Gå til innhold

Nok en tråd om hovedkort valg

Boffeloff

Anbefalte innlegg

Heisann!

Selv om jeg nå poster denne posten skal det sies at jeg allikevel har gjort hjemmeleksa. Jeg har lest en god del her på forumet og en del på nettet generelt om emnet.

I utgangspunktet skal jeg bygge meg en PC med kun ett hd4870, men jeg ser en mulig oppgradering av GPU ved å slenge inn et til etterhvert som behovet melder seg. Og da er vi inne på den evinnelige P45 vs X48 diskusjonen. Pr. i dag så har jeg en skjerm med kun 1280x1024 oppløsning. Men allikevel ønsker jeg jo selvfølgelig ikke noen flaskehals mht kapasiteten i skjermkorta. Har jeg konkludert riktig så bør jeg velge X48 eller hur? (de få hundrelappene mellom P45 og X48 spiller ingen rolle)

Jeg skal også ha vannkjøling på absolutt alle komponenter i PC'n, så jeg ser etter ett kort med innebygd chipsetkjøling for vann. Derfor ser jeg også for meg at det kommer til å bli aktuelt med overklokking etterhvert, og sånn jeg har forstått det da så er P45 en del friskere med tanke på 45nm fabrikk? Grunnen til at jeg ønsker ett med innbyggd mulighet for vann er at jeg regner ca. 1000,- for vannblokker hvis det ikke er det, og for de tusen kronene i et hk så får jeg mye mer en bare en god kjøler...

Hvor mye vil en PCIEx8 begrense et 4870? Er det merkbart eller kun små målbare marginer når kortet går for fulle maskiner?

Noen som har et forslag til HK? Jeg ser for meg DDR2 mht pris/ytelse i dag, men jeg bygger en PC som skal stå noen år, så jeg kunne ønske å ha muligheten til 16GB ram etterhvert. (Jeg ser at HK står oppgitt med støtte for det, men jeg har ikke sett noen 4GB RAM brikker enda..?)

Holdt på å glemme det... intel 775 :p

De to jeg har sett som det står mellom nå er ASUS RAMPAGE EXTREME (X48 :D, DDR3:() og Gigabyte GA-EP45-Extreme (P45 :(, DDR2 :D)

MVH

Boffeloff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, nå har jeg lest at de kjølerne som kommer med hovedkort som er beregnet på vannkjøling fra fabrikk er bare skrot sammenlignet med skikkelige kjølere, mer info om det om du tråler litt i vannkjølingsforumet.

Med det i bakhodet åpner du for flere hovedkort, med den evinnelige P45 vs X48 så er mitt svar ganske enkelt.

For KUN dagens kort i Crossfire, så slår du til på P45, og da spesielt om du skal klokke.

Men skal du ruste deg for fremtiden og at du skal ha maskinen i drift en god stund og vil ha nyere GPU'er i Crossfire (Eventuellt SLi hack om og når den kommer) så tar du X48 / X38 chipsettet (Disse to er like, bare at X48 er mer selektert og klarer som oftest 2-3 MHz ekstra på FSB overklokking kontra X38)

Så her må du gjøre ett lite valg over levetiden av maskinen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...