Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp meg med ei matteoppgave da..


Anbefalte innlegg

Hallo

trenger hjelp

hadde tentamen for ei stund siden og fikk den igjenn i dag, da fekk eg feil på ei oppgave eg meinte eg hadde rett på..

eg vil ikkje skrive svaret mitt før eg har snakket med lærern min, men det skal komme snart..

skal ha foreldrekonferanse no på torsdag..

går i tiande.

oppg:

Ein likesida trekant har eit areal på 64cm2, kar store er kantene?

 

fortell korleis du har gjort det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, kan no fortelle korleis eg gjor det, så kan dere hjelpe meg å sei om eg har gjort det rett eller ikkje:

64x2=128

kvadratrota av 128=11,3 som var svaret mitt..

holder dette mål?

tankegangen er at to trekanter er ein firkant, og kvadratrota der skulle vel bli lengda på sidene...

eller er eg på jordet?

Lenke til kommentar
Arealformelen for trekanter med A=0,5*b*c*sin A, der b og c er like. Da blir svaret 12,15. Dette er 2MX pensum, så det er kanskje litt merkelig å trekke det frem her. Men det er riktig så vidt jeg vet.

Ja du har helt rett. Det er merkelig å trekke fram dette her. Svaret ditt er desuten feil og du mangler en vesentlig mellomregning: Hvilken verdi valgte du som vinkel?

Lenke til kommentar

I en likesidet trekant er alle vinkelene 60 grader da duh.

Svaret blir 12,16 eller 12,1574 hvis du skal ha det mer nøyaktig. Hvis du får noe annet, så sjekk at du ikke regner med radianer eller noe.

 

Hvis man i 10. har lært at hypotenusen i en 30-60-90 trekant er det dobbelte av lengden fra 60-90, klarer man det lett. x er lengden fra 60 til 90, da blir hypotenusen 2x. Med pytagoras får du da: 4x^2 - x^2 = roten av 3x^2. Med A=0,5*g*h får du at: (roten av(3)*x*x)/2 = 32

 

Så regner du om til 64/roten av(3) = x^2. Da får du 6,07, men dette er bare halve lengden, siden hypotenusen er en sidelengde og er 2x, må du gange svaret med 2. Da blir det 12,16.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen kløpper i matte så kunne du, The_Zealot, forklare meg hvorfor det ikke funker å doble arealet av trekanten og så ta rota av dette? Altså: arealet av to trekanter blir jo en firkant med areal = s*s = 64*2 = 128

 

da vil h bli lik lengden av sidene. og det er ikke riktig å si. ser du at h vil stikke opp av trekanten da

Lenke til kommentar
det over lærer man ikke i 10.

går der selv

skjønte ikke en dritt og vi har nettop hatt det der

den eneste vi lærer er hypotenus= (katet*2)x(katet*2)

og for å finne katet

ikke mer

 

i 10 lærer man nettopp dette... hypotenus^2 = kat^2 + kat^2

 

i en trekant der man vet at man har en 90, en 60, og en 30 graders vinkel, er det korteste katetet halve lengden av hypotenusen, og jeg mener det lengste katetet er 3 ganger lengden av det korteste katetet.

 

men det er en komplisert oppgave i 10. klasse vil jeg si...

 

bertie

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen kløpper i matte så kunne du, The_Zealot, forklare meg hvorfor det ikke funker å doble arealet av trekanten og så ta rota av dette? Altså: arealet av to trekanter blir jo en firkant med areal = s*s = 64*2 = 128

 

Jo, hvis du gjør det, så regner du jo med at høyden i trekanten er det samme som grunnflaten, som ikke er tilfellet i en likesidet trekant.

 

jeg ser hva du bomma på. du glemte at hvis a=2x så er a^2=4x^2, du skrev a^2=2x^2

 

Jo, sånn kan man også regne, men jeg ganger med 2 etterpå fordi jeg ikke liker å regne med så mange halve. Bare min måte å regne på, men det blir riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...