Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk 2(?), noe man trenger?

Anbefalte innlegg

Går nå 3. året på videregående, og lider av et lite problem. :p Hadde fysikk 2. året, og i år har jeg for øyeblikket matte, kjemi og breddeidrett. Det jeg lurer på om jeg skal bytte idretten med fysikk. Det er vel ikke noe man absolutt må ha Fysikk 2 for å komme inn på? Er det stor forskjell fra Fysikk 1 og 2? Noen ideer? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tenkt å ta en teknisk utdannelse ville jeg nok valgt fysikk var jeg deg. Selv om du ikke må ha tredjeklassefysikken for å komme inn på studiene lærer du mye der som gjør det lettere å forstå ting senere. Du får vel også ekstrapoeng for å ta full fordypning i realfagene som kan komme godt med.

Har du derimot tenkt å ta en eller annen samfunnsfaglig utdannelse har du sikkert ikke bruk for fysikk, men da hadde nok et samfunnsfag vært bedre enn idrett.

Endret av Kongen_av_Lassa
Lenke til kommentar

Hmm, ja, tenkte meg noe slikt. Sånn egentlig, så lærer man ikke noe som helst når man har idrett. Det er jo egentlig bare ekstra gym, så det handler jo litt om prioriteringer. Det som gjør meg litt i tvil er det at jeg tror jeg kommer til å ta en teknisk utdannelse, hvor jeg sikkert får bruk for fysikk. Men akkurat hvor mye får man bruk for fysikken?

Litt vanskelig å svare på men. :p

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å svare på om du får bruk for fysikken på f.eks en ingeniør utdannelse.

Du får bruk for det.

De første 2-3 semesterene av de forskjellige ingeniørretningene består i hovedsak av grunnlagsfag for de videre studiene, dette inkluderer fag som Fluid mekanikk, Termodynamikk, elektromagnetisme, mekanikk osv. I 3FY (som det het før) er du borti alle disse og får et grunnlag som gjør det lettere å forstå dem senere.

Lenke til kommentar

Hmm, ble kanskje mer usikker nå. Men hva hvis jeg ikke har vært borti de fagene du nevner fra før av, blir det da som et sjokk når jeg skal begynne å lære om de? Blir det såpass stor forskjell at det nesten ikke går? :hmm: Har sånn generell god forståelse for fysikk generelt, fikk 5'er i fjor.

Går litt på akkurat hvor viktig det er. Husker at fysikktimene i fjor var vel de aller kjedligste timene, kanskje mye pågrunn av læreren. I tillegg er timeplanen bedre hvis jeg ikke har fysikk. Så har egentlig ikke lyst til å ha fysikk nå, men er redd at det er veldig lurt...

Lenke til kommentar

Det går vel egentlig ikke bare på hva du får bruk for på forskjellige linjer når du skal å videre, men mer på hva de krever. Vet ikke hvordan det er nå, men før kevde ingeniør-utdannelse matte og fysikk fra 3.klasse og kjemi i fra 2.klasse. De samme kravene gjelder som regel også for tekniske/naturvitenskaplige universitetsutdannelser.

Nå kan også disse kravene tilfredsstilles ved sommerkurs/forkurs, men det er utrolig surt å finne ut at du må gå forkurs i august når du gjerne kunne ha vært ferdig med det dersom du bare hadde valgt riktig fag i første omgang.

Før var i alle fall matte og fysikk veldig greit å ta, da det ikke var så mange utdanningssteder som krevde mer enn dette. Altså, de som har krav om noe krever matte og fysikk, kreves ikke disse er det lite som kreves, eventuelt det kan taes med forkurs. Finn ut hva som kreves på de studiestedene/retnignene du vurderer. Eventuelt kan du gå å snakke med veileder på skolen du går. De synes som regel det er veldig fint at elevene tenker litt fram i tid og er behjelpelig med å finne fram informasjon. Det meste av dette vet de allerede og kan svare deg på dirrekten.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Hmm, ja. Har fått et sånt ark av rådgiver, og utifra det arket så er det ingenting som faktisk krever fysikk fra 3.klasse (ingeniør sto på listen). Dette har jo blitt forandret etter kunnskapsløftet. Så sånn sett så har jeg hatt det som kreves.

Det er vel ikke slik på universitet og lignende høyskoler, at hvis for eksempel 80 % av klassen er bedre i fysikk enn hva som kreves, så blir undervisningen satt opp ett hakk, noe som sikkert ville blitt gjort på videregående skoler, eller? Hvis det er tilfellet så ville det jo sikkert vært meget urt uansett om det ikke kreves, eller noe sånt. :p

Lenke til kommentar

Nei, undervisningen er tilpasset hva man skal kunne fra før, men det kan være mye som man går gjennom ganske så kjapt i starten, som det kan være greit å ha vært igjennom noe av det. På en annen side; dersom du virkelig ikke har lyst til å ta fysikk fremfor idrett så brude du kanskje ikke studere realfag videre.

Lenke til kommentar

Hvis fysikklærereren gjør at fysikken blir det kjedeligste faget du tar, er det jo ikke noe poeng å drepe interessen ved å pine seg gjennom timene. Det er som du sier ingen studier som krever at du har det, selv ikke siv.ing i Fysikk og matematikk ved NTNU.

Du vil få litt mindre kunnskaper i bunn når du begynner å studere, men undervisningen skal være lagt opp til at folk ikke har hatt 3FY.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...