Gå til innhold

Anmeldelse: Mount & Blade (PC)

Anbefalte innlegg

Everyone - Follow Me

... Gå litt rolig frem for å holde troppene samlet, sikt gjerne på en bakketopp som er i nærheten av startpunkett.

Når du har funnet deg et passe sted: Everyone - Hold this position.

Når du hjelper andre fra din faction i kamp er det en fordel å la troppene dine følge etter deg mens du følger etter hovedstyrken til dine allierte. Det lønner seg som regel å være samlet siden tropper som løper rundt på egenhånd har en tendens til å bli kraftig overmannet.

Når du har fått troppene i posisjon er det bare å få de til å holde seg der mens du løper rundt på hesten din og slakter bueskyttere fra fiendens rekker. Dette er som regel det enkleste og beste etter min erfaring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For oversikt over hvordan man skal oppgradere troppene så er dette treet ganske greit

http://www-personal.umich.edu/~hamms/images/troop_tree.pdf

Det er noe utdatert, Nords og nøytale har fått noen endringer, men Swadians, Kergits, Vaegirs og Rhodoks skal være tilnærmet uforandret.

Eller sjekk ut http://strategywiki.org/wiki/Mount%26Blade/Table_of_Contents (som også er nevt tidligere i tråden), den har oppdatert troppe trær for alle parter

Swadians

Vaegirs

Khergits

Nords

Rhodoks

Nøytrale (bandits, looters, farmers, leiesoldater osv)

Lenke til kommentar
syns swedians er litt overpowerd, når du får en gruppe på 20 knights skal det MYE til å tape, har en char som er ridder med charger og masse knights og det er mye lettere i lvl 15 med han, en min horse archer på lvl 25 med masse horse archer

De er knallbra på åpen mark jo, det er klart. Men når man skal begynne med borger, så er spesialiserte fotsoldater mye bedre, det fikk jeg bittert erfare. Wasta nettop hele hæren min på å forsøke å holde en borg jeg hadde tatt. Først kom det 350 khergits, det gikk på et vis. Så kom det 750 nords med en gang, feckin hell, klarte bare 250 av dem. Mista til sammen 50 knights og masse andre top-tier units.

En annen ting som er dårlig med swedians er at de er i krig med alle andre fraksjoner, hvertfall i mitt game. Litt slitsomt :)

Lenke til kommentar
Hvordan bruker dere taktikken i kampene? Er det bare å ta "all charge" og ri inn i kampen, eller er ikke det så lurt?

Jeg brukte bare Nords i starten, og da fungerer det best med "hold this position". Spesielt hvis du møter kavaleri. Hvis du har mye kavaleri og møter mye bueskyttere er det bare å charge :)

Lenke til kommentar

I pre versjon 1.x så var det for det meste bare å charge på, og det fungerte fint i de fleste situasjoner. Brukte gjerne hold position når jeg slåss i fjellområder eller i nærheten av en elv, slik at kavaleriet ikke ble "sittende fast" i oppover bakker og vann. I versjon 1.x så har fienden blitt en del flinkere til å slåss i formasjoner og til å treffe mer, så jeg tror (har ikke fått spilt så mye enda) at god bruk av taktikk gir mye større utbytte nå enn i beta.

Ett lite tips, som jeg ikke ble klar over før i går

Horses can't be traded, but are invaluable to a merchant. The more horses you carry the faster your world map speed is (up to a certain limit, naturally).

On the world map, all horses are equal. It doesn't matter if they're lame or spirited, saddle or hunter, all increase movement speed by the same amount. If you're buying horses solely to carry your gear just go with the cheapest ones, and don't just slaughter the lame ones for their meat.

Men du får en ganske kraftig fart "staff" så fort du har med deg infanteri. Men å ri rundt med 8.7 (eller der og kring) får deg ganske raskt fra a til b.

Men når man skal begynne med borger, så er spesialiserte fotsoldater mye bedre

Nord Huskarl er den soldaten som får høyest level, 28, i tillegg så har de mulighet for å få bue. Noe som gjør de til mine foretrukne tropper til å ta og forsvare borger.

Lenke til kommentar
Hvordan bruker dere taktikken i kampene? Er det bare å ta "all charge" og ri inn i kampen, eller er ikke det så lurt?

Mount & Blade er et spill hvor det virkelig lønner seg å utnytte troppene på en fornuftig måte. Min filosofi er at alt handler om bueskytterne. Jeg pleier å plassere dem på en høy topp, med infanteriet foran som forsvar. Deretter rir jeg inn i kampen sammen med kavaleriet, og sørger for å holde fiendene på passelig avstand fra bueskytterne: Langt nok unna til at de ikke er en trussel, nært nok til at de er lette å treffe. Noen ganger blir du nødt til å selv holde deg tilbake og forsvare bueskytterne. Da gir du bare kavaleriet ordre om å angripe og lar dem ta seg av den biten. Godt eksempel: Slag nr. 2 i prøveutgaven (det i snøen). Dersom jeg løper ut sammen med kavaleriet mitt der, greier aldri infanteriet å holde fiendene tilbake. Hver gang ender det med at alle troppene mine blir drept og jeg må klare meg alene mot ca 20-30 motstandere. Passer jeg derimot på bueskytterne selv (sammen med infanteriet, for all del), kan jeg enkelt vinne slaget. Klarte det nettopp med et tap på bare 18 menn, og tidligere (i 0.960) presterte jeg å miste så lite som 7! Da var jeg ganske stolt, spesielt fordi jeg ikke bare vant ved hjelp av kampferdigheter, men også en hel del kløkt. :)

I korte trekk: Nøkkelen til å vinne et slag i Mount & Blade er å sørge for at bueskytterne dine kan gjøre jobben sin i sikkerhet!

Lenke til kommentar
I korte trekk: Nøkkelen til å vinne et slag i Mount & Blade er å sørge for at bueskytterne dine kan gjøre jobben sin i sikkerhet!

En rask hest, et langt sverd og god tid funker også ganske bra. Ri i ring rundt fienden, hold farten oppe hele tiden og ta ut en etter en. På en tidligere versjon slaktet jeg "lett" et ganske stort kompani med black knights (kan det stemme de heter det?).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...