Gå til innhold

Dyr i sirkus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes ikke noe om det i det hele tatt.. har sett hvordan de blir behandlet.. Dyr i sirkus er jo helt unaturlig.. Synes synd på dyrene og skulle ønske sirkus ble satt av banen..!

 

Det varierer jo sikkert LITT fra hvert sirkus når det gjelder behandling av dyr.. Men det meste går nok på mishandling for å få dyrene til å gjøre det de får beskjed om... Hund er det eneste jeg kan se for meg underholde mennesker.. men da må det være HUNDEN som er veldig glad i å gjøre slikt.. ingen tvinging skal være med i saken...!

Lenke til kommentar

Du hørte tydeligvis på Anne B. Ragde's kåseri på radioen i dag tidlig?

Personlig synes jeg at dyrene under tvil kan brukes i slike sammenhenger, så lenge de blir behandlet med respekt og omtanke, og det ikke påfører dyret lidelse eller stress. Der er altfor mange dyr som blir mishandlet i verden.

 

Jeg har ikke gått på sirkus siden jeg var tre-fire år gammel, og har ikke planer om å gjøre det.

Lenke til kommentar

Arild Arnardo er jo alltid like positiv til kritikken, og sier alltid at dyrene har det bra

 

- De er stadig på nye steder. Det er ikke noe ensformig liv de har. De trives, og de blir en del av familien, sier Arild Arnardo om elefantene sine til NRK.

 

Synes nesten synd på denne mannen, han virker til å tro på det han selv sier (at de er en del av familien og at de har det bra) og forsvarer seg alltid. Vel, synes ikke det er så rart at de som vokser opp med dette ser på det som normalt. Men fra yttersiden er det helt banalt! Men tror det er første gangen jeg har funnet noe som jeg er enig med han i, Det er ikke noe ensformig liv de har.

 

Ville ikke dratt på et sirkus jeg heller. Kunne vært sinnsykt snålt og gøy, så lenge det hadde vært dyrefritt.

 

 

 

Men jeg regner med at tigrer og slike dyr heller ville løpt rundt i gresset enn å sitte på en krakk i et telt med mange folk rundt seg...

 

De kunne heller tenkt seg å spist dem;)

Lenke til kommentar

Sålenge man behandler disse dyrene bra så syns jeg det smaker hysteri av å forby det. Da må man isåfall kunne påvise at de har det direkte vondt. Blir litt for mye overføleri ute og går, sikkert snart forbudt å bruke meitemark som agn også. Man skal ha respekt for dyr, men snart blir de bedre beskyttet beskyttet enn mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg er litt for og imot.

Reisende sirkus er jo ofte stress, særlig for elefanten. Det er ikke et liv å gjøre triks for en peanutt.

Hunden derimot er litt mer fri.. Og kan tilpasse seg sirkuslivet.

 

Elefant og eksotiske dyr syns jeg ikke har noe i manesjen å gjøre.

 

Du har jo de sirkusene som kun er på èn plass. Det er ikke det samme som å reise rundt halve året.

Lenke til kommentar
Jeg vil ha konkrete bevis for at de virkelig lider. Liv Fiveland i Dyreveralliansen påstår at de lider av stress, men vet ikke...syns dama virker å være noe ekstrem.

 

Nuvel, her er

(youtube), plukket ut av mange andre alternativer.

 

 

Edit: Fant ut at du mente Liv Fiveland

Endret av Gomsy
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å kverulere og syns at det er bra at sånt blir belyst, men spørsmålet blir: Er det sånn det drives i sirkus generelt ? Eller er det et plukk av ytterligheter ? Sånn sett kunne jeg lagd en video om private som mishandler dyr og dermed ment at private generelt ikke skal ha kjæledyr. Alle ekstremistgrupper er med på å ødelegge imaget til dyrevernere, mange av disse mener at vi ikke bør spise dyr også og at alle dyr skal slippes helt fri.

 

Så en saklig og sunn debatt omkring dette ville vært fint.

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke å kverulere og syns at det er bra at sånt blir belyst, men spørsmålet blir: Er det sånn det drives i sirkus generelt ? Eller er det et plukk av ytterligheter ? Sånn sett kunne jeg lagd en video om private som mishandler dyr og dermed ment at private generelt ikke skal ha kjæledyr. Alle ekstremistgrupper er med på å ødelegge imaget til dyrevernere, mange av disse mener at vi ikke bør spise dyr også og at alle dyr skal slippes helt fri.

 

Så en saklig og sunn debatt omkring dette ville vært fint.

 

Det skal jo ikke så mye tenking til før man skjønner at noe må ha gått galt, når en farlig løve heller hopper gjennom en brennende ring enn å angripe eller stikke av? Jeg skulle jo heller sett at det ikke var slik, jeg også.

Hvis du så videoen så synes jeg at den beskriver ganske bra begrunnelser, og gir mye info. Det er nettopp derfor jeg valgte ut den filmen.

Dyrene i norske sirkus er ofte kjøpt eller lånt fra utenlandske sirkus eller fra utenlandske trenere. Disse dyrene blir trent opp med like brutale metoder som dyr til sirkus i andre land. Det er også flere eksempler på at ville dyr blir fanget og solgt til sirkus. Også disse dyrene kan like så godt ende opp i Norge som et annet land. Dyrene som opptrer på norske sirkus må bo i små bur og innhegninger. Dyrene står oppbundet mesteparten av dagen på liten plass. Dyrene blir tvunget til å opptre i kostymer i kunstige og støyende omgivelser og foran et publikum. De kan heller ikke bevege seg utenfor de trange burene/innhegningene på grunn av smittefare og karanteneregler.

Dyrevernloven fastslår at det skal tas hensyn til dyrs instinkter og naturlige behov. Ingen av disse kravene blir oppfylt for sirkusdyr. Videre er det nedfelt et generelt forbud mot å vise frem dyr for underholdningens skyld. Sirkusene får dispensasjon fra dette forbudet. Det er også forbudt å holde eksotiske dyr i Norge; igjen får sirkusene dispensasjon fra regelverket. I stortingsmeldingen "Om dyrehold og dyrevelferd i Norge" (2002-2003) ble det signalisert at dyrs naturlige behov skal vektlegges i større grad, og landbruksminister Sponheim har uttalt at det er ønskelig med strengere restriksjoner. Dessverre lever fremdeles sirkusdyrene under bedrøvelige forhold, uten mulighet til å tilfredsstille naturlige behov.

 

Dyrebeskyttelsen Norge var i mars 2006 på besøk hos Cirkus Arnardo. , http://www.dyrebeskyttelsen.no/tema/7_sirkus.shtml ,

 

To gode linker:

http://www.dyrsrettigheter.no/?module=Arti...lder&ID=356

http://www.dyrsrettigheter.no/?module=Arti...blicShow;ID=988

 

Elefanter regnes som svært intelligente dyr, med meget god hukommelse. Jeg anbefaler deg å faktisk lese litt om de, for intelligens er noe som er veldig kjent for. Jo mer jeg finner ut om elefanter, jo mer sikker er jeg på at elefanter ikke hører hjemme i noe sirkus!

 

Tro meg, jeg ville gått på sirkus. Men når alt jeg ser er dyr som jeg føler lider pga dette holder jeg meg heller unna! Jeg ville jo heller sett at dyrene hadde det dritkult- det er jo da det hadde vært moro. Tenker på en elefant som hadde digga å sitte på en krakk;)

 

Kilder: http://www.dagbladet.no/kultur/2008/09/01/545441.html , http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.6201091 , http://no.wikipedia.org/wiki/Elefanter , http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/my...s_HSUS_DN.shtml

Lenke til kommentar

I trening av dyr så er straff sterkere enn belønning (overleve > spise en godbit/leke). Hvis du hadde hatt en løve/tiger/elefant som gikk fritt rundt.. hadde du da tatt sjansen på at den ikke lystret deg godt nok? Det hadde ikke jeg!

 

Jeg er motstander av å bruke mye bur i mitt dyrehold. Det spiller ingen rolle om det er en tiger, sjiraff, elefant, løve, hund, geit! Transport er ok. Men hvor ofte får disse dyrene løpe FRITT? Jeg mener det er ikke godt nok å oppbevare dyr på denne måten.

Det er nok ikke alle ansatte i et sirukus som slår eller bruker unødvendige metoder, så om det er normaliteten eller ekstremsituasjoner skal jeg ikke uttale meg om. Men at sirkus ikke har størst fokus på dyras beste? Det tror jeg.

 

De kjører rundt, hele året. Hver eneste gang de er på veien, står alle dyra i hvert sitt bur (evt. om de putter noen hunder og mindre dyr sammen, det kan jo hende). Når de kommer frem, må en del av dem fremdeles stå i bur, som f. eks hundene.

Elefantene får stå i "båser", det samme med hestene.

Sånn jeg ser det, er den eneste mosjonen disse dyrene får når de tas ut for å være med i forestillingen eller for å trene.

 

Jeg syns sirkus var veldig gøy da jeg var liten. Se alle de flinke dyrene, de sjeldne dyrene osv. Men det tar bort så mye av fasinasjonen når man vet en del av det som ligger bak sceneteppet.

Lenke til kommentar

Men det går an å skille mellom snørr og bart, alt blir så mye enten eller i denne verden. Det er ganske vesentlig å skille mellom slag av dyr her, en vesentlig forskjell på hund, geit, kanskje hest - og elefanter.

 

Så i stedet for absolutt å skulle forby alt går det jo an å tenke på at vi har en dyrevernlov som kan anvendes og at man tar kontroll av både dyrene og sjekker forholdene rundt.

 

Hadde ekstremorganisasjoner bestemt skulle vel alle dyr ha blitt sluppet løs - en urealistisk tanke m.a.o.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
Hadde ekstremorganisasjoner bestemt skulle vel alle dyr ha blitt sluppet løs - en urealistisk tanke m.a.o.

 

Jeg tror ikke du vet helt hva de såkalte "ekstremorganisasjonene" står for. Hvem er det forresten du inkluderer under en slik karakteristikk? Det er vel heller ingen i denne tråden som har uttalt seg på vegne av en organisasjon?

Lenke til kommentar

 

 

Men det går an å skille mellom snørr og bart, alt blir så mye enten eller i denne verden. Det er ganske vesentlig å skille mellom slag av dyr her, en vesentlig forskjell på hund, geit, kanskje hest - og elefanter.

 

Så slag av disse forskjellige dyrene er vesentlig å skille mellom slag av dyr? Er nok ikke helt med på denne her, jeg. Hva snakker du om?

Snørr og bart? Joda. Men jeg har verken bart eller snørr her jeg sitter, og mener fortsatt at dyr i sirkus ikke er naturlig. Enten eller? Er det det?

Det er jo ikke SÅ lenge side at:Hvis man hadde en rar bart med snørr på, var en dverg, var en høy person, eller med noe annet "moro" så var man på sirkus og ble gjort "Wow! og narr av.

 

Så i stedet for absolutt å skulle forby alt går det jo an å tenke på at vi har en dyrevernlov som kan anvendes og at man tar kontroll av både dyrene og sjekker forholdene rundt.

 

Ja, det er en kjempe lur ide. Men her er det ikke snakk om å forby alt, men forby sirkus. Hva mener du? Er det ikke litt sånn daff og dramatisk holdning du velger å ha? At man er imot sirkus, er man ekstrem, ekstremorginasjon og dyrevern og kanskje aktivist? Men at dyrevernsloven skal få bedre kontroll på behandlingen av dyr i sirkus er en bra ide. Men ikke lett når dyrene blir fraktet fra utlandet hvor de har blitt behandlet dårlig og er ferdig opplært til dette et annet sted.

 

Hadde ekstremorganisasjoner bestemt skulle vel alle dyr ha blitt sluppet løs - en urealistisk tanke m.a.o.

 

Hadde alle tenkt slik hadde det ikke skjedd så mye. Jeg tror ikke engang at du hadde hatt tastaturet ditt engang, når man førsta skal være litt drama. For da hadde miljøaktivister kommet å tatt deg. Forby alt! Nei til ja og ja til nei!

 

Nei, jeg er nok fortsatt motstander jeg altså ;)

Endret av Gomsy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...