Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

finner ikke filer på nettverket

Anbefalte innlegg

har et trådløst nettverk, koblet mot en ruter. Har tre maskiner som er koblet til, og alle fungerer mot internett via ruteren. To av maskinene, en w98 og en wXP fungerer fint, og overfører filer og greier mot hverandre som ingenting. Problemet ligger i en bærbar w2k-maskin, som ikke finner de delte mappene på nettverket. Den finner nettverket, men når jeg går inn på nettverket i explorer, sier den bare: "MOHA-(navnet på nettverket) is not accessible. The network path is not found." Er logget på som admin på alle maskinene. Har definert delte filer, og har til og med åpnet gjest-kontoen på XP-maskinen. Har prøvd å bruke veiviser-programmet også, (det som XP automatisk lager, og legger inn på en diskett) men det virker ikke på 2000-maskinen.

Hva er galt? Hva kan jeg gjøre med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går på egenskapene for "lokal nettverkstilkobling", skal det ligge en protokoll som heter noe sånt som "Deling av filer og skrivere", Denne må ligge der, og være haket av!

Kan være greit at alle maskinene er på samme arbeidsgruppe

Hvordan pinge:

Start -> kjør -> skriv inn cmd

skriv så -> ping maskinnavn, eller hvis du vet IP'n på de forskjellige maskinene

Lenke til kommentar

Jeg tror lappen er konfigurert for å koble til en arbeidsgruppe som heter "master", mens navnet på resten av gruppen er moha. Går det an å få til å lage et nettverk uten å gjøre om på dette? Eventuelt få maskinen til å koble til begge nettverkene. Det er pappa sin jobb-PC, det hadde vært dumt hvis han ikke kunne koble til nettverket på jobben lenger. Men jeg vet ikke om han bruker nettverket på jobben i det hele tatt. Jeg tror intranettet gjør nytten. Det er også et VPN konfigurert på maskinen. Det er ikke noen fare for at jeg kan ødelegge noe her?[/i]

Lenke til kommentar

Spørs litt hvordan systemansvarlig har satt opp laptop'n... Hvis det ikke er satt noe fast IP, så trenger du ikke å gjøre noe.. Er det derimot satt fast IP, så må du gjøre om den enten til en IP med samme segment som de andre maskinen i Nettverket ditt.. eller sette motta automatisk, hvis du har DHCP som kjører... men får å finne innholdet som er delt på de andre maskinene.. så skriver du bare maskinnavn i eksplorer'n for eks. Det skal være uavhengig av arbeidsgruppe... du kan også prøve 192.168.x.x IP'n til en av de andre maskinene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...