Gå til innhold

Noen som har peil på lodding?

Anbefalte innlegg

Jeg venter en LCD skjerm fra hammar.no i posten snart... I den anledningen har jeg fått lånt en lodde bolt av skolen...

Vet noen hvordan jeg skal bruke lodde bolt (og tinn) sammen? skal jeg smelte det på loddebolten også føre det på? eller skal jeg ha litt tinn der jeg skall lodde??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge deler. Tinnet størkner på et øyeblikk så du rekker påføre tinn for så å legge fra deg bolten og ta på ledningen.

Dersom det er overflate(er vel ikke korekt utrykk) loddning du holder på med så varm opp lodde flaten og påfør en dårpe tinn. Ta så ledningen lodd den på uten å påføre mer tinn. Øv deg litt så finner du ut at det er lurt. Tinnet dråper seg dersom flatene ikke er skikkelig varmt opp.

Lenke til kommentar

Finn deg noe å øve på først... man blir ikke god i å lodde på en dag. Det tar TID.

Du må varme opp det du skal lodde sammen og så sette tinnet ned på mens du fortsetter å varme (litt vanskelig å forklare :-?) Å smelte tinnet på loddebolten for så å bare legge en klump på det du skal sammenføye holder ikke.... det kalles vel kaldlodding.

Lenke til kommentar

Regel 1: Øving gjør mester!

Regel 2: Lodd aldri med "skitten" spiss!

Regel 3: Bruk så kort tid som mulig (isolasjonen smelter)

Regel 4: Det som loddes fast til hverandre må IKKE bevege seg under lodding!

Regel 5: Bruk ikke for mye loddetinn (det skal ikke være en klump!)

Regel 6: Bruk fluss (flux) hvis ikke tinnet inneholder fluss (type "no-clean")

Regel 7: Lodd ikke på oxiderte flater.

Regel 8: Ha varm nok loddebolt

Regel 9: bruk en spiss som passer til det du skal lodde.

Regel 10: ser det pent ut, er det som regel bra (og motsatt)

For å rense spissen bruker du en våt natursvamp (påfør "masse" tinn på spissen, tørk av på svampen (har du ikke svamp kan man til nød bruke gjennomvåt papir) gjennta til hele loddeflaten på spissen ser ut som polert sølv! (nå må man lodde fort da varm lodde spiss oxiderer utrolig fort!

Ha *litt* tinn på spissen, før loddebolten til det som skal loddes, (kontakt mellom begge tingene som skal loddes og loddebolt), påfør loddetinn "mellom" loddespiss og loddeobjekt i en jevn bevegelse til det er "nok".

En god lodding "svaier" inn, buler ikke ut...

Dra av loddebolten på svampen og påfør nytt loddetinn på spissen før du slår loddebolten av (for å hindre oxidasjon på spissen)

Lenke til kommentar

Hvis det bare er snakk om å lodde ledninger bør du gjøre som følger:

Skaff deg:

en god loddebolt 60-75 watt

en loddeboltholder

rent tinn uten harpiks

loddefett

la loddeboltholderen holde loddebolten, la den bli passe varm og påfør litt loddetinn. stikk de to eller flere ledningsendene i loddefettet slik at de blir dekket av fett (bare den delen som skal loddes, ikke hele ledninga), og legg dem mot loddebolten en etter en slik at de dekkes av et tynt lag tinn. dette tar ca 1,5 sekund, og gir en fresende lyd da fettet smelter. Deretter holder du dem sammen mens du legger dem mot loddebolten et kort øyeblikk, og hold dem sammen mens du løfter dem opp igjen. Dette gir et sterkt og pent resultat med god lede evne.

Tinn som inneholder harpiksloddefett slik at du skal slippe å bruke loddefett separat gir rektale resultater.

Lenke til kommentar
Tinn som inneholder harpiksloddefett slik at du skal slippe å bruke loddefett separat gir rektale resultater.

Hva bygger du dette på?

Nesten alle profesjonelle loddetinn typer (i tråd form) inneholder forskjellige typer fluss... (også harpiks baserte)

Jeg anbefaler bruk av fluss-middel ved lodding, også ved bruk av loddetinn med fluss. (eks. multicore multifix 450-01 eller interflux IF8300)

Metoden du beskriver innebærer stor fare for at ledningene beveger seg mens tinnet nedkjøles, noe som medfører sprekker inne i loddingen...

Lenke til kommentar

noen ledninger skal loddes på en printerport og noen lodddepunkter på lcden. På så små ledninger tror jeg du svir av alt som heter isolasjon med en 60w loddebolt. Men det går jo somregel å stille på tempen. Bruker selv 15 - 25W på sånne små ledninger.

Lenke til kommentar

Hva bygger du dette på?

Nesten alle profesjonelle loddetinn typer (i tråd form) inneholder forskjellige typer fluss... (også harpiks baserte)

Jeg anbefaler bruk av fluss-middel ved lodding, også ved bruk av loddetinn med fluss. (eks. multicore multifix 450-01 eller interflux IF8300)

Metoden du beskriver innebærer stor fare for at ledningene beveger seg mens tinnet nedkjøles, noe som medfører sprekker inne i loddingen...

Først:

Bygger mine uttalelser om tinn mharpiks på egen erfaring, merk at jeg aldri brukte loddefett sammen med den type tinn. Mulig det funker bra sammen.

Neste:

med mindre du har utstyr som kan holde ledningene 100% stødig mens du lodder, er det greiest å la loddebolten ligge stille. Og har man slikt utstyr, vil det være stor sjanse for bevegelse når du fjerner loddebolten likevel. Dette er smak og behag. Loddingen stivner i løpet av 2 sek fra du har løftet ledningene fra bolten, og såpass stødig må man være for å kunne lodde. Dette kommer med trening, noe man absolutt bør gjøre før man setter i gang med noe dyrt utstyr. Min anbefaling er å teste forskjellige måter, og finne ut hva man får best til, før man gjør noe som kan bli dyrt.

Det er umulig å beskrive en metode som funker for alle mulige situasjoner, så det er bare en vei gå: Erfar selv, så snart man skjønner grunnprinsippet, vil man kunne utvikle sine egne metoder.

Uansett er det en god ting å bruke loddefettfluss, det gjør all verdens forskjell. Mange av punktene du nevnte i posten over min er absolutt gode, og bør tas hensyn til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...