Gå til innhold

Filmbyen søker nye kinoanmeldere!

The_a_la_menthe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du vil bli meget fornøyd me valget, Bob. Skrev film og musikkanmeldelser for studentavisen i Stavanger i 6 måneder (ikke så utrolig mange anmeldelser, men et par), og hadde bare gode opplevelser med det. Eneste problemet er at ledelsen ofte vil prøve å presse på mer skrivejobber enn man egentlig har tid til, så det er noe man kanskje bør være klar over. Men jeg nektet, og da godtok de det. Og må nok ikke undervudere lesertallet, er nok en god del folk som vil ta seg tid til å se gjennom innholdet.

Lenke til kommentar
PS: Bank det inn i hodet på Filmbyen-folka at de burde bruke ordet "filmanmelder" istedenfor "filmkritiker", da sistnevnte ofte blir brukt om litt høyere former for skriftlig omgang med film (type akadamikere og analytisk fortolkning).

Dette minner om folk på undervannsbåt som irriterer seg over at folk spør om de jobber på u-båt (u-båt er betegnelsen for en fiendtlig undervannsbåt fra gammelt av, men er blitt temmelig utvannet nå).

Det er ingenting som tilsier at det må "høyere former for skriftlig omgang" til for å smykke seg med tittelen kritiker. Det må i så fall kun være akademikerne som lever i den villrede. På godt norsk (og ifølge akademikere innen media) er en kritiker i denne sammenhengen en som anmelder film i media. Nivået på anmeldelsen er ikke relevant. Det er derfor ingenting i veien om de som anmelder film for Filmbyen omtaler seg som filmkritiker. For det er korrekt norsk. :)

(så kan man heller synse om man er en kompetent eller mindre kompetent filmkritiker)

Lenke til kommentar

Du trenger da ikke ta slik på vei fordi du blander det deskriptive og normative og/eller blander inn en regelgivende definisjon fra filmvitersirkelen inn i den allmenne arena (dette er jo den klassiske feilen alle vi akademikere gjør i ny og ne, som gjør at Erasmus Montanus aldri går ut på dato). Du forsøkte å irettesette en person med feilinformasjon (attpåtil be han videreformidle den), du bør da være ydmyk nok til å korrigere din egen oppfattelse når den blir kontrollert (om du da kan si deg enig i kontrollen). Bruk denne muligheten til å utvikle deg selv som akademiker. ;)

Eller du kan fortsette å lire av deg one-linere. Det er opp til deg om diskusjonen skal være en-veis eller to-veis.

Lenke til kommentar

Det er ingen feilinformasjon å spore. Jeg skrev at kritiker ofte blir brukt om de som utfører høyere former for behandling av filmer, ikke utelukkende som du insinuerer. Media og denne mytiske allmennheten bruker begrepet "filmanmeldelse" mesteparten av tiden, såvidt meg bekjent. For meg er akademisk filmkritikk = kritikk og tabloid filmkritikk = anmeldelser. Etter kvaliteten på artiklene til Filmbyen å dømme går disse under en form for litt mer dypgående form for tabloid kritikk enn dustemedia som VG, med andre ord anmeldelser. Det går an å bruke filmkritikk, men det syns jeg blir feil. Du og denne kontrollpraten. Min virkelighetsmodell og dialektikk.

Lenke til kommentar

Håhå, forumets Dorthe Skappel?

Bob_3: Hvordan er det å være på pressevisning? Deilig, ikke sant? Deilig å ha en hel kinosal nesten for seg selv og se mange forskjellige filmer. Dama i resepsjonen spør deg alltid hvor du kommer fra, bare legg merke til det.

PS: Kjenner du @lek?

Lenke til kommentar
Og hvem er stalkeren, sier du? Nå er tydeligvis filmbyen nede, så jeg får ikke sjekket brukeren. Eneste vennen jeg kan tenke meg vi har til felles, er Dorian. Please enlighten me, hvem er @lek?

Tja, Filmbyen avslørte litt om dine personlige data, og hva er vel ikke mer naturlig enn å sjekke Facebook når man får kjennskap til denslags? Du får se gjennom vennene dine på Facebook, da vett. Hint: Medievitenskap.

Håhå, forumets Dorthe Skappel?

Tja... er du en kjendis? :)

Moderatorteamet er som kongehuset: De blir forumkjendiser enten de vil eller ikke ;--)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...