Gå til innhold

Nybegynner - innkjøp - anbefalinger

Anbefalte innlegg

Kan begynne med å si at jeg er helt fersk i fotoverden.

Bruken vil være ute i natur. Alt fra landskap til nærbilde av f.eks blomster.

Jeg ønsker et speilrefleks som har mulighet til video-opptak.

Det er ingen hovedkriterie, da jeg heller kan kjøpe et kamera senere som har muligheten til dette (så bla. nye Exilim med mulighet til 50 bilder/sek i 1920 oppløsning).

Ser Pentax får mye bra anbefalinger og er relativt værbestandig og passer min prisklasse.

jeg vil gjerne ha hjelp til en pakkeløsning. kamerahus + objektiv(er) som kan passe mitt bruk.

helst en totalpris på under 12.000,-

Noen som har lyst å hjelpe?

Mvh

Ørjan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå lest en del tester og synes det er noe motstridene brukererfaringer...

EOS 450D har fått skambra kritikk på lyd og bilde, mens akam setter det midt på treet.

K200D får meget god kritikk av akam mens lyd og bilde setter det midt i på treet+

Hva er hovedforskjellen på disse? Jeg er nybegynner og blir litt forvirra..

Har lagt fra meg videomuligheten, det får bli på et senere tidspunkt!

Hva ville dere valgt?

Lenke til kommentar
Har nå lest en del tester og synes det er noe motstridene brukererfaringer...

EOS 450D har fått skambra kritikk på lyd og bilde, mens akam setter det midt på treet.

K200D får meget god kritikk av akam mens lyd og bilde setter det midt i på treet+

Her på bruket er det ingen motstridende brukererfaringer med Pentax. De er blant de mest fornøyde kameraeierne på dette forumet. Jeg kan ikke huske å ha sett noen missfornøyde brukere ytre seg. Alle merker og objektiver kan du finne negative erfaringer med på nettet. Mange sliter med grepet på Eos 350/400/450D. Andre sliter med støyen og batterikapasiteten på D200. Du skal med andre ord ikke la deg påvirke for mye av det du har lest av negative kommentarer. Hvis du ikke stoler mer på disse menneskene som skriver negativt om Pentax enn på våre brukere. Isåfall så spør du på feil forum.

Og at du overhodet gidder å sette en test i et gadget/hifi/TV-blad opp mot en test i et seriøst nettsted for systematiske kameratester forstår jeg ikke. Hvem som har rett burde være klart som glass.

450D er et glimrende kamera, og jeg kommer kanskje til å kjøpe en brukt Canon i den lille klassen en gang i fremtiden. Men det er fordi mitt primære verktøy er en 20D, som ligger så og si perfekt i hånden min. Ligger en Pentax godt i hånden din så kommer du ikke til å like å arbeide med 450D like godt. Jeg vil evt kun kjøpe det fordi det tar gode bilder, samt fordi jeg allerede er Canon-bruker.

Men selv om bildekvaliteten til 450D er helt i min smak, så må du spørre deg selv hva som er viktig for deg. Er værtetting viktig (skog og mark er ikke alltid knusktørt) så kommer du ikke unna Pentax og Samsung i denne prisklassen. Dessuten får du semiproffe modeller som Pentax K10D eller Samsung GX10 for nesten pris som 450D-kit. Da er det selvfølgelig med den ikke værtettede kitzoomen, som jeg tror kommer litt til kort i forhold til Canons med IS. Men den er god nok til å begynne med, og langtfra dårlig på noen som helst måte. Mekanisk er den nok bedre en Canons kitzoom, og det følger med en genial solblender. Og så vil du uansett bruke penger på en værtettet zoom i neste omgang.

Jeg ville anbefalt et K10D/GX10 kit + et av de mer rimelige og korte makro-objektivene. Det vil komme på rundt eller under 10.000. Da har du et par tusen å bruke til en skikkelig blits, eller å forsøke å finne en bedre normalzoom brukt. Du burde få en god uten værtetting til rundt 2500. Dropper du makro-objektivet (som egentlig er essensielt hvis du ønsker å ta skikkelig nære bilder av blomster) så vil du få råd til en værtettet zoom innenfor budsjettet på 2000. Kitzoomen kan være god å ha i tilfelle du har et uhell med den optikken du bruker til vanlig.

Når det gjelder bildekvalitet så er det som oftest et spørsmål om smak og behag. Jeg har min smak, som går i retning av Canon. K-ryeng er ikke helt enig med meg. Selv liker jeg ren lakris veldig godt, men andre foretrekker salmiakklakris. Og det er slike forskjeller vi finner i digitale slr i omtrent samme prisklasse. Og du ender selvfølgelig opp med en smak som påvirkes av dine egne erfaringer, ikke mine. Derfor bør du ikke bekymre deg om spørsmålet "hvem har best bildekvalitet", men mer om hvem som har laget et hus som passer til ditt bruk og dine hender.

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefalt et K10D/GX10 kit + et av de mer rimelige og korte makro-objektivene. Det vil komme på rundt eller under 10.000. Da har du et par tusen å bruke til en skikkelig blits, eller å forsøke å finne en bedre normalzoom brukt. Du burde få en god uten værtetting til rundt 2500. Dropper du makro-objektivet (som egentlig er essensielt hvis du ønsker å ta skikkelig nære bilder av blomster) så vil du få råd til en værtettet zoom innenfor budsjettet på 2000. Kitzoomen kan være god å ha i tilfelle du har et uhell med den optikken du bruker til vanlig.

Når det gjelder bildekvalitet så er det som oftest et spørsmål om smak og behag. Jeg har min smak, som går i retning av Canon. K-ryeng er ikke helt enig med meg. Selv liker jeg ren lakris veldig godt, men andre foretrekker salmiakklakris. Og det er slike forskjeller vi finner i digitale slr i omtrent samme prisklasse. Og du ender selvfølgelig opp med en smak som påvirkes av dine egne erfaringer, ikke mine. Derfor bør du ikke bekymre deg om spørsmålet "hvem har best bildekvalitet", men mer om hvem som har laget et hus som passer til ditt bruk og dine hender.

Synes dette virker som veldig fornuftige råd. Har bare lyst til å tilføye to ting: Hvis ingen brukere har hatt noen som helst problemer med objektiver uten værtetting, så er det i praksis kanskje ikke det største problemet. (Men jeg går alltid for det sjøl, om det er mulig å få!). Til veldig røff bruk, kan det imidlertid være essensielt: When you really, really need it, you need it badly.. Og ei forsatslinse, som Canon 500D, kan være en første utvei for næropptak, framfor et makroobjektiv, om budsjettet er pressa. Med opp/ned-trinns overgangsringer, kan ei slik brukes med ulike filterdiametre, og den kan også brukes med makroobjektiver for å øke forstørrelsen ytterligere fra 1:1.Bildekvaliteten en kan oppnå på denne måten kan bli veldig god, men den vil variere en god del med objektivet. "Forsatslinse" er forresten misvisende betegnelse på 500D, det er ei to-elements "universell" linsegruppe som flytter uendelig-fokus inn til ca 500mm.

Jeg tror det PMnormal skriver om smak og behag vs bildekvalitet ikke kan understrekes sterkt nok. Det vi har i dag, er en rekke modeller som for de fleste praktiske formål er likeverdige, uten at de dermed er like. Det dreier seg om "stil" mye mer enn "kvalitet", og om å finne verktøyet som passer best for deg, ikke det "beste". Joda, de "objektive" kriteriene er som regel greie nok de. Spørsmålet er bare hvor relevante de er for ditt bruk av utstyret. For eksempel har ulike modeller ganske forskjelige antialiasing-filtre (de kan beskytte mot digitale artifakter), og dette gir forskjeller i "skarphet" - som kan være såvidt synlig i praktisk bruk, men som gjerne kan jamnes ut i etterbehandlingen. Og du finner f.eks ikke så mange brukere av de nyeste Nikon-modellene som plages synderlig med "uskarpe" kameraer, sjøl om de vitterlig får mindre skarphet ut av kameraet enn Canon-modeller med tilsvarende oppløsning. Og når noen gjør slikt til store poeng, er det nok mer utstyrsfriken enn fotografen i dem som snakker - vil nå jeg si.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for to meget utfyllende svar!

Jeg tror jeg venter litt med "værsting" utstyr.

Jeg understreker nok en gang at jeg er rimelig fersk innen fotoverden, så det blir bare tøv å slenge ut for mye kroner i det, og 10.000,- blir i overkant.

Jeg ser også mange amatørfotografer på bla. photosight(dot)org som har rimeligere kamera og tar utrolig flotte bilder (mye kommer vel av etterbehandlig i PS også).

Det er forskjell på toyota og bmw. Begge er relativt driftsikre, men jeg vil si BMW er 2 hakk høyerer på materialbruk og kvalitet. Jeg liker at ting føles solid og er godt bygd. Jeg kjører derfor BMW og jeg går derfor også for et Pentax :)

Jeg tror jeg går for dette K200D som et start kamera og kjøper noen gode objektiver til det. Blir jeg hektet på dette, så får jeg heller investere i noe bedre om det trengs senere.

Jeg ser Pixmania selger dette rimelig. De reklamerer ikke med at det er Nordisk utgave, noe alle andre gjør. Er det Nordisk utgave de selger der? Noen som har kjøpserfaring fra dem?

\\Ørjan

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale nordisk utgave til kamerahus. Da har du en lokal importør som svarer for 5-års funksjonsgarantien på sånt utstyr, og en infrastruktur som tar seg av sånt. EU-utgave med norsk, solid selger kan også gå fint: Jeg kjøpte 16-85 VR-Nikkor på Japan Photo, EU-utgave såvidtjeg forstår. Et relé i objektivet klappa sammen: Ikkeno problem å gå i en butikk og få det ordna opp,uten kostnad. Tror ikke jeg ville satsa på Pixmania. En leverandør som scorer 3.1/6 fra brukerne, på 259 erfaringer... Jaja, noen synes vel spenninga blir borte hvis en bruker beskyttelse.

Lenke til kommentar

OK,

Caprycorni:

Jeg leste ditt innlegg litt sent! Men jeg har nå kjøpt dette:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Kameraet er kjøpt i frankrike, med EU-garanti for 1 år siden.

Objektivet er nytt for 2mnd siden.

Kameraet er nesten ikke brukt, ble bare liggene sa han (ca 1000 eksponeringer).

Får med alt i originalembalasje, sendes med pakke i posten.

Får med 2 minnebrikker inkl. frakt.

Synes selv prisen var god, så slo til med en gang jeg så det! Hva menere dere? samme pakke koster 10k på japanphoto:

http://www.japanphoto.no/product/roverkjop...k10d-m-16-45mm/

Lest en del tester om objektivet og det får meget god kritikk all-over.

Nå bare håper jeg posten er forsiktig med apparatet mitt!

Endret av obic123
Lenke til kommentar
OK,

Caprycorni:

Jeg leste ditt innlegg litt sent! Men jeg har nå kjøpt dette:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Kameraet er kjøpt i frankrike, med EU-garanti for 1 år siden.

Objektivet er nytt for 2mnd siden.

Kameraet er nesten ikke brukt, ble bare liggene sa han (ca 1000 eksponeringer).

Får med alt i originalembalasje, sendes med pakke i posten.

Får med 2 minnebrikker inkl. frakt.

Synes selv prisen var god, så slo til med en gang jeg så det! Hva menere dere? samme pakke koster 10k på japanphoto:

http://www.japanphoto.no/product/roverkjop...k10d-m-16-45mm/

Lest en del tester om objektivet og det får meget god kritikk all-over.

Nå bare håper jeg posten er forsiktig med apparatet mitt!

Du har gjort en meget god handel hvis du betalte 4500kr. for K10D + 16-45mm f/4. Forrige uke var denne annonsert til 5500kr. Denne boken kan være en fordel hvis du ønsker å lære mer om K10D. Om ikke så lenge du får en anelse LBA. Kan anbefale FA 35mm f/2.0 og/eller FA 50mm f/1.4. Lykke til.

Lenke til kommentar

16-45mm får man nesten kastet etter seg. Jeg solgte mitt for 1900kr inkl. porto. Mulig det er færre på bruktmarkedet idag. Men i sommer var det flust med 16-45mm på finn og foto.no

Har kjøpt 2stk. K10D brukt, en fra Norge og en fra USA. Begge fungerer og er i god stand. Godt kamera til billig penge.

Endret av hadebratakkskalduha
Lenke til kommentar

Et nybegynner spm...

Hva slags objektiver kan jeg kjøpe til dette kameraet (k10d))?

Det er jo mange produsenter mener jeg...

Er det bare noen produsenter jeg kan forholde meg til når det gjelder støtte av objektiver?

F.eks: "Sigma 17-70mm 2.8-4.5 Macro for Pentax" , betyr det at alle objektiver det ikke står "for pentax" er utelukket?

Lenke til kommentar

Hold deg til 16-45mm!! Ikke bli smittet av LBA før du vet hva du vil med fotograferingen din. Det er mitt forslag.

Jeg vil anbefale en blits før du går videre med objektiv innkjøp.

17-70mm 2.8-4.5 makro er bortkastet.

Finn ut hva du vil bruke det, neste objektivet du kjøper, til.

Makro? Landskap? Portrett? Lysterkt inne objektiv? Fast eller zoom objektiv? osv....

Lenke til kommentar
Hold deg til 16-45mm!! Ikke bli smittet av LBA før du vet hva du vil med fotograferingen din. Det er mitt forslag.

Jeg vil anbefale en blits før du går videre med objektiv innkjøp.

17-70mm 2.8-4.5 makro er bortkastet.

Finn ut hva du vil bruke det, neste objektivet du kjøper, til.

Makro? Landskap? Portrett? Lysterkt inne objektiv? Fast eller zoom objektiv? osv....

Det er jo greit nok det, men du svarer ikke på spørsmålet mitt.

Jeg lurer på om alle objektiver passer til mitt kamera, eller om jeg må forholde meg til noen spesifikke produsenter, evt. bare de objektivene som det står "for Pentax" på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...