Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brev om kredittvurdering.

Fredrik.

Anbefalte innlegg

Den 12/08-2008 fikk jeg et brev fra LINDORFF. I brevet stod det at EMENDO Kapital AS har foretatt en kredittvurdering av meg.

Det står også at dersom jeg lurer på hvorfor de har gjort dette skal jeg kontakte de direkte. Noen fler som har fått lignende brev ut av det blå? Har jeg grunn til engstelse? Noen som vet hvorfor det kan ha skjedd?

Takker for svar på forbehånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen lovhjemmel som forbyr å innhente kredittvurdering, men det skal alltids være en sakling grunn. Som regel skal det foreligge en kredittsituasjon for at man skal kunne foreta en sjekk.

Det man får vite utover likningstall, er betalingshistorikk og betalingsanmerkninger. Det er nok ingen advokatsak, men her ville jeg sendt en klage til Lindorff og bedt dem ta det videre med Emendo Kapital AS. Dersom det foreligger misbruk, er det mulig de mister retten til å foreta kredittvurderinger.

Lenke til kommentar

Fordi det er brudd på personopplysningsforskriftens § 4-3 (1) og ikke ha en saklig grunn for kredittsjekk.

Man kan ikke kredittsjekke hvermansen, det er det regler mot.

Dessuten kan det være en indikasjon på at noen har prøvd å misbruke ditt navn hvis du ikke har gjennomgått en kredittsjekk som du vet om.

Lenke til kommentar
Fordi det er brudd på personopplysningsforskriftens § 4-3 (1) og ikke ha en saklig grunn for kredittsjekk.

Man kan ikke kredittsjekke hvermansen, det er det regler mot.

Dessuten kan det være en indikasjon på at noen har prøvd å misbruke ditt navn hvis du ikke har gjennomgått en kredittsjekk som du vet om.

Jøss - alt du vet, KVTL. Jeg får kanskje kontakte banken, da.

Lenke til kommentar

Brønnøysundregistrene sier at EMENDO Kapital AS holder til i Østre Kullerød 5 i Sandefjord, samme adresse som blant annet MPX. E-postadressen til daglig leder er tilknyttet domenet tcg.no som redirecter til mpx.no. TCG står for Torp Computing Group, som blant annet eier MPX.

Så spørsmålet blir vel da om du har kjøpt noe fra MPX i det siste :)

Endret av PT
Lenke til kommentar

For å sjekke kredittopplysninger må det være samtykke fra den som blir undersøkt eller man må bli gjort oppmerksom at det det vil bli hentet ut kredittopplysninger.

Får du et brev uten at du har gjort noe som skal trigge en kreidttsjekk lukter det svindel. Enten en selskap som har lbitt litt for ivrig eller noen som forsøker å misbruke din identiitet. Pass på. Sjekk opp.

Lenke til kommentar

For en god stund tilbake var det noen på en flyplass som stoppet oss og maset i langt og lenge om hvor kult og bra det var med sånn American Express? Kort. Kreditt sak, og at dersom vi fylte ut skjemaet så var ikke dette avgjørende eller bindende på stedet, men det ville da bli foretatt en sjekk om vi faktisk var "godkjente" for å få det. Fikk etter 1 mnd ca brev om at jeg desverre ikke stod til kravene dems (sikkert ift lønn osv, hadde ikke full stilling på jobb bla). Men dette brevet som jeg snakker om i denne tråden kom for ikke så lenge siden og det er over et halvt år siden jeg var på den flyplassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...