 

Har man ikke peiling, svarer man ikke :thumbup:

 

Det er 32 bits eller 64 bits. Men du har delvis rett. 32 bits vil bare kunne klare å vise 3,5 GB. Mens 64 bits vil klare å vise 4 GB. Burde strengt tatt ikke svart jeg heller da jeg har lite peiling på dette sjøl :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...