Simen1 Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Jeg har et lite vannkjøligsprosjekt på gang her.. Men det er litt utradisjonellt. Jeg ønsker en pumpe som kan gi meg meget høy løftehøyde (gjerne over 5m/0,5bar overtrykk) men den trenger ikke å gi så høy gjennomstrømning som tradisjonelle pumper. Det er nok med rundt 0,5 desiliter per sekund, kanskje enda mindre. (en liten høytrykkspyler?.. ) Noen som vet om noe slikt? Hvilken type pumpehus, motor, hvor kan jeg kjøpe det eller kan jeg finne det hos bilopphuggeriet? (Har tenkt litt på vindusspylerpumper, vanlige vannkjølingspumper ol. men tenker helst på andre prinsipper for pumpehus enn disse pumpene har.) Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Får jeg lov til å spørre hvorfor du vil løfte vannkjølingsvann til en høyde på lik linje med et hus Jeg har ikke hørt om en pumpe som klarer så mye.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 Får jeg lov til å spørre hvorfor du vil løfte vannkjølingsvann til en høyde på lik linje med et hus Jeg har ikke hørt om en pumpe som klarer så mye.. Det kan du godt få lov til å spørre om. Og svaret kommer her: Jeg skal ikke løfte vannet 5m, jeg skal lage en litt spesiell design på ei kjøleblokk jeg skal mekke. Den skal være optimalisert for høyt trykk og lav gjennomstrømning. Kjøleblokka vil utformes slik at det blir veldig høyt trykktap over den (forhåpentligvis 0,2-0,4bar) Beregningene mine sier at dette skal gi en meget kompakt og effektiv design, men det gjenstår jo å se om det stemmer med praksisen. Må nesten prøve det ut før jeg kan konkludere med suksess eller fiasko. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Er det megabong på gang? Clas Ohlson har sirkulasjonspumper med løftehøyde på 5 meter. kr 698,- 34-3854 Disse er laget for å gå konstant, og de er overlegen akvariepumper hvis du skal presse mye vann rundt med stor motstand. Edit: sånn går det når man sover samtidig som man skriver poster... ser at det ikke er bong nei, men pumpen er nok optimal. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Kan det være fordelhaft å lage en blokk som er konstruert slik at et stort trykktap oppstår? Er det ikke bedre for vannet å kunne flyte så fritt og kjapt gjennom som mulig? Har du begynt på blokka? Laget skisser? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 Kan det være fordelhaft å lage en blokk som er konstruert slik at et stort trykktap oppstår? Er det ikke bedre for vannet å kunne flyte så fritt og kjapt gjennom som mulig? Har du begynt på blokka? Laget skisser? Jeg har laget skisser ja. Blokka er liten, kompakt og ligger her ved siden av tastaturet og venter på å få maskinert kanalene. (må først få tak i noen mindre nippler, og justere litt avstander osv deretter.) Poenget er ikke at vannet skal flyte så uhindret som mulig. Det bør derimot ha mest mulig overflate mot blokka og høyest mulig hastighet mot denne overflata. Avstanden fra CPU-kjerna til den kjølende overflaten er også viktig. I denne blokka skal vannet ha stor motstand og veldig høy hastighet i veldig trange kanaler for å få best mulig "termisk kontakt" med veggene. (om du er inne på fluiddymamikk: "minst mulig laminært grensesjikt") Blokka er konstruert med ribber i stedet for en bred kanal for å øke arealet. Men ribbene er laget som en veldig lang og smal kanal (1mm) som går i sikksakk. Dette øker hastigheten og trykktapet drastisk i forhold til å ha f.eks en haug med paralelle kanaler/ribbe. Jeg er spent på resultatet, men tilbake til hovedspørsmålet: Har dere noen ideer til pumpe for dette formålet? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Jeg er spent på resultatet, men tilbake til hovedspørsmålet: Har dere noen ideer til pumpe for dette formålet? Ja det sies. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Tror du ikke en Eheim 1250 vil gjøre jobben ? http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC41003 Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Interessant. Jeg har tro på den ideen. Swiftech har prøvd noe i den duren... http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=MCW5000A Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Når du er ferdig med kjølinga, vill jeg se bildene ! Lenke til kommentar
panikk! Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 ehm siemen, når vi spyler på pirbadet så går faktisk høytrykkene varme pga berøringa... Metallet blir ganske varmt selv om det ikke akkurat er varmt vann vi bruker til å begynne med, ligger sikkert sånn ca på 25-30C vanntempen. Ikke akkurat sånn at vi brenner oss, men varmt blir det i alle fall, det kan jo selvfølgelig ha noe med utformingen av slangen, men har på følelsen at du kan komme til å skape en annen effekt der. Hvis du skal ha lav gjennomstrøming men høyt trykk, må du ikke da mottrykt et eller annet sted?? Blir ikke dette skummelt da? Slanger under trykk, flere koblinger inne i pcen... Og når vannet overgår mottrykket vil det ikke da øke farten da? Er det et åpent system burdet jo kanskje større trykk= større fart på vannet = mere friksjon = mere varme eller er jeg på bærtur her? Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Hvordan skal du få til dette med høyt trykk og lav gjennomstrømning på en gang? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Hvordan skal du få til dette med høyt trykk og lav gjennomstrømning på en gang? Enkelt, minske mengden vann som går igjennom systemet, og øke trykket med en kraftig pumpe. I sommer var det tørke i potetåkeren. Siden den ligger langt fra hus, så måtte jeg lage vanning på en annen måte. Jeg samlet sammen 170 meter hageslange (1/2") og gikk med det langt opp i en liten elv. Høydeforskjellen var relativt stor, så det medførte et høyt trykk, samtidig som det kom det "lite" vann pga den lange og tynne slangen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2003 Hei Panikk! Det med varmeutvikling pga friksjon mellom vannet og kobberet tror jeg ikke skal være noe problem. Grunnen er enkel: Energibeveringsloven: Energi inn = Energi ut. Den energien man tilfører her er de 28W som en Eheim 1250 pumpe bruker. Siden pumpa er senket ned i vannet vil energien (varmen) gå fra pumpa ut i vannet direkte + friksjonsvarmen i vannsystemet. friksjonsvarmen vil altså være på under 28W. Men nå spiller det egentlig liten rolle hvor i systemet varmen utvikles. Den er jo med på å varme vannet opp med 28W uansett.De spylerene på pirbadet tipper jeg bruker ganske mye kraftigere pumper enn 28W, og gir vel ganske mye mer enn 0,5bars trykk. (1/10 hageslangetrykk) Ang mottrykk, så er dette noe som oppstår pga friksjonen i vannblokka. Om trykket kommer opp i så mye som 0,5bar (dvs 5m løftehøyde) så vil dette trykket kun være i slangen mellom pumpa og vannblokka. Slanger skal tåle dette helt finfint. (Til sammenligning tåler hageslanger trykket i vannkrana som er på 5-8 bar, altså over 10 ganger så høyt trykk) Og når vannet overgår mottrykket vil det ikke da øke farten da? Den setninga skjønnte jeg ikke helt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2003 Hvordan skal du få til dette med høyt trykk og lav gjennomstrømning på en gang? Det er rikrig det som Arctic skriver. Høyt trykk får man med en kraftig pumpe, og lav gjennomstrømning får man ved å øke motstanden i systemet. Altså ved lange smale "rør" og kanaler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg ser Eheim 1250 er spesifisert til 1200 liter/time og 0,2bar (dvs 2m løftehøyde) Men ser også at tester viser at den faktiske gjennomstrømningen kun er 10% av den oppgitte. Det får meg til å tvile litt på tallet 0,2bar ... Den løsninga fra Swiftec er forsåvidt noe lignende jeg holder på med, bare at jeg har laget 1 lang smal kanal fra A til B gjennom blokka i stedet for mange paralelle kanaler (mellom alle de små finnene som i swiftec løsninga) Serveren til Clas Ohlson er nede nå så jeg får ikke sjekket den sirkulasjonspumpa ennå. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg ville valgt en Eheim pumpe, hørt at disse er best!! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2005 Tråden er 2 år gammel og emnet er helt uakutelt nå. Stenges Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg