Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Restarter på shutdown - Asus P5Q *LØST*

Anbefalte innlegg

Har nettopp gått til innkjøp av en ganske kraftig stasjonærpc som jeg nå for andre gang legger inn vista på. Denne gangen 64-bit. Men det tar jo evigheter, i forhold til en laptop jeg har går det sikkert 3 ganger så sakte.

Men når jeg har installert Vista og drivere, da fungerer alt som det skal.. Bare installasjonen som tar sååå lang tid.

Har E8500, 4gb ram, P5Q P45 hk, Samsung SpinPoint F1 750GB , Radeon HD 4870.

Skjønner ingenting jeg.. Går som sirup i installasjonen av Vista.

Har satt ram'en til 1066 ja.

Noe annet klarer jeg ikke komme på at det skulle være. ettersom alt er bra når driverne er lastet inn osv..

Får 5.7 i Vista sin test, rundt 3600 i geekbench.

Edit: *LØST*

Da har jeg brukt 3 timer på å demontere hele pcen. Clear CMOS, koblet alt opp igjen. Da plutselig virker det hver eneste gang jeg prøver å slå av.

Kan nevne også at jeg byttet port på SATA disken og DVD-rom.

Så for å fixe dette gjorde jeg følgende (ingen absolutt løsning, men funket for meg).

1. Clear CMOS

2. Demontere hele pc

3. Montere utenfor kabinettet

4. Montere kun det nøvendigste først, så koble til en og en ting for å se om noe skjer

5. Byttet SATA port med HD og DVD-rom

6. Koblet opp alle Q-Connectorene som fulgte med ASUS HK og dobbelsjekket at disse var rett.

7. Ba en bønn til Dataguden og lovte offer hvis det funket.

8. Perfekt. alt er ok nå.

Så hva av alt dette som gjorde utslaget aner jeg ikke nå i ettertid, men fyf* jeg er glad jeg slipper sende inn kortet.

Endret av Nikern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disable WOL i ethernett driveren (configure + advanced)

Samtidig også i BIOS under power options.

Ellers kan det være en BSOD du får under shutdown , og da er default egenskaper at systemet restartes.

Dette kan du huke av under ->control panel->system->advanced system settings->startup and recovery-> og under system failure ta bort haken ved automatisk restart.

Lenke til kommentar

Jeg opplever at 64bitversjonen av vista (ultimate) går vesentlig tregere å installere og boote enn 32bit versjonen (business). Business 32bit har jeg installert på min Dell Latitude D630 og 64bit ultimate har jeg installert på 2 selvbygde pc'er (q9450, 4/8gb ram, rampage formula, 10k/15k disk).

Merkelige greier.

Men når installasjon/boot er unnagjort, funker det som snus.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Får enda dette problemet med at pcen starter opp igjen etter jeg har prøvd å slått av den.

Dette er de instillingene jeg har funnet som har med noe av dette å gjøre.

I BIOS finner jeg ingenting som sier noe om WOL :(

Noen andre med samme bios som kunne fortelle meg hvor jeg skal lete?

post-21786-1221830685_thumb.jpg

post-21786-1221830691_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Prøv å kople fra kabinett on/off knappen fra motherboard headeren pwr_on.

Start systemet med knappen på hovedkortet , så prøver du en shutdown computer (ikke suspend eller hibernate).

Funker det bra da er kretsen ved kabinett knappen "dud" . Eller du kan prøve å snu polariteten på pwr_switch tilkoplingen fra kabinettet.

Lenke til kommentar

Skru av PCn med kabinett power knappen setter den i "dvale" og ikke soft-off dersom dette ikke er endret i BIOS power settings.

Bevegelse på musa vil da starte opp systemet igjen.

I BIOS power settings finner du også disse wake up sakene.

Du bør også sette S1 state istedet for S3 resume.

Husk også (se bilde) at å trykke på den røde off knappen i Vista setter systemet i dvale/standby. Ikke bruk den men pila ytterst til høyre og velg "Shut Down".

Virkemåten til den "røde" knappen kan du endre i power options -> change plan settings -> change advanced power settings -> power buttons and lid -> start menu power button ->setting:shutdown

post-35394-1221835329_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Neste feilkilde er PS_ON kretsen mot powersupply.

Hvis denne alltid er dratt low vil aldri systemet klare å slå seg i soft-off.

Kan være både hovedkortfeil og PSU feil.

Men gjør som sagt en test uten power_sw kabelen fra kabinettet tilkoplet.

Ta også ut HDD_led og pwr_led for sikkerhets skyld.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Prøv å kople fra kabinett on/off knappen fra motherboard headeren pwr_on.

Start systemet med knappen på hovedkortet , så prøver du en shutdown computer (ikke suspend eller hibernate).

Funker det bra da er kretsen ved kabinett knappen "dud" . Eller du kan prøve å snu polariteten på pwr_switch tilkoplingen fra kabinettet.

Hvilken knapp på hovedkortet? Fant ingen jeg når jeg lette i dag... Har jeg misset den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...