Perrern Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Ja tittelen sier vel det meste, jeg har senebettenelse i begge armene fra rundt albuen ned til hendene. Lurer på om noen vet om noen måter å bli "kvitt" det på... Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 I første omgang, slutt med ting som gjør det verre. Gå VEKK fra dataen. Så, gå til lege. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Vekk fra dataen blir litt vanskelig fordi vi bruker alltid pc på skolen..men hjemme har jeg i alle fall skaffet meg sånn senebetennelsejoystick muse..har ikke så vondt i høyrehånda lenger, men venstrehånda er jeg litt øm når jeg tar der. og ganske stram. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Du må egentlig bare slappe mest mulig av med armene dine. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hadde senebetennelse i begge underarmene slik som deg pga. overtrening, og da fikk jeg beskjed av legen min at jeg skulle på antibiotika-kur og holde meg unna alt som kunne være belastende for armene i minst 2 uker. Regner med at det samme gjelder for deg... Lenke til kommentar
Birthe Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Det finnes skinner som du kan gå med for å ikke bruke armen feil og som hjelper deg å stabilisere armen i rett stilling... er veldig upraktisk da, spesielt som du sitter med pc'n, men det understreker vel egentlig bare at det ikke er så lurt... Går jo an å skrive med penn i en uke eller to Kom deg til legen du! ibux eller naprosyn funker som regel bedre enn paracet som smertelindring frem til legetimen... Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 naproxen er betennelsesdempende, og fungerer om du tar et par stykker om kvelden. Selv om det står på de at de er mot menssmerter Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 For øyeblikket går jeg på en sånn salve som heter Voltaren eller noe sånt, når jeg finner salva da.. Lenke til kommentar
Birthe Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Ibux, naprosyn, naproxen og voltaren er alle antiflogistikum... samme effekt... Voltaren salven var ny for meg da, funker den på samme måte? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Kjøpte det i Tyskland. Den funker visst på samme måte bortsett fra at salven er kald og ikke varm.. Også har vi sendt mail til en naprapat men vi har ikke fått svar enda..-.-... Endret 19. september 2008 av Polemos_Theos Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Vært plaget av smerter rundt håndledd og omegn selv, så kan nok gi tips på hjelpemidler: - Fysioterapeut (som vet hva han gjør) - Voltaren tabletter (ikke bra for magen, så må inntas sammen med måltid). 25 mg burde holde. - Nardos "stærk muskelbalsam", svir som bare rakkern. (Tror ikke det har noe funksjon om man smører rundt håndledd om man har vondt der, da det faktisk ikke er der problemet sitter men opp mot albuen.) - Elastiske støttebandasjer i ulike former, alt ettersom hva man føler man har behov for. - Strekk og tøy-øvelser som du kan gjøre hjemme, disse får du hos fysioterapeut. Endret 19. september 2008 av WarpX Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 jeg lider av kronisk senebetennelse, og i de periodene det blir skikkelig ille tar jeg en 3dagers faste. da det blir som regel mye bedre, til tross for at jeg bruker armene like mye. faste er bra for hele kroppen, og selv om du føler deg ganske utslitt ( hvis du tar en vann-faste ), så er det verdt det. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 jeg lider av kronisk senebetennelse, og i de periodene det blir skikkelig ille tar jeg en 3dagers faste. da det blir som regel mye bedre, til tross for at jeg bruker armene like mye. faste er bra for hele kroppen, og selv om du føler deg ganske utslitt ( hvis du tar en vann-faste ), så er det verdt det. Har du noen kilder på at dette hjelper på senebetennelsen, og at det ikke er psykisk? Har du også noen kilder for at dette er bra for hele kroppen? Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 jeg lider av kronisk senebetennelse, og i de periodene det blir skikkelig ille tar jeg en 3dagers faste. da det blir som regel mye bedre, til tross for at jeg bruker armene like mye. faste er bra for hele kroppen, og selv om du føler deg ganske utslitt ( hvis du tar en vann-faste ), så er det verdt det. Har du noen kilder på at dette hjelper på senebetennelsen, og at det ikke er psykisk? Har du også noen kilder for at dette er bra for hele kroppen? jeg har jo meg. hvis du er interessert kan du sikkert søke litt rundt på nettet, så finner du sikkert kilder som argumenterer både for og mot. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 jeg lider av kronisk senebetennelse, og i de periodene det blir skikkelig ille tar jeg en 3dagers faste. da det blir som regel mye bedre, til tross for at jeg bruker armene like mye. faste er bra for hele kroppen, og selv om du føler deg ganske utslitt ( hvis du tar en vann-faste ), så er det verdt det. Har du noen kilder på at dette hjelper på senebetennelsen, og at det ikke er psykisk? Har du også noen kilder for at dette er bra for hele kroppen? jeg har jo meg. hvis du er interessert kan du sikkert søke litt rundt på nettet, så finner du sikkert kilder som argumenterer både for og mot. Så du mener det er min jobb å finne kilder for å underbygge dine argumenter? Og nei, du er ikke en god nok kilde, for det kan like godt være psykisk. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hvorfor ikke være glad til for at han deler sine erfaringer istedet for å surmule slik? Lenke til kommentar
Birthe Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 enig med WarpX... og om det så er psykisk lindrer det likevel plagene, og det er vel det som betyr noe, er det ikke? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg surmuler da ikke? Jeg bare lurer på om det er noe medisinsk holdbarhet i det han sier. Det må da være mulig å be om kilder, fordi jeg synes det høres interessant ut? Eller er det bare surmuling hver gang man vil vite noe mer om noe? Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Greit i å spørre om kilder. Noe annet er å utforme det slik at du virker som en sur og tverr person slik at folk som IsaachElric muligens vil verge seg mot å poste erfaringer andre ganger. Enuff said. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 1. Ville anbefalt å tøye både inn- og utsiden av underarmen om du kjenner det strekker ved albuen når du bøyer håndleddet, sjekk om du har normal bevegelighet, du bør kunne strekke og bøye håndleddet slik at vinkelen blir nesten 90 grader hver veg uten at det stopper pga smerte, stivhet etc. Du bør holde tøyninga minst en 30 sek og gjøre den minst en gang daglig. 2. Du kan prøve underarmscurl begge veier, legg arma langs f.eks et armlene, ta ei lita bruksflaske og fyll med vann om den er tom. Bøy ca 20-40 ganger med håndbaken opp, så bytt til håndflata opp og gjenta, senk flaska rolig ned\treg eksentrisk fase. Om du får særlig mer vondt underveis eller like etter så ta ut litt vann av flaska og ta nærmere 20 enn 40 reps. Gjør dette også daglig. 3. Du kan også prøve å punktmassere med fingrene der ubehaget sitter i underarma, dette for å løse opp f.eks muskelknuter og øke blodsirkulasjonen. Slik massasje bør være så kraftig at det kjennes ømt\småvondt ut. 4. Kutt ut det som gjør vondt, ta pauser når du kjenner ubehaget kommer og prøv å jobbe mest mulig alternativt. Hver gang det begynner å gjøre vondt og du fortsetter kan dette bidra til å forværre tilstanden. Smertestillende er heller ikke noen god ide for å kunne arbeide da det dekker over problemet og gjør at du kan presse deg har dere og dermed risikere å gjøre vondt værre. Skal du bruke smertestillende så gjør det f.eks om du har problemer med å sovne. Betennelsesdempende kan være til hjelp, men en bør da ha et treningsopplegg ala det beskrevet over i tillegg. Dette opplegget har fungert på over 90% av de jeg har behandlet med ligende problematikk, hilsen fysio Lykke til om du prøver ut opplegget, bare spør om du lurer på noe! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå