scirocco Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Jo, hvis du gjør det, så regner du jo med at høyden i trekanten er det samme som grunnflaten, som ikke er tilfellet i en likesidet trekant. Jepp, skjønte det nå. Dersom du klistrer sammen de to trekantene blir det feil å si at A = s*s ettersom du får et parallellogram og ikke et rektangel. Arealet av et parallellogram er jo s*h og ikke s*s. Huff, kjedelig med sånn ungdomsskolematte, ingen som har noen vanskeligere nøtter? Lenke til kommentar
Misshaped Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 i en trekant der man vet at man har en 90, en 60, og en 30 graders vinkel, er det korteste katetet halve lengden av hypotenusen, og jeg mener det lengste katetet er 3 ganger lengden av det korteste katetet. men det er en komplisert oppgave i 10. klasse vil jeg si... bertie Eh...feil. I en rettvinklet trekant er hypotenusen den lengste siden. Den korte kateten er akkurat halva av den lengste. Lenke til kommentar
The_Zealot Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 [quote name="bertie i 10 lærer man nettopp dette... hypotenus^2 = kat^2 + kat^2 i en trekant der man vet at man har en 90' date=' en 60, og en 30 graders vinkel, er det korteste katetet halve lengden av hypotenusen, og jeg mener det lengste katetet er 3 ganger lengden av det korteste katetet. men det er en komplisert oppgave i 10. klasse vil jeg si... bertie[/quote] Så du sier at en katet er lengre enn hypotenusen? Den trekanten skulle jeg like og se. Og denne oppgaven klarer man å løse med pytagoras' læresetning, og A=0,5*g*h, og litt algebra. (men på ungdomsskolen suger alle i algebra da) Konklusjonen er at denne oppgaven er basert på pensum i 10. klasse, og er ikke for vanskelig. Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 nei du bomma ikke zealot, men kaksa gjorde. er enig at den oppgaven ikke er vanskelig for en 10. klasse. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Nå er ikke jeg noen kløpper i matte så kunne du, The_Zealot, forklare meg hvorfor det ikke funker å doble arealet av trekanten og så ta rota av dette? Altså: arealet av to trekanter blir jo en firkant med areal = s*s = 64*2 = 128 Mange morsomme svar her, men jeg kan i hverfall først svare på denne. Det er helt rett av e likesidet trekan kan deles i 2 og settes sammen til en firkant. Arealet av denne firkanten er lik arealet av trekanten. Men høyden er ikke dobbelt så lang som bredden så firkanten består ikke av 2 kvadrater. Dermed får man heller ikke noe kvadrat når man setter 2 ved siden av hverandre (2*A) og det funker dermed dårlig å ta kvadratroten for å finne lengden på sidene. Dette problemet kan løses på 2 måter. Den ene er The_Zealot sin metode med å benytte seg av at sin60=h/x (der x er lengden på siden og h er høyden i trekanten). Men så vidt jeg skjønte var det flere her som protesterte mot at dette var 10.kl kunskap. Den andre måte er å benytte seg av 2 formler som bør være kjente i 10.klasse. 1. katet1^2 + katet2^2 = hypotenusen^2 2. grunnfalte*hlyde=2*arealet katet1 er halve siden av den likesidede trekanten = (x/2) katat2 er høyden = h hypotenusen er den andre siden = x grunnfalten er siden = x arealet = A 1: (x/2)^2 + h^2 = x^2 2: x*h = 2*A løser man den første likningen ender man med: h = (sqrt(3)/2)*x Setter så denne inn i likning 2 og får: x*(sqrt(3)/2)*x = 2*A x = sqrt((2*A)/(sqrt(3)/2))= 12.15737097 Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 26. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2003 fekk det forklart i dag, skal scanne inn fasiten osv seinare, så skal dere få sjå den.. synst ditte her var forvansklig i forhold til andre oppgaver osv vi har hatt.. P.s har 6er i matte =) lurer på om eg er på vei ned =( Lenke til kommentar
durabit Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 fekk det forklart i dag, skal scanne inn fasiten osv seinare, så skal dere få sjå den.. synst ditte her var forvansklig i forhold til andre oppgaver osv vi har hatt.. P.s har 6er i matte =) lurer på om eg er på vei ned =( Denne oppgaven burde du vel klare hvis du skal forsvare din toppkarakter. Det er tross alt ganske enkel formelbruk. Lenke til kommentar
bertie Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 [quote name="bertiei 10 lærer man nettopp dette... hypotenus^2 = kat^2 + kat^2 i en trekant der man vet at man har en 90' date=' en 60, og en 30 graders vinkel, er det korteste katetet halve lengden av hypotenusen, og jeg mener det lengste katetet er 3 ganger lengden av det korteste katetet. men det er en komplisert oppgave i 10. klasse vil jeg si... bertie[/quote] Så du sier at en katet er lengre enn hypotenusen? Den trekanten skulle jeg like og se. Og denne oppgaven klarer man å løse med pytagoras' læresetning, og A=0,5*g*h, og litt algebra. (men på ungdomsskolen suger alle i algebra da) Konklusjonen er at denne oppgaven er basert på pensum i 10. klasse, og er ikke for vanskelig. Det jeg skrev ble feil i forhold til tankegangen. Det jeg ville si er at kat^2 + kat^2 er lik hyp^2, og at det nok er 10. klasse pensum. Enkel er ikke oppgaven, men den går jo å løse. Var nok litt trøtt, for det ser ikke riktig ut det jeg skrev :-) bertie Lenke til kommentar
The_Zealot Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Oppgaven er ikke annet enn å bruke formlene a^2+b^2=c^2 og A=0,5*g*h !!! Kan ikke skjønne at dette skal være så vanskelig. Tegn det, og hvis du ikke ser det da fotjener du ikke 6 i matte IMO. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 26. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2003 kan vel bare sei at eg som fekk 5 på dinna tentamen hadde det beste resultatet i klassa, bare for å vise kvar lista er lagt.. Lenke til kommentar
The_Zealot Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Ja, matematikken i den norske skolen er veldig slapp. På ungdomsskolen har du jo masse dritt du ikke trenger videre i matte. Du har nesten ikke algebra fordi folk synes det er så vanskelig, og så er det det du trenger om du går videre med matte. Godt planlagt. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Oppgaven er ikke annet enn å bruke formlene a^2+b^2=c^2 og A=0,5*g*h !!! 1. katet1^2 + katet2^2 = hypotenusen^2 2. grunnfalte*hlyde=2*arealet katet1 er halve siden av den likesidede trekanten = (x/2) katat2 er høyden = h hypotenusen er den andre siden = x grunnfalten er siden = x arealet = A 1: (x/2)^2 + h^2 = x^2 2: x*h = 2*A løser man den første likningen ender man med: h = (sqrt(3)/2)*x Setter så denne inn i likning 2 og får: x*(sqrt(3)/2)*x = 2*A x = sqrt((2*A)/(sqrt(3)/2))= 12.15737097 Har jeg noen gang fortalt dere, hvor taknemmelig til livet jeg er for å gå på GK mekk? Lat jeg må vite er: U=R*I, U=N*1000/pi*D Livet til en mekaniker er deilig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå