Gå til innhold

Får man ikke et nytt filsystem når du installerer Win XP?

Anbefalte innlegg

Får man ikke et nytt filsystem når du installerer Win XP?

jeg installerte windows xp(hadde windows98) så hadde jeg FAT32!

Skal du ikke få et nytt filsystem når du installerer XP??

må jeg formatere for å få nytt filsystem??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan du velge under instalasjonen, om du vil ha fat32 eller ntfs. Man kan konvertere fra Fat32 til ntfs, men jeg husker ikke komandoen i hodet. Den er ikke vanskelig du finner den raskt på google. Men det er vist annbefalt å gjøre en full formatering for å få opptimale cluster size.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
For og konvertere til NTFS kan du skrive: convert c: /fs:ntfs (må gjøres med hver partisjon)

Kan du gjøre dette med data på disken og fortsatt beholde de eller blir de slettet?

Lenke til kommentar

Du kan konvertere uten å måtte slette noe.

Men det er kanskje vært å merke seg at Win2000/XP konverterer kun en vei: FAT32->NTFS.

Skal man gå andre veien må man bruke annen programvare (f.eks Partition magic). De konverterer også uten å slette noe.

Lenke til kommentar
Bare husk at Win98 ikke kan lese NTFS-partisjoner eller boote fra dem.

Måtte bare si i fra i tilfelle du kjører dualboot med Win98 og XP.

kjører ikke dualboot! jeg oppgraderte fra win98 til XP!

og hve er partion magic?? jeg har vurdert å formatere hel maskinen også installere win XP på nytt! er dette noe lurt?

Lenke til kommentar
kjører ikke dualboot! jeg oppgraderte fra win98 til XP!

og hve er partion magic?? jeg har vurdert å formatere hel maskinen også installere win XP på nytt! er dette noe lurt?

partion magick er et program som tar seg av partisjonering og lignende oppgaver. Det kan være smart og formatere en gang i blant men ikke nødvendig de klarer seg nok med og konventere. Men ntfs er ikke en nødvendighet du vil nok ikke merke den store forskjelden ifra fat32 til ntfs.

Lenke til kommentar
jeg har vurdert å formatere hel maskinen også installere win XP på nytt! er dette noe lurt?

Tja...

Det lureste er i hvertfall å ha minst to partisjoner slik at du slipper å formatere alt. (Regner med det var kun C: du mente å formatere?)

Hvis du ikke har noen andre "problemer" enn feil filsystem så er det ingen vits i å formatere.

PS. Noen som husker nøyaktig hvor man finner den FAT32->NTFS konverteringa? (jeg fant den ikke i farta)

Lenke til kommentar
du vil nok ikke merke den store forskjelden ifra fat32 til ntfs.

FYY!!!! Det er EKSTREME forskjell på fat32 og NTFS i win XP. Kjører dual boot (win 98 og win xp) og må derfor ha en fat32 disk. Å defragmentere den disken i win XP er uaktuelt. Det går tregt... det tok meg 6 timer ren idle å komme ca halveis. Da gadd jeg ikke mer, startet win 98 og prøvde der i stedet. Oppgaven var gjordt på under 10 min! med samme utgave av programmet bare at denne var for win 98/me.

Disken er forøvrig på ca 30GB.

Skal man bruke bare XP er det et must å bruke NTFS.

Lenke til kommentar

Ikke at det har noen å si for deg, men når du konverterer fra FAT til NTFS vil systemet være litt redusert med tanke på sikkerheten.

For beste sikkerhet er det anbefalt å formatere til NTFS før man installerer WinXP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...