bruker365 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hvor mye kan en moped bråke egentlig? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Spørs, kjører du med frieksos bråker det som inni helv***. Men hvor mange DB det er aner jeg ikke, fikk ihvertfall vondt i ørene da jeg testet Aprilia'n min på frieksos når jeg skulle lakke opp igjen anlegget. Hvis du lurer på hvor mye den er tillatt å bråke så står det vel i vognkortet ja. Endret 18. september 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Det står oppgitt i vognkortet ditt. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Fant dette på NMCU: Nyheter juli 2006Støygrenser før 1970 Det har lenge versert et rykte om at motorsykler produsert før 1970 ikke kan tas i støykontroll fordi det "ikke fantes støygrenser i Norge før dette årstallet". På et møte i Vegdirektoratet tidligere i måneden ble NMCU imidlertid forelagt er rundskriv fra Det Kongelige Samferdselsdepartement som viser at dette ryktet ikke stemmer. Rundskriv nr 61 fra 1959 beskriver både en konkret målemetode og angir eksakte grenseverdier for støy fra mopeder og motorsykler. For motorsykler var støygrensen ved førstegangsregistrering 85 dB, mens grensen for allerede registrerte sykler var 90 dB. Fordi vi tidligere ikke har kjent til dette rundskrivet kan NMCU ha kommet i skade for å gi feil råd til motorsyklister som har henvendt seg til oss i støysaker. I tilfelle beklager vi det på det sterkeste. Dog er det mulig at EU-krav overstiger vegidirektoratets krav, her er kravene for de på fire hjul: Personbiler med maks 9 seter 82 dB Buss med mer enn 9 seter og med en maksimumsvekt over 3,5 tonn * motorytelse <150 kW 89 dB * motorytelse =>150 kW 91 dB Minibuss med mer enn 9 seter og med en maksimumsvekt under 3,5 tonn * vekt <2 tonn 76 dB * vekt =>2 tonn og <3,5 tonn 77 dB Lastebil og trekkbil * motorytelse <75 kW 77 dB * motorytelse =>75 kW <150 kW 78 dB * motorytelse =>150 kW 80 dB Dog går jeg ut fra at det er riktig som Mr.NorBits sier at støy på en moped ikke kan overstige oppgitt verdi i aktuelt vognkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå