Kalle_92 Skrevet 18. september 2008 Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 Heisann. Jeg skal kjøpe ny terrengsykkel, om noen uker, og lurer på hvilken jeg skal kjøpe. Prisklasse: 5000-8000,- Hva er å anbefale? Gary Fischer sine 29'ere ser jo litt interressant ut. Og Trek og Ridley har flotte sykler. Men hva mener dere jeg bør kjøre, for å få mest mulig sykkel ut av prisen? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. september 2008 Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 Sjekk ut disse: http://www.canyon.com/ Bruttern kjøpte nettopp en og er kjempe fornøyd med sin. Tror han gav rundt 10.000kr for sin. Sjekk også ut merket Ghost. Begge disse merkene har blitt veldig populære i Danmark, da man får mye bang for the bucks. Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 18. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Sjekk ut disse: http://www.canyon.com/ Bruttern kjøpte nettopp en og er kjempe fornøyd med sin. Tror han gav rundt 10.000kr for sin. Sjekk også ut merket Ghost. Begge disse merkene har blitt veldig populære i Danmark, da man får mye bang for the bucks. Ok, skal sjekke dem ut! Takk for kjappt svar! Endret 18. september 2008 av Kalle_92 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. september 2008 Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 Nå er ikke jeg en sykkel ekspert, så jeg burde vel egentlig ikke uttale meg så alt for mye om noe jeg ikke kan. Uansett, de jeg har snakket med som har kjøpt enten Ghost eller Canyon har vært veldig glad for syklen. Så hvis du ikke skal sykle på proft nivå, er det sikkert helt greie sykler. Brodern har denne btw: http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/index.html?b=145 Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 18. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 Nå er ikke jeg en sykkel ekspert, så jeg burde vel egentlig ikke uttale meg så alt for mye om noe jeg ikke kan. Uansett, de jeg har snakket med som har kjøpt enten Ghost eller Canyon har vært veldig glad for syklen. Så hvis du ikke skal sykle på proft nivå, er det sikkert helt greie sykler. Brodern har denne btw: http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/index.html?b=145 Meget pen sykkel! Kommer ikke til å sykle på profft nivå. Men kommer til å bruke den endel i vintertreningen før jeg skal på raceren til våren. Men kommer til å bruke den nokså ofte. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 18. september 2008 Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 Trek har jo vært i toppen av mange tester, selv er jeg veldig fornøyd med norske Gekko (Deore-XT). Vet ikke hva den kostet ny for den ble kjøpt på auksjon.Men det er svært viktig at sykkelen "sitter" for deg, tenker på sykkelens geometri - forhold mellom sete, krank og styre. Forsøk for all del å få prøvd sykkelen litt etter at du har justert sittestilling m.m. Da blir pengene så mye bedre anvent. Ellers finnes en butikk i Oslo - Birk Sport tror jeg den heter med Fuji hvor du får mye for pengene. Som sagt, gjør litt jobb med å finne sykkelen for "deg" = å få testet, da blir sykkelgleden så mye større. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. september 2008 Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 Du kan også prøve å spørre på dette forumet: http://terrengsykkel.no/ubb/ Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 18. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 Trek har jo vært i toppen av mange tester, selv er jeg veldig fornøyd med norske Gekko (Deore-XT). Vet ikke hva den kostet ny for den ble kjøpt på auksjon.Men det er svært viktig at sykkelen "sitter" for deg, tenker på sykkelens geometri - forhold mellom sete, krank og styre. Forsøk for all del å få prøvd sykkelen litt etter at du har justert sittestilling m.m. Da blir pengene så mye bedre anvent. Ellers finnes en butikk i Oslo - Birk Sport tror jeg den heter med Fuji hvor du får mye for pengene. Som sagt, gjør litt jobb med å finne sykkelen for "deg" = å få testet, da blir sykkelgleden så mye større. Så da er det kanskje anbefalt å snakke med folk som har peiling, som Spinn Sykkelshop (I Rogalandsområdet). Slik at de kan anbefale en sykkel, i forhold til geometri, prisklasse o.l. ? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 18. september 2008 Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Så da er det kanskje anbefalt å snakke med folk som har peiling, som Spinn Sykkelshop (I Rogalandsområdet).Slik at de kan anbefale en sykkel, i forhold til geometri, prisklasse o.l. ? Tar bare med disse linkene: http://www.gekkobikes.no/ www.birksport.no Spinn sykkelshop høres iallfall fagorientert ut, ser på spinn.no : Gary Fischer (selve oppfinneren av terrengsykkelen) har ikke alltid kommet best ut, men for all del. Trek har jeg nevnt, DBS idag vet jeg ikke og de andre tror jeg ikke jeg kjenner noe til heller. Du har vel XXL i området også ? Kjøper du sykkel med Shimano-deler syns jeg personlig de bør ha Deore-kvalitet eller høyere nivå; Deore LX, XT.... , men til den prisen bør det borge for å bli noe bra. Tror Deore tilsvarer X7/X9 på SRAM - ikke helt oppdatert på dette. Men har du racersykkel har du vel peiling på noe av dette selv også ? En ting har med hvordan en justerer sykkelen, men det er som sagt noe mer i oppbyggingen/geometrien som bare du selv vil merke, tror jeg. Er iallfall min erfaring. Og husk - spesielt hvis du sykler i terreng - ofte å spyle sykkelen _lett_ for å få bort skitt og støv i drivverket, skal så lite til for at det utgjør mye. Og så tar jeg en oppvaskbørste og sprayflaske med utblandet oppvaskmiddel et par ganger i løpet av sesongen også jeg da. Endret 18. september 2008 av Fjellvaaken Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 18. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Så da er det kanskje anbefalt å snakke med folk som har peiling, som Spinn Sykkelshop (I Rogalandsområdet).Slik at de kan anbefale en sykkel, i forhold til geometri, prisklasse o.l. ? Tar bare med disse linkene: http://www.gekkobikes.no/ www.birksport.no Spinn sykkelshop høres iallfall fagorientert ut, ser på spinn.no : Gary Fischer (selve oppfinneren av terrengsykkelen) har ikke alltid kommet best ut, men for all del. Trek har jeg nevnt, DBS idag vet jeg ikke og de andre tror jeg ikke jeg kjenner noe til heller. Du har vel XXL i området også ? Kjøper du sykkel med Shimano-deler syns jeg personlig de bør ha Deore-kvalitet eller høyere nivå; Deore LX, XT.... , men til den prisen bør det borge for å bli noe bra. Tror Deore tilsvarer X7/X9 på SRAM - ikke helt oppdatert på dette. Men har du racersykkel har du vel peiling på noe av dette selv også ? En ting har med hvordan en justerer sykkelen, men det er som sagt noe mer i oppbyggingen/geometrien som bare du selv vil merke, tror jeg. Er iallfall min erfaring. Og husk - spesielt hvis du sykler i terreng - ofte å spyle sykkelen _lett_ for å få bort skitt og støv i drivverket, skal så lite til for at det utgjør mye. Og så tar jeg en oppvaskbørste og sprayflaske med utblandet oppvaskmiddel et par ganger i løpet av sesongen også jeg da. Ja, har XXL i området også. Jeg har racersykkel, så jeg vet sånn någenlunde hva som er bra eller ikke. Ihvertfall når det gjelder Shimano. XTR er topputstyret om jeg ikke tar helt feil, og så kommer XT, LX og de andre. Ja, det er vel viktig med rengjøring av sykkel Men hva er forskjellen på Gary Fischer sine 29'ere og de andre som har 26' tommers hjul? 29'eren går fortere, gjør den ikke det? Endret 18. september 2008 av Kalle_92 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 18. september 2008 Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 29'eren går fortere, gjør den ikke det? Jo, fysikken sier vel så. 29' kan jo indikere at det er hybridsykkel. Bra kjøpebetingelser: # Prøvekjør sykkelen før kjøp. # 10 dagers bytte-garanti, pengene tilbake. Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 18. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 Får man lov til å prøvekjøre syklene? Hadde vært bra om jeg kunne testa sykkelen, slik at jeg fant sykkelen som passa meg best. Dette er vel ikke en hybridsykkel akkuratt? hvis det var som var poenget ditt. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 18. september 2008 Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Nei, er blitt sagt at 28" dekk er det viktigste skille mellom terreng og hybrid, men her har nok GF gått nye veier: http://terrengsykkel.no/index.php?id=101 - eldre artikkel, litt for/mot-vurdering http://www.trek.no/articles.asp?ID=82&...=1&session= For ordens skyld: " = tomme, ' = fot Endret 18. september 2008 av Fjellvaaken Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 18. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Etter å ha lest den første artikkelen, så tror jeg heller jeg vil passe en 26' terrengsykkel. Trek 6500 disc Hvordan ser denne ut? Jeg synes utstyret så ok ut ihvertfall. Men hvilken rammestørrelse bør jeg kjøpe? Jeg er ca 177 cm. høy. Endret 18. september 2008 av Kalle_92 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 18. september 2008 Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Etter å ha lest den første artikkelen, så tror jeg heller jeg vil passe en 26' terrengsykkel.Trek 6500 disc Hvordan ser denne ut? Jeg synes utstyret så ok ut ihvertfall. Men hvilken rammestørrelse bør jeg kjøpe? Jeg er ca 177 cm. høy. Den ser veldig bra ut og skal man ha skivebremser bør de være hydrauliske, jeg syns selv det er greit nok med v-bremser. 19" for pers. på 160- 180 cm, 21" for pers på 175- 195 cm - så hvis du er i full vekst bør du kanskje gå for 21.5" ? Får nok veiledning i butikken. Håper de har akkurat denne modellen da (har du langt å reise bør du kanskje ta en telefon) og du bør vel få den til en hyggelig pris på denne tiden, kanskje 1000.- i avslag ? Dette vet du vel også, men husk at det er påbudt med refleks foran og bak + ringebjelle. Endret 18. september 2008 av Fjellvaaken Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. september 2008 Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 Er det ikke påbudt å ha lykt når det er mørkt også? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 18. september 2008 Rapporter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Er det ikke påbudt å ha lykt når det er mørkt også? Jo, tror det, men ikke påbudt som standardutstyr. Hybrid er ikke aktuelt ? Testvinneren Trek 7.5 FX til 5990.- Likte full score på sykkelglede og bare 10,7 kg. http://www.syklistene.no/Sykler_utstyr/Tes..._Hybridtest.pdf Endret 19. september 2008 av Fjellvaaken Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 19. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Er det ikke påbudt å ha lykt når det er mørkt også? Jo, tror det, men ikke påbudt som standardutstyr. Hybrid er ikke aktuelt ? Testvinneren Trek 7.5 FX til 5990.- Likte full score på sykkelglede og bare 10,7 kg. http://www.syklistene.no/Sykler_utstyr/Tes..._Hybridtest.pdf Jeg kommer til å sykle terreng, også en del teknisk krevende løyper, og utforkjøringer. Så jeg kommer til å gå for en terrengsykkel. Er refleks påbudt foran og bak? og lykt? Jeg kommer sansynligvis til å bli rett over 180 cm. Jeg er 16 år, og tror ikke jeg kommer til å vokse så mye lenger i høyden. bør jeg velge 19,5 eller 21,5 ? Endret 19. september 2008 av Kalle_92 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 19. september 2008 Rapporter Del Skrevet 19. september 2008 Jeg kommer til å sykle terreng, også en del teknisk krevende løyper, og utforkjøringer. Så jeg kommer til å gå for en terrengsykkel. Er refleks påbudt foran og bak? og lykt? Jeg kommer sansynligvis til å bli rett over 180 cm. Jeg er 16 år, og tror ikke jeg kommer til å vokse så mye lenger i høyden. bør jeg velge 19,5 eller 21,5 ? Ja, da er det ikke tvil. Tror du skal avgjøre størrelsen i butikken, kan ikke si no mere. Refleks og ringeklokke er påbudt, ja - og lykt i mørket. Regner med du skal sykle utenfor disse traséene også ? Litt greit å bli sett og da Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 19. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. september 2008 Jeg kommer til å sykle terreng, også en del teknisk krevende løyper, og utforkjøringer. Så jeg kommer til å gå for en terrengsykkel. Er refleks påbudt foran og bak? og lykt? Jeg kommer sansynligvis til å bli rett over 180 cm. Jeg er 16 år, og tror ikke jeg kommer til å vokse så mye lenger i høyden. bør jeg velge 19,5 eller 21,5 ? Ja, da er det ikke tvil. Tror du skal avgjøre størrelsen i butikken, kan ikke si no mere. Refleks og ringeklokke er påbudt, ja - og lykt i mørket. Regner med du skal sykle utenfor disse traséene også ? Litt greit å bli sett og da Det er riktig oppfattet Jeg har en kompis som jobber på spinn, så jeg får godt med rabbatt i fra han, så jeg skal innom der på mandag og sjekke ut syklene dems. Takk for all hjelpen jeg har fått! Det har klarlagt mange av mine tanker og oppfatninger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå