Gå til innhold

skal legge opp gigabit i hus, hva trenger jeg

svennand

Anbefalte innlegg

Hei

driver å pusser opp kjøpt bolig, og tenkte jeg skulle like gjerne smøre til å få lagt opp gigabit nettverk.

kjekt å ha da det blir mye mediastreaming, nas disker for lett tilgang til alle laptopene osv.

Lurer derfor på hvilke kabel som er "godkjent" for å kjøre en gigabit gjennom, må man på cat6, og må den da være skjermet?

hva med veggkontakter, er det egne veggkontakter for gigabit?

om man vil ha 2 tilknytningspunkt på samme veggkontakta kan man da splitte 1 kabel til to pcer, eller må man legge opp en egen kabel for hver tilkobling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke være skjermet. Kan være Cat5e eller Cat6. Kan ikke splitte opp kabel. Så lenge det er RJ-45-veggkontakter så skal det fungere med gigabit.

Litt offtopic, men tror bare det går å splitte en kabel i to om du hadde klart deg med 10 megabit. Og det er jo litt kjipt for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Trenger ikke være skjermet. Kan være Cat5e eller Cat6. Kan ikke splitte opp kabel. Så lenge det er RJ-45-veggkontakter så skal det fungere med gigabit.

Litt offtopic, men tror bare det går å splitte en kabel i to om du hadde klart deg med 10 megabit. Og det er jo litt kjipt for å si det sånn.

100 megabit er bittelitt for lite, så da er 10 ikke ett alternativ=)

får finne veggkontakt med dobbelt rj45 stikk, er det anbefalt å kjøpe Cat6 kontra Cat5E?

Lenke til kommentar

Cat5e er sertifisert for gigabit, men når man legger opp permanente kabler så skader det jo ikke å legge litt ekstra penger i det og få det "ordentlig" da. Skulle jeg gjort det og ikke tenkt på prisen så hadde jeg valgt cat6. Som regel så trenger man ikke det, men kan jo være litt uheldig med termineringene og sånn. Kjører gigabit på cat5e her i huset, men avstandene er ikke så store eller noe.

Husk at når du setter opp en dobbel kontakt så er det to ledninger som skal gå ut fra den da. En per "kontakt". Vet ikke om det kom klart nok frem i forrige posten min.

Lenke til kommentar
Cat5e er sertifisert for gigabit, men når man legger opp permanente kabler så skader det jo ikke å legge litt ekstra penger i det og få det "ordentlig" da. Skulle jeg gjort det og ikke tenkt på prisen så hadde jeg valgt cat6. Som regel så trenger man ikke det, men kan jo være litt uheldig med termineringene og sånn. Kjører gigabit på cat5e her i huset, men avstandene er ikke så store eller noe.

Husk at når du setter opp en dobbel kontakt så er det to ledninger som skal gå ut fra den da. En per "kontakt". Vet ikke om det kom klart nok frem i forrige posten min.

joda skjønte den.

legger opp cat6 jeg, da blir det to kabler til stua, to til hjemmekino og 2 til arbeidsrom.

Noen som anbefaler en spesiel gigabit switch?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...