Gå til innhold

Raid1/1+0/0+1/5 til gaming pc?

Flammie

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av en ny pc som skal brukes til gaming som eneste ytelseskrevende oppgave. Likevel skal PCen brukes til andre ting som gjør at jeg ønsker økt sikkerhet i forhold til datatap, ergo jeg ønsker å kjøre raid hvor 1 død disk ikke fører til datatap. Det store spørsmålet er da altså hvilken Raid som egner seg best til en gaming pc gitt dette, hvor ytelse selvfølgelig er viktig? Siden pcen ikke er kjøpt enda er antall disker og generell hardware ikke satt i stein, men for å danne et bilde av ytelse på pcen så vil det ca være snakk om noe lignende C2Duo E8500 (eller bør jeg gå for Quad?), X48, HD4870, 8gb ram, vista home premium 64bit.

Altså prioriteringen er slik:

1) intet datatap gitt 1 død disk

2) ytelse i spill

3) andre faktorer som skriveytelse, kapasitetstap m.m.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ett lignende problem når jeg mistet tiltroen på min Western Digital harddisk.

Jeg kom fram til RAID 1 siden jeg da kun trengte 2 disker, som da var billigere og enklere å ha i kabinettet, pluss at jeg fikk sikkerhet for de 1Tb med data jeg hadde når WD disken sa takk og farvel.

Som en bonus så har jeg øket lesehastighet siden dataene er på begge diskene, men 1Tb går "tapt" med Raid 1, det er stortsett den eneste ulempen, altså med 2x 1Tb disker så får jeg kun brukt 1Tb med plass...

Antar at om du skal ha riktig god ytelse så må du kjøre Raid 0 for operativ systemet og dens SWAP fil.

Men ellers må jeg si at ytelsesmessig er RAID 1 ganske bra til å kutte ned loading tider i spill.

Lenke til kommentar

PC-en er ikke bygd enda (mangler noen komponenter), så jeg vurderer ulike løsninger i mellomtiden. Jeg har kjøpt et ASUS P5Q Pro som har RAID 5 innebygd. Det er behov for 3 disker (eller flere). Vil alle diskene (dvs. også paritetsdisken) jobbe ved all bruk, eller er den kun i bruk ved skriving til disk? Dette skal stå i en desktop PC under skrivebordet i stua, og jeg er litt allergisk mot støy.

Takknemlig for innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...