Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

MSI Wind U90/U100 - Tips, triks og erfaringer

Blippblopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... ser jo spennende ut den der tingen ja!

Her er et bilde av innmaten i min 160GB versjon av Wind:

271440.jpeg

BTW... jeg har ikke så greie, så kan du fortelle meg hvor prosessoren er, med tanke på det 3. nederste bilde, av de du la opp! Jeg ville jo tro prosessoren lå under vifta jeg da... men?

Endret av bfplayer
Lenke til kommentar

De ser identiske ut, er nok ingen forskjeller på 120/160gb-versjonene av wind i og med at msi aldri har gitt utrykk for at det er snakk om en oppgradering av hardware'n.

Som du kanskje ser er bildet mitt av chip'ene med kjølepasta motsatt av det du lastet opp. Hvis vi går utifra ditt bilde er den chiå'en helt til høyre rett ned fra vifta prosessoren, mens den største av de er chipsettet. Den øverst oppe mot ram'en er derfor gpu'en. Jeg kan ta feil, men det er logisk mht. at msi sin vanlige ribbe dekker gpu og cpu, som utvikler mer varme er det aktuelle chipsettet.

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar

Jeg brukte everest ultimate, og målte i en romtemperatur på 23C etter å ha varmet opp prosessoren i 15 min med orthos og atitool sin "show 3d view".

Takk for tilbakemeldingen, hyggelig å høre at det blir satt pris på!Det eneste som egentlig er verdt å merke seg som man kan gjøre galt er:

1) Som dere ser på bildet skal festehullet til vifta øverst på det skruehullet som også brukes av ribben.

2) Det er viktig at man ikke skrur til en av de to skruene som holder ribba og dekselet til maskinen før man har fått begge til å passe, så ikke ribba forflytter seg og man må åpne maskinen igjen.

Mh,

Caliber

Lenke til kommentar
Ok.. men ble ikke summen over 200 kr da?

Du måtte betale toll`?

Er det DENNE pastaen du kjøpte?

Takk

Jeg hadde pasta fra før av. Nei, når du velger Norge hos vcore fjerner de den danske tollen, og det er veldig usannsynlig at et brev på 200g eller noe blir stoppet i tollen inn til Norge.

Edit: Jeg bruker denne pastaen, men du merker nok ikke noe forskjell.

Mvh,

Caliber

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Her kommer bilder som lovet, så får en av dere med 160gb slenge opp et bilde av innmaten så vi får sammenlignet:

Enjoy.

Mvh,

Caliber

Jeg har lest en del tester på denne ribben Og problemet er at den ikke er 100% plan.

Der du merker det best er GPU chipen.

Synes godt når du tar den av, og ser hvor kjølepastan har fått kontakt.

Er din sånn?

Hvis den ikke er 100% plan og du må bruke mye kjølepasta så er det dårlig løsning.

Kjølepasta overfører varme mye dårligere en både kobber og aliminium.

Beste er fatkisk å ha så bra slipt overflate at du ikke trenger pasta.

Men vansklig i praksis :)

Uansett. en løsning måte å være å kappe av den delen som ligger over gpu

og heller bruke termisk lim på den delen. slik at du får bedre varmeoverføring.

pluss at resten av rbbben ligger bedre over chipset/cpu når den ikke ligger i spenn?

Eneste bakdelen med termisk lim er at du aldri vil få av kjøleribben igjen :ermm: uten å knuse chipen.

Men ribben ser bra ut, hadd jeg ikke moddet min som fulgte med. Så hadde det blitt en sånn på meg også. :D

Når det gjelder hardware forskjell på 120GB og 160GB utgaven så er det kun 3parts deler som er forskjellige.

eks. er netkortet. som du kan se på bildene også. dem bruker en ny rev. på 160GB utgaven som er halvparten så stort. :)

Jeg har byttet ut mitt stock PCIe netkort til et intel kort. Har nå native støtte i ubuntu. :D Mener at dette kortet støtter OS X også.. må testes ;)

Jeg er meget fornøyd med ubuntu på MsiWind.

For det første så virker den raskere en xp.

oogså holder batteriet mitt lengre virker det som. (Jeg har ikke målet med klokke.)

Og det er jo viktig på skolen :)

Venter nå på 6 cell batteri. :D

Buzz

MsiWind *1.08bios *dualboot Ubuntu/XP *2gb ram *250GB 7200 HD *Kjøleribbe mod *intel3945 PCIe

Lenke til kommentar

Hei.

Dette du har lest om at disse kjøleribbene ikke er plane er nok ikke majoriteten, for min har ingen anntydning til skjevhet. Jeg demonterte også ribben etter første montering, og alle 3 chip'ene hadde glimrende kontakt. Jeg brukte heller ikke mye kjølepasta, siden det direkte motvirker hensikten, dvs. det fører til høyere temperaturer fordi varmeoverføringen blir dårligere.

Selv om man plansliper en ribbe til en perfekt flate, vil det alltid være groper i metallet hvor luft blir fanget. Det er nettopp dette kjølepastaens funksjon i bunn og grunn er; å fylle disse hulrommene og kompansere for det minimale tap av kontaktflate og luftlommer som hindrer varmeoverføring.

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar
Hei.

Dette du har lest om at disse kjøleribbene ikke er plane er nok ikke majoriteten, for min har ingen anntydning til skjevhet. Jeg demonterte også ribben etter første montering, og alle 3 chip'ene hadde glimrende kontakt.

Bra :)

Jeg var ikke ute etter å rakke ned på et produkt.

Men i det fleste tester så nevner de faktisk dette problemet,

samt dårlig sliping av overflate.

Så tanken min var at det kan gjøres bedre ved enkle grep, hvis en ønsker.

Men som alt annet, smaken er som baken, delt i 2 :D

Buzz

MsiWind *1.08bios *dualboot Ubuntu/XP *2gb ram *250GB 7200 HD *Kjøleribbe mod *intel3945 PCIe

Lenke til kommentar
Ok... så jeg hører litt negative ting om denne ribben?

Vil du fortsatt anbefale denne ribben på det sterkeste?

Jeg synes du skal gå for den jeg.

Det er ikke noe annet alternativ, uten å modde selv.

Og den er bra, se bort i fra det jeg har nevnt. (og alle er jo ikke sånn)

Den er uansett MYE BEDRE en orginal kjøleribben.

Buzz

Lenke til kommentar

Til alle som sliter med avspilling av 720p mkv filer etc.

Jeg brukte xpcodec pack'en før og da var avspillingen hakkete og lyden usynkronisert.

følgte guiden under som jeg fant på msiwind.net forumet og nå avspilles alt uten problemer :thumbup:

Guide:

That Usual Suspects clip plays fine on my Wind using Media Player Classic/CCCP/CoreAVC, CPU usage doesn't get over 85% and was usually sat at ~70%.

My thread re testing 720p (anime) is here; windows/720p-h264-performance-t897.html

For CCCP + CoreAVC install like this;

Install CCCP, shouldn't need to change any defaults (apart from maybe; play format x, y, z in Media Player Classic).

Install CoreAVC but DON'T install Haali Media Splitter (you'll be using the copy that came with CCCP).

Go to the CCCP settings app and untick h264 on the first page (under ffdshow). Then click next and apply.

Now if you play a video in Media Player Classic ffdshow will handle all codecs apart from h264 which will be handed over to CoreAVC.

I've been playing various 720p anime videos on my Wind (on battery) and the only times I've been getting lag are;

1. Occasionally in OP/EDs where the scenes get very complex and change of scenes happen every few seconds.

2. When VSFilter is having to do a lot more work than usual. E.g. it started lagging when playing a fansubbed episode of Macross Frontier. There was a song during this particular part of the episode AND two characters talking over it. VSFilter was having to style subs not only for the conversation but THREE extra sets (in different fonts) for the song lyrics and that was karaoke style so they were updating (at least) on every syllable.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...