Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har Senebetennelse, noen forslag?

Perrern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes skinner som du kan gå med for å ikke bruke armen feil og som hjelper deg å stabilisere armen i rett stilling... er veldig upraktisk da, spesielt som du sitter med pc'n, men det understreker vel egentlig bare at det ikke er så lurt... Går jo an å skrive med penn i en uke eller to :p

Kom deg til legen du!

ibux eller naprosyn funker som regel bedre enn paracet som smertelindring frem til legetimen...

Lenke til kommentar

Vært plaget av smerter rundt håndledd og omegn selv, så kan nok gi tips på hjelpemidler:

- Fysioterapeut (som vet hva han gjør)

- Voltaren tabletter (ikke bra for magen, så må inntas sammen med måltid). 25 mg burde holde.

- Nardos "stærk muskelbalsam", svir som bare rakkern. (Tror ikke det har noe funksjon om man smører rundt håndledd om man har vondt der, da det faktisk ikke er der problemet sitter men opp mot albuen.)

- Elastiske støttebandasjer i ulike former, alt ettersom hva man føler man har behov for.

- Strekk og tøy-øvelser som du kan gjøre hjemme, disse får du hos fysioterapeut.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
jeg lider av kronisk senebetennelse, og i de periodene det blir skikkelig ille tar jeg en 3dagers faste. da det blir som regel mye bedre, til tross for at jeg bruker armene like mye.

faste er bra for hele kroppen, og selv om du føler deg ganske utslitt ( hvis du tar en vann-faste ), så er det verdt det.

Har du noen kilder på at dette hjelper på senebetennelsen, og at det ikke er psykisk? Har du også noen kilder for at dette er bra for hele kroppen?

Lenke til kommentar
jeg lider av kronisk senebetennelse, og i de periodene det blir skikkelig ille tar jeg en 3dagers faste. da det blir som regel mye bedre, til tross for at jeg bruker armene like mye.

faste er bra for hele kroppen, og selv om du føler deg ganske utslitt ( hvis du tar en vann-faste ), så er det verdt det.

Har du noen kilder på at dette hjelper på senebetennelsen, og at det ikke er psykisk? Har du også noen kilder for at dette er bra for hele kroppen?

jeg har jo meg. ;)

hvis du er interessert kan du sikkert søke litt rundt på nettet, så finner du sikkert kilder som argumenterer både for og mot.

Lenke til kommentar

jeg har jo meg. ;)

hvis du er interessert kan du sikkert søke litt rundt på nettet, så finner du sikkert kilder som argumenterer både for og mot.

Så du mener det er min jobb å finne kilder for å underbygge dine argumenter?

Og nei, du er ikke en god nok kilde, for det kan like godt være psykisk.

Lenke til kommentar

1. Ville anbefalt å tøye både inn- og utsiden av underarmen om du kjenner det strekker ved albuen når du bøyer håndleddet, sjekk om du har normal bevegelighet, du bør kunne strekke og bøye håndleddet slik at vinkelen blir nesten 90 grader hver veg uten at det stopper pga smerte, stivhet etc. Du bør holde tøyninga minst en 30 sek og gjøre den minst en gang daglig.

2. Du kan prøve underarmscurl begge veier, legg arma langs f.eks et armlene, ta ei lita bruksflaske og fyll med vann om den er tom. Bøy ca 20-40 ganger med håndbaken opp, så bytt til håndflata opp og gjenta, senk flaska rolig ned\treg eksentrisk fase. Om du får særlig mer vondt underveis eller like etter så ta ut litt vann av flaska og ta nærmere 20 enn 40 reps. Gjør dette også daglig.

3. Du kan også prøve å punktmassere med fingrene der ubehaget sitter i underarma, dette for å løse opp f.eks muskelknuter og øke blodsirkulasjonen. Slik massasje bør være så kraftig at det kjennes ømt\småvondt ut.

4. Kutt ut det som gjør vondt, ta pauser når du kjenner ubehaget kommer og prøv å jobbe mest mulig alternativt. Hver gang det begynner å gjøre vondt og du fortsetter kan dette bidra til å forværre tilstanden. Smertestillende er heller ikke noen god ide for å kunne arbeide da det dekker over problemet og gjør at du kan presse deg har dere og dermed risikere å gjøre vondt værre. Skal du bruke smertestillende så gjør det f.eks om du har problemer med å sovne. Betennelsesdempende kan være til hjelp, men en bør da ha et treningsopplegg ala det beskrevet over i tillegg.

Dette opplegget har fungert på over 90% av de jeg har behandlet med ligende problematikk, hilsen fysio :) Lykke til om du prøver ut opplegget, bare spør om du lurer på noe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...