piccolo Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Hei, jeg skal begynne å trene på studio, målet er å bli bredere og få fine muskler. Jeg spiller fotball aktivt og vil ha en kraftigere fysikk, derfor lurer jeg på om noen vet om et bra treningsprogram som går over 3-4 dager der jeg trener alt fra topp til tå. http://www.iform.no/pub/art.php?id=430 Har sett litt på den første der, men betyr det at jeg bør trene annenhver dag om jeg tar alle øvelse på en dag/treningsøkt? Endret 18. september 2008 av piccolo Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Bill Stars 5x5 Release YOUR Potential Stronglifts 5x5 Beginner.... Er nybegynner programmer jeg har sett mange har blitt anbefalt her på forumet. 3 ganger i uka er nok det. Hvile er like viktig som treningen selv. Har du lyst til å bli kraftigere må du huske å spise mye og ligge på overskudd. Rundt 500 mer enn det du forbrenner, ellers vil du øke mest i styrke og ikke volum. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Tenk på hva som er viktigst for fotball. Alle de nevnte programmene kan være bra for forball, men det du nevner er hovedsaklig for størrelse og i midnre grad styrke, RYP er en god hybrid hvor du får litt av begge deler, mens 5x5 går mest på styrke men og noe på volum Lenke til kommentar
piccolo Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Ja, jeg tror eg går for RYP nå i begynnelsen også over til noe "hardere" over tid Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Har kjørt gjennom RYP 2 ganger og hatt fine økninger på mange av øvelsene begge gangene så jeg tipper du og blir fornøyd Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Har ikke treningsstudioet ditt program da? Jeg har fått det hos de jeg trener til Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Har ikke treningsstudioet ditt program da? Jeg har fått det hos de jeg trener til men dårligere programmer enn de treningsveilederende setter opp skal du lete lenge etter .. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Har ikke treningsstudioet ditt program da? Jeg har fått det hos de jeg trener til men dårligere programmer enn de treningsveilederende setter opp skal du lete lenge etter .. Er iallefall bra du ikkje drar alle under ein kam! Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 jepp, de treningssentrene jeg har vært på suger hardt på å lage programmer til folk, har ikke med baseøvelser i det hele tatt.... m Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Og fordi du har vert på eit par-tre ulike senter der dei gjer ein dårlig jobb, så er dette tilfelle for alle dei andre tusenvis av treningssenter i verda? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 å herre.. skal du bare være etter megnå bare fordi jeg mener du tar feil i en annen post, fy faen så patetisk du er.. hvis du har lest litt rundt her så er det maaange som klager på inkompetente treningsveildere, og ikke bare meg.. så bare zip it Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 For det første: Slutt med personangrep. Det har ingenting med saken å gjere. For det andre: Ingen som har sagt eg forfølgjer deg, men når eg først les forum så vil eg kommentere ting eg har noko å seie om, og når du skriv ting eg vil kommentere - ja, då gjer eg nettopp det. Og nei, eg har aldri påstått at det ikkje finst inkompetente treningsveiledarar, men det blir for dumt å påstå at alle er det. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 og herregud..Du snakker om å generalisere i den andre posten, og snakker om at det er nettopp det man skal, og når jeg gjør det her så slakter du meg. Antar du har program fra en treningsveilider, kanke du legge ut det da? siden det er så vanvtittg bra..? og nå gidder jeg ikke engang kommentere personangrep, da du er en hyppig bruker av dette selv, først blir du sur som i en annen post, så ser du en 10 dager gammel post som jeg har skrevet i så begynner du å hakke med engang... at det går ann sier jeg.. men sier vel noe mer om deg enn meg Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Er vel ikke så rart at noen reagerer på setningen "dårligere programmer enn de treningsveilederende setter opp skal du lete lenge etter". Bare det fins EN kompetent veileder der ute et sted har du fornærmet han uten noe som helst grunnlag, stakkars Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 hvis du hadde lest isteden for bare å skrive for å se din egen skrift så hadde du sett at mange her inne på forumet klager på treningsveiledere og programmene deres, det ahdde du også sett hadde du lest litt over nesa på deg og har ikke bare møtt 1 imkompetent treningsveileder, mange av kjedene har std treningsopplegg til folk, ting som ikke henger på greip, kun isolasjonsøvelser og ingen baseøvelser, sier seg selv at det ikke gir no fremgang Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Antar du har program fra en treningsveilider, kanke du legge ut det da? siden det er så vanvtittg bra..? Eg har ikkje program frå ein treningsveiledar nei, så det blir vanskelig. Likevel er eg rimelig sikker på at der finst kompetente folk som driv med denslags. og nå gidder jeg ikke engang kommentere personangrep, da du er en hyppig bruker av dette selv, først blir du sur som i en annen post, så ser du en 10 dager gammel post som jeg har skrevet i så begynner du å hakke med engang... at det går ann sier jeg.. men sier vel noe mer om deg enn meg Dette blir noko usaklig, men eg har aldri angrepe deg som person - og om så, henvis gjerne til dette så skal eg personlig beklage meg. Eg kommenterer innlegga dine, og ikkje deg som person. Og angåande generalisering, så er det tid og rom for alt. Kva treningsveiledarar angår, så går det ikkje. Kva menneskelig anatomi angår, så går det heilt fint. Eg har aldri påstått det ikkje finst inkompetente treningsveiledarar. Det eg derimot har påstått, er at det finst kompetente treningsveiledarar. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Treningsveildere er like forskjellige som mennesker... og hvis du er uenig, så kanke du gi ett godt eks da? hadde aldri verden tatt i mot noe fra en treningsveilider, bortsett fra Harads`s Gym som jeg har hørt mye lovord om, men spenst, sats, elexia, akropolis... nei ellers takk.. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Treningsveildere er like forskjellige som mennesker... Nettopp derfor finst det mange dyktige, såvell som mange ubrukelige treningsveiledarar. Av samme grunn som det finst dyktige forskarar såvell som ubrukelige forskarar, eller dyktige sjåførar såvell som ubrukelige. Det seier seg sjølv at ikkje alle som underviser folk i korleis dei bør trene er nyttelause. Samtidig er eg heilt klar over at det nok finst mange som ikkje kan ting godt nok. Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Kanskje vi skal holde oss til topic fremfor å finne ut hvem ordla seg rett og kan mest om det generelle nivået på instruktører? Som jeg forstår det er piccolo helt ny for trening i studio (jeg tolker dette som vekter), men er godt vant med trening ellers. Da er et basis treningsprogram fra fitness/sats/elexia helt passe. Det går gjennom mesteparten av kroppen og lar deg øve inn øvelsene før du begynner å tenke maksløft, bygging og denslags. Kroppens mange sener, muskler, ledd og knokler må lære seg, og tilpasse seg til, den nye påkjenningen vektløfting gir, og det kan derfor være ugunstig å gå rett på et "proft" program. Mitt beste råd er å gå til ditt nærmeste treningstudio eller fysikalske senter, og høre med dem. Du merker nok fort om ting de sier ikke virker fornuftig eller om de generelt er usikre. Å snakke med fotballtreneren din er nok også en god ide, da han/hun sikkert har noen meninger om hva slags vektløfting som gir deg best effekt i forhold til fotballen (om da dette er av interesse). Treneren din skal uansett ha en grei forståelse for kroppens motorikk og vil kanskje fraråde deg en del øvelser utenforstående kanskje vil si du "bare må ha" i ditt skjema. Dette har med hvilke mål man setter seg, hva slags belastninger kroppen skal trenes opp til og hvilke situasjon dette skal passe inn i. Om du etter dette fortsatt trenger mer råd kan jeg anbefale NIMI (Norsk idretsmedisinsk institutt) på Ullevaal. Ring dem for en kjapp prat, de har garantert noen hendige tips. men dårligere programmer enn de treningsveilederende setter opp skal du lete lenge etter .. Påstander som den over kan man nok ta med et korn salt da folk er forskjellige, og har forskjellige mål. Om man diskuterer saken med sin instruktør kommer man alltid frem til en god løsning. Det er også greit å merke seg at folk som er instruktører av yrke, med fullført utdanning, og de som har tatt et helgekurs for å bli "sats-assistent" har to forskjellige kunnskapsnivåer når det gjelder tilrettelegging av trening. Det er fullt lov å spørre den som skal hjelpe deg hva slags bakgrunn han/hun har. OZ-Racing rettet seg uansett ganske greit med følgende: Treningsveildere er like forskjellige som mennesker... Edit: Skrivefeil. Endret 1. oktober 2008 av cbastus Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) hele poenget er at når folk er nybegynnere så tar de alt for god fisk, så da kan man bare sette inn isolasjonsøvelser, og ikke baseøvelser... Kan du ikke lese hva jeg skriver før du gidder i det hele tatt og kommentere.... edit: cbastus gidder ikke skrive ett nytt innlegg for å avfeie påstandene dine, har virkelig bedre ting å ta meg til Men når folk bringer det på banen så er det naturlig og si sin mening...Poenget mitt var at treningsveiledere ofte KUN har erfaring med mosjonister. sier seg selv at det må forskjellige program til for å tilfredstille en 80 åring, som vil overleve for å se sin 90 årsdag, enn en 18 åring som gjerne vil bygge... Endret 1. oktober 2008 av OZ-Racing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå