Straydog Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Ut ifra bildet så har jeg ringet rundt begge strømkontaktene på mitt ASUS P5N-D hovedkort. Skal begge kontaktene koples til strømforsyningen, eller er det nok med bare den som er ringet i rødt? Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Det er riktig, den minste er Strøm direkte til Prosessoren, og den andre er til HK'et. Litt synd du "bare" har en 4-pins kontakt på Hovedkortet, som skal gi strøm til CPU'n - det gir ihvertfall dårligere Overklokkings egenskaper. Dog, nå regner jeg med du ikke skal overklokke. Endret 18. september 2008 av Giallorossi Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Begge skal tilkobles. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Ok, takk for svar. Nei, jeg har ikke tenkt å overklokke, men NB chipsettet mitt er sinnsykt varm, så jeg prøver å finne feilkilden Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hehe, det er nok neppe noen feilkilder. Enkelte chipsett på diverse hovedkort blir varme, (Host 780i sli og nForce). Men hva mener du med varmt? du klarer å ta på det? Evt. hvis du ikke har temperaturen, så kan du laste ned everest. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Som sagt så trenger du begge to, den som du har merket rødt er hovedstrømmen til HK, skjermkort får strømmen sin gjennom den blant annet. Den som du har merket blått er spenning som går direkte til CPU. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Litt synd du "bare" har en 4-pins kontakt på Hovedkortet, ... det gir ihvertfall dårligere Overklokkings egenskaper. Hvordan kan det henge sammen? 4-pin ATX kontakt tåler inntil 16A, dvs 192 Watt. Så hvilken forskjell kan det gjøre å ha en 8-pins på et slikt hovedkort? ... den minste er Strøm direkte til strømforsyning, og den andre er til HK'et. Merkelig formulering. Begge kontakter gir jo strøm direkte fra PSU til hovedkort. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Hehe, det er nok neppe noen feilkilder. Enkelte chipsett på diverse hovedkort blir varme, (Host 780i sli og nForce). Men hva mener du med varmt? du klarer å ta på det? Evt. hvis du ikke har temperaturen, så kan du laste ned everest. Northbridgen idler på rundt 67 grader ifølge speedfan, ogg når jeg spiller så går den over 80grader. Det har hendt at maskinen har slått seg av mens jeg spiller, sannsynligvis fordi noe blir så varmt at den sikkerhetsmessig slår seg av... Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Litt synd du "bare" har en 4-pins kontakt på Hovedkortet, ... det gir ihvertfall dårligere Overklokkings egenskaper. Hvordan kan det henge sammen? 4-pin ATX kontakt tåler inntil 16A, dvs 192 Watt. Så hvilken forskjell kan det gjøre å ha en 8-pins på et slikt hovedkort? ... den minste er Strøm direkte til strømforsyning, og den andre er til HK'et. Merkelig formulering. Begge kontakter gir jo strøm direkte fra PSU til hovedkort. Personlig erfaringer, så jeg burde kanskje ikke være så bastant. Men på mitt tidligere Asus P5K (som har 4-pinner) så klokker dette utrolig mye dårligere enn f.eks mitt Abit IP35. Sistnevnte har også utrolig mye mindre å stille inn på i Biosen, rett og slett en "fattig" bios. Gir ikke 4 eller 8 pinnen spenning/strøm til Prosessoren? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 4/8pin gir strøm til CPU ja, eneste fordelen med 8pin er at den sprer belastningen utover flere pinner. Er ihvertfall slik jeg har fått det med meg, er dog ikke helt sikker. Grunne til at ditt P5K klokket dårligere enn IP35 kan være av flere grunner. Blant annet så kan det hende at selve strømdelen på HK kan være dårligere, klarer ikke å holde spenning like bra. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Kanskje, men det er vel en grunn til at alle Hovedkort produsentene har gått over til 8-pinner isteden for 4? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 8 pin EPS kan bla gi +12v fra to rails. Opprinnelig er det designet for hovedkort med høyt cpu power krav som to cpuer i to prosessorsokler. Full EPS spesifikasjon kan du lese her: http://ssiforum.oaktree.com/pdfs/EPS12V%20Spec%202_91.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå