Veed Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hei, jeg å en kompis gjorde noe helt idiotisk i fylla, gikk oppå 2 biltak å forårsaket skadeverk, har ingen unnskyldning på dette, var bare helt dumt. Dette skjedde for ca. 1 år siden, har enda ikke hørt noe (treg behandlingstid sannsynligvis.) Vi ble oppdaget av en politipatrulje, å send på glattcella for natten, dagen etter ble det avhør, å både jeg å kompisen min tilsto. Bileierne anmeldte det. Er ikke tidligere straffedømt eller anmeldt for noen forhold, er det da mulig å bruke konfliktråd eller noe i den rettningen, løse det slik at jeg bare betaler for skadene? Tar jo ansvar for det jeg gjorde, men håper bare ikke en sånn dum sak skal ødlegge for evt. andre yrkesmuligheter. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Neida, om du mot formodning havner i retten med dette, blir det en sak som ikke preger rullebladet i mere enn noen år. Vil tro at det her kommer et forelegg til dere, for skadeverk, og at det fremmes erstatningskrav fra bileierene. Dette kravet blir trolig behnadlet i forliksrådet, slik at rettsvesenet ikke blir plaget med saken. Tror dere, bortsett fra økonomisk, slipper billig unna... Lenke til kommentar
Veed Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Ja, regner med det ikke blir billig, vil bare få saken ut av verden, men takk for svar Lenke til kommentar
gorber Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Det kan være lurt å ta tak i erstatningen FØR den havner i Forliksrådet. Taper du der må du betale saksgebyrer og slikt på noen tusenlapper. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Ja, enig gorber. Jeg skisserte bare det jeg mente realistisk kunne bli worst case scenario Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Tar jo ansvar for det jeg gjorde, men håper bare ikke en sånn dum sak skal ødlegge for evt. andre yrkesmuligheter. Hvis du blir dømt, mister du muligheten for jobb i Politiet, Vaktselskap og fengsel, b.l.a. Neida, om du mot formodning havner i retten med dette, blir det en sak som ikke preger rullebladet i mere enn noen år. Hvis han blir dømt, er det på rullebladet resten av livet.... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvis han blir dømt, er det på rullebladet resten av livet.... Kilde? Lenke til kommentar
noxon Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Det kommer helt an på hvilken attest man skal ha. For en vanlig politiattest - slik som benyttes ved de fleste arbeidssteder som krever politiattest, så blir eventuelle dommer bli fjernet etter 2, 5 eller 10 år avhengig av hva man er dømt for. På en uttømmende politiattest står alle dommer uavhengig av alder. Disse attestene er det som benyttes f.eks. om en skal i spesielle stillinger i forsvaret, bli politi, fengselsbetjent, og også i diverse søknader om f.eks. visum eller adoposjon. I tillegg er det en tredje attest, hvor kun lovbrudd som er relevante i forhold til det attesten skal benyttes til taes med. Eksempelvis om man skal jobbe med barn, så tar de ikke med fartsbøter, men eventuelle andre lovbrudd som er relevante ifht det å ha ansvar overfor barn taes med. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvis han blir dømt, er det på rullebladet resten av livet.... Kilde? "15.9.5.1 Om uttømmende politiattest I dag blir alle lovovertredelser som er registrert i SSP tatt med i en uttømmende politiattest. Det er ingen tidsbegrensning bakover i tid og mildere reaksjoner blir også tatt med, med unntak av forenklede forelegg." http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/NO....html?id=371608 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå