Gå til innhold

Problem med overføring av lyd mellom lydkort og reciver

Anbefalte innlegg

Har problemer med overføring av lyd via optisk lydkabel mellom det innebygde lydkortet i hovedkortet og reciveren min. Virker som om lydkortet ikke sender ut alle kanalene. Får lyd i fronthøytalerene når jeg ser video med 5.1 lyd på pcen, men ikke noe lyd i bakhøytalerene. I centerhøytaleren blir den samme lyden som fronthøytalerene spilt. Når jeg ser noe med stereolyd får jeg lyd til alle høytalerene. Ved hjelp av den lilla minijackutgangen har jeg fått riktig lydspor spilt på bakhøytalerene, men det hadde hvert allright med en digital kabel i stedet for 3 analoge...

Har koblet til en DVDspiller med 5.1 lyd via samme kabel for å teste reciveren. Dette virker som det skal. Har også instalert nyeste driveren til hovedkortet. Hva kan problemet være?

Reciver: http://www.yamaha.com/yec/products/productdetail.html?CNTID=552118

Lydkort: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311965

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

Det er en kjensgjerning at man ikke kan overføre et 5.1 signal fra PC til reciver, hverken via coax eller optisk med "normale" lydkort eller hovedkort med innebygd lydkort. Problemet ligger i kodingen som blir sendt fra lydkortet. Dette sender ikke et 5.1 signal som en forsterker kan plukke opp som regel. Det finnes dog noen av de dyrere kortene som gjør dette (bruk google) eller en dings (som jeg har fra Creative) som tar imot analoge signaler fra PC og omgjør disse til et ekte 5.1 signal som forsterkeren kan motta. Så vidt jeg vet er det relativt mange poster på forumet som omhandler akkurat dette.

Lenke til kommentar

Normale PCer har ikke mulighet til å encode surround signalene til Dolby Digital eller DTS for de digitale utgangene. Den sender da stereo PCM.

Skal du ha surround så må du enten kjøre analogt, eller ha ett lydkort som støtter DTS connect eller Dolby Digital Live. Asus Xonar og Auzentech har dette. Ingen av Creative sine lydkort støtter dette.

Hvis du putter en DVD i PCen og spiller den av, da skal du få full surround, for da går signalet direkte. Alt annet vil ikke gi surround.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nei, ikke så lenge lydkortet ikke støtter DD Live eller DTS Connect. Eller at det er direkte fra en kilde som DVD eller Blu-ray.

Lyd overføringen i HDMI er det sammes om den optiske eller coax. Bare at de kan sende de nye formatene Dolby True HD og DTS Master Audio også, samt PCM i 7.1 kanaler (mot kun 2 kanaler for de gamle overføringene)

Lenke til kommentar

Så mann må altså ha et lydkort som støtter Dolby True HD 7.1. +et skjermkort med HDMI som har chip i som støtter lyd? Har jeg forstått rett? Vil jeg da også få surround på xvid og x264 med ac3 eller kun på blue-ray og dvd?

Trodde faktisk lydchipen i hdmi kortet var nok jeg.

Endret av Billy_Bob
Lenke til kommentar

Du må ha ett lydkort som greier å encode PC-signalene til enten Dolby Digital eller DTS (altså lage lyden til korrekt format).

Hvis lydkortet støtter det som kalles Dolby Digital Live og/eller DTS Connect så greier den dette. Lydkort som Asus sitt Xonar og de fra Auzentech gjør dette, samt noen integrerte.

Det kommer noen nye lydkort nå snart som har HDMI inn og ut. Da tar man HDMI kabel ut av skjermkortet, og sender dette tilbake til lydkortet. Så legger lydkortet lyden inn sammen med bildet og sender det ut igjen via HDMI porten og til forsterker.

Disse lydkortene burte også støtte de nye HD lyd formatene også. Men de har ingenting med å kunne få ekte surround fra andre deler av PCen.

Vet ikke helt hvordan AC3 lyden i Xvid og slik funker, da jeg aldri bruker det, men det kan jo hende det funker normalt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...