Gå til innhold

problemer mec flere partisoner

a-beck

Anbefalte innlegg

Fikk idag en ny pc med en harddisk på 320 gig. Disken er delt i 2 partisoner, C og D. begge er på 150 gig. Jeg ønsker å minske størrelsen på C slik at den er på ca 40 gig, og da D: på 260 gig. Er dette mulig? hvordan gjøres det i så fall?

Hvis ikke, kan jeg gjøre det om slik at det kun er en disk på 300 gig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er mulig med 3'de parts partisjons utilities software slik som f.eks paragon partition manager personal 9.0 .

Vista selv kan resize en partisjon , men med begrensninger om hvor MFT zone ligger (der stopper det).

Problemet er at du ikke kan resize etterfølgende til å ta over den frigitte plassen foran D: , da må evt D: slettes helt og lages pånytt.

Gamle partition magic 8.x må du ikke bruke på Vista (ødelegger boot partisjonen).

Ps! 40GB for C: er litt lite hvis det er Vista du har.

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg faktisk og gjør noe tilsvarende. Bruker Ubuntu live-cd og Gparted. Her kan du faktisk gjøre det meste, krympe, flytte, øke og sette inn partisjoner (også NTFS).

start programmet fra terminal med kommandoen "sudo gparted". Programmet er grafisk og lett å bruke.

Lykke til

Lenke til kommentar
Nå sitter jeg faktisk og gjør noe tilsvarende. Bruker Ubuntu live-cd og Gparted. Her kan du faktisk gjøre det meste, krympe, flytte, øke og sette inn partisjoner (også NTFS).

start programmet fra terminal med kommandoen "sudo gparted". Programmet er grafisk og lett å bruke.

Lykke til

Hvis du resizer Vista sin boot partisjon med gparted er jeg interessert i å høre resultatet.

PM 8.0/8.1 gjorde at boot partisjonen gikk i vasken da jeg prøvde , gparted har jeg ikke prøvd på vista boot partisjon selv , kun på XP.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Lykke til

Hvis du resizer Vista sin boot partisjon med gparted er jeg interessert i å høre resultatet.

PM 8.0/8.1 gjorde at boot partisjonen gikk i vasken da jeg prøvde , gparted har jeg ikke prøvd på vista boot partisjon selv , kun på XP.

Jeg har brukt GParted til å redusere boot partisjonen i Vista, og det gikk helt fint. Min er faktisk på 35 gig og det går fint det også. Vista bruker ca 16 gig så jeg har over halvparten av plassen igjen.

Nå skal ikke jeg fremstå som noen ekspert på området da du syar2003 måtte hjelpe meg for en liten stund siden. Men jeg lærte en hel del av det jeg plundret med da.

Lenke til kommentar

Relativt ny Vista home install med SP1 lagt inn fra windows update og alle updates.

Ingen spill etc lagt inn på C:

Installert software på "C:\Program Files" er kun office-2003 full,Nero 7 full , Antivirus , Paragon ,Winrar , UltraISO .

Er heller ikke pagefile.sys på C: i dette tilfellet (men på annen disk)

Diskplass spises fort opp . Merk Windows katalogen i bildet.

post-35394-1221811926_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg låner tråden litt.

Jeg har en SATA disk på 320GB (CA 280GB ledig). Denne har jeg Windows Vista SP1 64-bit installert på. Men jeg øbnesker å lage denne om til to partisjoner. En partisjon på ca 90GB til Windows. Og en på ca 230GB til lagring.

Men når jeg går inn i diskbehandling for å redusere volumet så får jeg opp at jeg kun kan redusere den med ca 100GB. Slik at det blir 220GB (Windows) og 100GB (lagring)

Hvordan kan jeg få den størrelsen jeg vil?

Jeg prøvde med paragon partition manager personal 9.0 Men fikk opp melding om at det ikke funka i 64-bits OS

Lenke til kommentar
Jeg låner tråden litt.

Jeg har en SATA disk på 320GB (CA 280GB ledig). Denne har jeg Windows Vista SP1 64-bit installert på. Men jeg øbnesker å lage denne om til to partisjoner. En partisjon på ca 90GB til Windows. Og en på ca 230GB til lagring.

Men når jeg går inn i diskbehandling for å redusere volumet så får jeg opp at jeg kun kan redusere den med ca 100GB. Slik at det blir 220GB (Windows) og 100GB (lagring)

Jeg prøvde med paragon partition manager personal 9.0 Men fikk opp melding om at det ikke funka i 64-bits OS

Paragon 9.0 partisjons manipulering på Vista og XP 64 bits må du kjøre fra "boot med rescue CDn" du brenner fra programmet. Den sier dette selv etter at du tar "apply" etter en liten stund hvis du følger med på teksten .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Jeg låner tråden litt.

Paragon 9.0 partisjons manipulering på Vista og XP 64 bits må du kjøre fra "boot med rescue CDn" du brenner fra programmet. Den sier dette selv etter at du tar "apply" etter en liten stund hvis du følger med på teksten .

Kan prøve snart. Er det vanskelig? Må jeg reinstallere OS etter dette?

Lenke til kommentar

Nei ikke vanskelig - bare start wizarden og følg instruksjonene for å resize (shrink) OS partisjonen.

Tips ! Stasjonsbokstaver hører OSet til , og blir aldri de samme når PC bootes fra annet medie.

Boote fra noe annet uten å sette volum labels (volume navn) på partisjonene er litt dumt , dette da du kan ved en feiltagelse starte med en operasjon på feil partisjon.

Så sett unike volum navn på partisjonene dine.

Eksempel:

post-35394-1221853408_thumb.png

Lenke til kommentar
Nei ikke vanskelig - bare start wizarden og følg instruksjonene for å resize (shrink) OS partisjonen.

Tips ! Stasjonsbokstaver hører OSet til , og blir aldri de samme når PC bootes fra annet medie.

Boote fra noe annet uten å sette volum labels (volume navn) på partisjonene er litt dumt , dette da du kan ved en feiltagelse starte med en operasjon på feil partisjon.

Så sett unike volum navn på partisjonene dine.

Er klar over det. Derfor setter jeg altid slike navn på diskene/partisjonene mine

Lenke til kommentar
Ja det tar lang tid - spesielt hvis det er mye data move som skal utføres.

Du kan jo rapportere tilbake til trådstarter hvordan du gikk frem og resultat og slik da , som plaster på såret for at du hijacket tråden ;)

Den er grei. Men tror ikke jeg gidder rapportere før i morgen. Er ca 50 min igjen av partisjoneringen og jeg er døds trøtt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...