eivind1972 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) På et eller annet tidspunkt vil nok spørsmålet om EU-medlemskap på nytt komme opp. Ville det ikke da i såfall være riktig at man ikke bare skulle velge mellom medlemskap i EU eller ikke medlemskap, men også om hvorvidt vi skulle fortsette med en EØS-avtale eller erstatte denne med en frihandelsavtale? Jeg mener at en evt. ny avstemning bør ta for seg mer enn bare spørsmålet om hvorvidt vi skal inn i EU eller ikke. Av de som har tatt et standpunkt, har jeg inntrykk av at de fleste som er mot medlemskap i EU også er mot EØS-avtalen. Det ville vel da være rimelig at folket fikk flere alternativer å velge mellom. Man kunne eventuelt rangere alternativene. Man kan jo godt tenke seg at noen er mot både EU og EØS, men at de synes fullt EU-medlemskap er å fortrekke framfor EØS. Endret 18. september 2008 av eivind1972 Lenke til kommentar
genstian Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Om det bare er inn i EU eller ikke så vil jeg nok stemme for EU, tar de med at vi også kan melde oss ut av EØS så stemme jeg for det. EØS er en avtale som samler alt det negative med EU synes jeg. Lenke til kommentar
eivind1972 Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Om det bare er inn i EU eller ikke så vil jeg nok stemme for EU, tar de med at vi også kan melde oss ut av EØS så stemme jeg for det. EØS er en avtale som samler alt det negative med EU synes jeg. Sånn er det nok mange som tenker. EØS-avtalen er vel egentlig en snikinnmelding uten innflytelse? Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Norge er ikke i EU og klarer seg bedre en noen andre land i europe.. NEI TIL EU!!11111111 Lenke til kommentar
rolfjoh Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Norge er ikke i EU og klarer seg bedre en noen andre land i europe.. NEI TIL EU!!11111111 Og hvorfor ikke, tror du? Kan det ha noe med oljen å gjøre? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Vi har vært heldige med EØS-avtalen. Etter det jeg forstår, er det en almen oppfatning i Europa at avtalen er mer gunstig for oss enn for EU-landene. En annen fordel er at det er LANGT enklere politisk sett å melde seg ut av EØS enn å melde seg ut av EU. Å bryte en traktat er mye enklere enn å tre ut av en union. Blir vi med i EU, får det briste eller bære. Og det er aldeles ikke gitt at EU vil være forelaktig for Norge på lengre sikt. Videre innebærer medlemsskap i EU at vi må gi fra oss en del av den retten vi har til å styre oss selv. Per i dag er det vi selv som bestemmer hvilke EU-regler vi vil følge, selv om vi riktignok ikke har nektet å vedta en eneste regel så langt. Uansett er det pga. EØS-samarbeidet dessuten færre regler som er aktuelle for oss - samarbeidet i EU er mye mer omfattende. Og EU lager lover som gjelder for alle medlemslandene uten videre. Landene påtvinges regler i stedet for å lage dem selv. Det er ikke ubetenkelig. (Og nei, den ene stemmen vi ville få, ville ikke endre noe som helst.) Dessuten: Hva har vi egentlig å tjene på å skulle bli medlem? Hvilke probleme er det vi har, som medlemsskap ville løse? Finnes det noen fordeler overhodet? Med tanke på at det blir mindre olje i verden, kan det faktisk være litt skummelt for Norge å melde seg inn. I så fall vil man vel måtte forvente at EU pålegger oss å selge oljen billigere til andre unionsland. Og så var det dette med fisken, da. Endret 18. september 2008 av frevild Lenke til kommentar
genstian Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 EU vil da være veldig fordelsaktig når vi går tom for olje. Og du KAN vel legge inn et Veto i EU også? Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 EU vil da være veldig fordelsaktig når vi går tom for olje. Og du KAN vel legge inn et Veto i EU også? Hvordan vil det være fordelsaktig når vi går tomme for olje? Dessuten er det da ingen prognoser på at det skal hende i nærmeste framtid. Og hvor langt tror du egentlig EU hadde kommet om alle land hadde veto-rett? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Vel, vi hadde nok fått litt "støtte" slik som Irland og Øst-Europa når vi gikk tom for olje og penger, men jeg vil kanskje tro at innen den tid så vil alle land i EU bli slått sammen. Veto ble kanskje feil ord å bruke. Det jeg mente var at jeg tror at de kan nekte å følge et EU vedtak i landet sitt. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Vel, vi hadde nok fått litt "støtte" slik som Irland og Øst-Europa når vi gikk tom for olje og penger, men jeg vil kanskje tro at innen den tid så vil alle land i EU bli slått sammen. Veto ble kanskje feil ord å bruke. Det jeg mente var at jeg tror at de kan nekte å følge et EU vedtak i landet sitt. Det stemmer. Danskene har et par unntak, og Storbritannia er unntatt landbrukspolitikken. F.eks. Det finnes flere eksempler, men jeg husker ikke mer konkret akkurat nå. Forøvrig gikk den nye EU-traktaten til folkeavstemning og ble avslått av folket, så å snakke om EU som udemokratisk er ganske misvisende. Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hva med å tenke nytt prøve nytt prøve heller Norden en Eu.. Her er en Link som virkelig beskriver hvor lik Nordboerne er resten av Europerne... Norden står alene i klimakampen Skandinaverne mener, at valget til Europaparlamentet skal handle om den globale opvarmning, men i EU's øvrige lande er de mere lunkne over for klimakampen. http://politiken.dk/indland/article570084.ece Lenke til kommentar
genstian Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 For meg er det en god grunn til IKKE å danne et norden. Klima er greit, men jeg mener det er lite vi kan gjøre annet enn å kaste bort penger dessverre. Jeg skulle gjerne gitt noen tips til hva som faktisk virker, men det er en annen debatt. Greit at det er nok sikkert hadde vært bra hellers å danne et norden, men husk at sverige, finland og danmark er med i EU allerede, de vil nok neppe gå ut av unionen. Lenke til kommentar
Pals Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg ønsker en ny EU-debatt velkommen. Jeg husker engasjementet og interessen fra forrige gang, det var sunt for vårt lille demokrati. Hvertfall så lenge partene beholder respekten for hverandres synspunkter. Det finnes gode argumenter både for og mot! For meg er EU blant annet et gedigent fredsprosjekt. De fleste av oss som lever i dag har glemt at Europa gjennom historien ikke har vært særlig fredelig. Fred er ingen selvfølge. Å få samlet de europeiske statene i et forpliktende samarbeid sikrer freden. Å øke levestandarden i øst og sør er faktisk bra for alle. Norge er faktisk en del av verden. Vi er ikke alene, og bør ikke oppføre oss som vi er oss selv nærmest heller. Kanskje vi også bør spørre hva vi kan gjøre for Europa, ikke bare hva de kan gjøre for oss? Skal vi vende nesen innover, synes jeg det er merkelig at vi allerede har godtatt de fleste ulemper med et EU-medlemsskap gjennom EØS-avtalen. Vi betaler, og vi godtar alle direktiver uten å mukke. Men vi sier nei til et fullverdig medlemsskap som kan gi oss medbestemmelse. Merkelig. Ja, vi har det bra i dag som ikke-medlem. Klart det er et godt argument. Men vi kan takke markedstilgangen til EU gjennom EØS for mye av dette. For ikke å glemme oljen. Skal vi basere fremtiden på et B-medlemsskap og fossilt brennstoff? Hvor smart er det i det lange løp, tro? Nei, dette brenner jeg for. Kjør debatt! Lenke til kommentar
Benor Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det må bare komme en ny EU-debatt for min del. Men det skal være sagt at hvis vi blir med, kan vi si takk og farvel til norske daglivarer i butikkhyllene. Og deretter takk og farvel til det lille som er igjen av norsk landbruk og fiske siden at norske matvarer blir presset ut av norske butikkhyller av utenlandske og billigere dagligvarer. Lenke til kommentar
Pals Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det må bare komme en ny EU-debatt for min del. Men det skal være sagt at hvis vi blir med, kan vi si takk og farvel til norske daglivarer i butikkhyllene. Og deretter takk og farvel til det lille som er igjen av norsk landbruk og fiske siden at norske matvarer blir presset ut av norske butikkhyller av utenlandske og billigere dagligvarer. Hvorfor det? Kan ikke svenskene kjøpe svenske varer i sine butikker? Er svensk landbruk nedlagt? Det har jeg ikke lagt merke til. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg har igrunn ikke noe imot Europeiske varer generelt og ønsker konkuranse på melk, mel og andre varer velkommen Lenke til kommentar
Benor Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Hvorfor det? Kan ikke svenskene kjøpe svenske varer i sine butikker? Er svensk landbruk nedlagt? Det har jeg ikke lagt merke til. Nei, svensk landbruk er ikke så godt som nedlagt. Men når det kommer billigere utenlandske varer i butikkhyllene sier det seg selv at prisen på svenske(eller norske om du vil) også må ned. Noe som svenske bønder og matvare-produsenter lider for. Man kan ikke fornekte at landbruket er på vei rett ned. Lenke til kommentar
jur72 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Dersom man ser til Sverige og den tiden de gikk med i Eu, kan man se at de da hadde en så og si økonomisk krise. Sverige har faktisk nærmere 1000 milliarder i gjeld nå idag. De gikk med i Eu og måtte betale ca 10milliarder i medlemsavgift pr. år og samtidig forsyne europa med gratis strøm via Tyskland(tilsvarende ca kraft fra 1kjernekraftverk pr.år. i 7 eller 8 år tror jeg det var.) Det jeg vil vite, er hvor mye Norge må bidra med i medlemsavgift og mer til, bare gjennom eøs betaler vi rundt 10 milliarder nå, men det er bare fordi vi ikke er fullverdige medlemmer enda. Dersom Eu fikk til et forsvarssammarbeide med alle europeiske land og får presset USA i priser/toller, kan nok et medlemsskap være verdt det. Det er sikkert mye mer man kan skrive her og ønske svar på før man bestemmer seg, men da må alle engasjere seg nok til at de vet hva de stemmer for eller mot, ikke bare på synsing. Lenke til kommentar
Pals Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Nei, svensk landbruk er ikke så godt som nedlagt. Men når det kommer billigere utenlandske varer i butikkhyllene sier det seg selv at prisen på svenske(eller norske om du vil) også må ned. Noe som svenske bønder og matvare-produsenter lider for. Man kan ikke fornekte at landbruket er på vei rett ned. Norske gårdsbruk har blitt nedlagt jevnt og trutt helt fra 50-tallet uten at EU har noe med det å gjøre i det hele tatt. Det er færre enn 50000 bruk igjen i dag. Dette handler mer om norske bønders evne til markedstilpasning, og skattebetalernes vilje til å holde liv i næringa. Jeg tror dessuten du undervurderer forbrukeren. Klarer norske bønder å produsere mat som folk vil ha, velger vi norsk selv om prisen er høyere. Tilliten til norsk mat er stor. Lidl forsøkte seg med sitt lavpriskonsept med utenlandske matvarer, vi vet jo hvordan det endte.. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Norske gårdsbruk har blitt nedlagt jevnt og trutt helt fra 50-tallet uten at EU har noe med det å gjøre i det hele tatt. Det er færre enn 50000 bruk igjen i dag. Dette handler mer om norske bønders evne til markedstilpasning, og skattebetalernes vilje til å holde liv i næringa. Jeg tror dessuten du undervurderer forbrukeren. Klarer norske bønder å produsere mat som folk vil ha, velger vi norsk selv om prisen er høyere. Tilliten til norsk mat er stor. Lidl forsøkte seg med sitt lavpriskonsept med utenlandske matvarer, vi vet jo hvordan det endte.. Jeg tror selv at landbruk under EU kan bli spennende, men selvfølgelig også risikabelt. Som du sier et tilliten til norsk mat ganske stor, måten det blir drevet på i Norge gjør at vi er lite utsatt for smittsomme sykdommer o.l, og med hele EU som marked er ikke umulig at vi får solgt en del uansett. Nå er jo EU kjent for å bruke vanvittige summer til å subsidiere landbruk også. Endret 20. september 2008 av Heatsink Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå