Gå til innhold

Pentax - lange utløsertider

Anbefalte innlegg

Har en Samsung GX-10 (K10D klon), og vil gjerne ta bilder der lukkertiden går over et par minutter. Men jeg får ikke stilt utløsertiden over 30 sekunder! Hvordan kan jeg få tatt bilder med lang lukkertid uten å manuelt holde "Bulb"-knappen nede i 5 minutter?

Siden jeg ikke har kabel kommer jeg antagelig til å introdusere vakling i kameraet, og da er det jo ikke så mye vits ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det samme på mitt Canon kamera, så jeg tror nok at du må bite i det sure eplet og kjøpe deg en fjernkontroll med eller uten kabel for å få det til. Som du sier så er det ikke spesielt gunstig å holde inne utløserknappen i flere minutter.

Mulig du finner noen billge fjernkotrollere på eBay?

Lenke til kommentar
Liten korrigering:  IR fjernkontrollen virker både foran og bak kameraet på Pentax (mottaker på begge sider av kameraet).

Mulig det er forskjell på modellene slik jeg beskrev det er det ihvertfall i K200ds tilfelle, det er mulig det anderledes på K10d (GX10).

Lenke til kommentar

Må nok kjøpe kabel ja. Når jeg var midt i ødeland og fant ut at jeg ville bulbe 20 minutter lagde jeg en fin dings da. Tok ett viskelær og kutta det til så det passet over utløseren, teipet over og teipet viskelæret over utløserknappen. Kunne bulbe så lenge jeg ville :) Har brukt denne teknikken 3-4 ganger og funker utmerket hver gang. Like bra som en fjernkontroll/kabel, bortsett fra litt ekstra arbeid.

Lenke til kommentar
Hvordan unngår du rystelser i kameraet?:
Tror du rystelser som oppstår når du setter på en tape og tar den av igjen har veldig mye å si på 20minutters eksponeringer? :-)

Faktisk kan du ta av objektivdekselet etter at du har satt på tapen, og sette det på igjen før du tar den av uten å påvirke bildet nevneverdig.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...