Fredrik. Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Den 12/08-2008 fikk jeg et brev fra LINDORFF. I brevet stod det at EMENDO Kapital AS har foretatt en kredittvurdering av meg. Det står også at dersom jeg lurer på hvorfor de har gjort dette skal jeg kontakte de direkte. Noen fler som har fått lignende brev ut av det blå? Har jeg grunn til engstelse? Noen som vet hvorfor det kan ha skjedd? Takker for svar på forbehånd. Lenke til kommentar
Blippblopp Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Har du søkt om lån i det siste? Kjøpt noe på kreditt? Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Nei, og nei. =/ Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Fikk akkurat samme fra kanal digital. Virker som det er helt random. Masse andre folk som også har fått. Jeg har studielån, men aldri hatt noen ubetalte regninger. Ingen grunn til å bekymre seg Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg hadde dog bekymret meg og tatt kontakt med de, og hørt hvorfor de har gjort en kredittvurdering. Sist dette skjedde med meg, da jeg plutselig fikk 2 slike kredittvurderinger, endte jeg opp med regning på litt over 30k. Slapp jo å betale dette, men var et rent helvete. Brukte masse tid. Lenke til kommentar
Smurfelurf Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Det er ingen lovhjemmel som forbyr å innhente kredittvurdering, men det skal alltids være en sakling grunn. Som regel skal det foreligge en kredittsituasjon for at man skal kunne foreta en sjekk. Det man får vite utover likningstall, er betalingshistorikk og betalingsanmerkninger. Det er nok ingen advokatsak, men her ville jeg sendt en klage til Lindorff og bedt dem ta det videre med Emendo Kapital AS. Dersom det foreligger misbruk, er det mulig de mister retten til å foreta kredittvurderinger. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Whaat? Er dette noe å bry seg om, da? Slike brev får jeg fra banken fra tid til annen, og har aldri stusset over det. Det eneste lånet jeg har, er i Lånekassen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Fordi det er brudd på personopplysningsforskriftens § 4-3 (1) og ikke ha en saklig grunn for kredittsjekk. Man kan ikke kredittsjekke hvermansen, det er det regler mot. Dessuten kan det være en indikasjon på at noen har prøvd å misbruke ditt navn hvis du ikke har gjennomgått en kredittsjekk som du vet om. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Fordi det er brudd på personopplysningsforskriftens § 4-3 (1) og ikke ha en saklig grunn for kredittsjekk. Man kan ikke kredittsjekke hvermansen, det er det regler mot. Dessuten kan det være en indikasjon på at noen har prøvd å misbruke ditt navn hvis du ikke har gjennomgått en kredittsjekk som du vet om. Jøss - alt du vet, KVTL. Jeg får kanskje kontakte banken, da. Lenke til kommentar
PT Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Brønnøysundregistrene sier at EMENDO Kapital AS holder til i Østre Kullerød 5 i Sandefjord, samme adresse som blant annet MPX. E-postadressen til daglig leder er tilknyttet domenet tcg.no som redirecter til mpx.no. TCG står for Torp Computing Group, som blant annet eier MPX. Så spørsmålet blir vel da om du har kjøpt noe fra MPX i det siste Endret 19. september 2008 av PT Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Har aldri kjøpt noe fra MPX Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Da er spørsmålet hvem som har prøvd å kjøpe noe hos MPX i ditt navn... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Komplett eier nå mpx, så har du kjøpt noe av komplett da? Lenke til kommentar
KS Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 For å sjekke kredittopplysninger må det være samtykke fra den som blir undersøkt eller man må bli gjort oppmerksom at det det vil bli hentet ut kredittopplysninger. Får du et brev uten at du har gjort noe som skal trigge en kreidttsjekk lukter det svindel. Enten en selskap som har lbitt litt for ivrig eller noen som forsøker å misbruke din identiitet. Pass på. Sjekk opp. Lenke til kommentar
Krypto. Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg fikk det samme når jeg blei sikkerhetsklarert for å jobbe på militært område... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jo, men da hadde forsvaret sakliggrunn. Det foreligger ikke her i følge trådstarter. Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 For en god stund tilbake var det noen på en flyplass som stoppet oss og maset i langt og lenge om hvor kult og bra det var med sånn American Express? Kort. Kreditt sak, og at dersom vi fylte ut skjemaet så var ikke dette avgjørende eller bindende på stedet, men det ville da bli foretatt en sjekk om vi faktisk var "godkjente" for å få det. Fikk etter 1 mnd ca brev om at jeg desverre ikke stod til kravene dems (sikkert ift lønn osv, hadde ikke full stilling på jobb bla). Men dette brevet som jeg snakker om i denne tråden kom for ikke så lenge siden og det er over et halvt år siden jeg var på den flyplassen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Bare ring Emendo kapital og oppgi ref. nr., da får du svar på hvorfor. Som sagt så kan det i verstefall være snakk om svindel. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Hvis du ikke har mottatt kreditsjekk i forbindesle med kredittkort tidligere så kommer det nok fra dette. Det er jo ikke unormalt at det tar VELDIG lag tid fra sjekken blir utført til du får brevet i posten. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Det er jo ikke unormalt at det tar VELDIG lag tid fra sjekken blir utført til du får brevet i posten. Ca to uker, pleier det å vøre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå