Gå til innhold

10. klasse skal arrangere LAN


Anbefalte innlegg

Hei, jeg og min klasse skal arrangere ett lan for ca 50-100 pers.

Vi har ordnet lokalet vi skal ha det i. Men det med nettverk, har ikke helt skjønt hvordan switcher og sånn skal kobless sammen det hadde vært veldig fint hvis noen kunne tegne en enkel tegning over hvordan det skal kobles, og hvordan type switch som er best og bruke :)

 

En annen ting er Servere, kan også veldig lite om servere. Hvordan fungerer det og er det nødvendig?, ja har lest denne , Men skjønte ikke alt.

 

Det er hvertfall det jeg lurer på nå, kan hende det dukker opp flere spørsmål senere :)

Hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet meg, for jeg kan veldig lite om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere burde for det første få tak i en som kan hjelpe dere med nettverk/servere hvis dere ikke kan dette selv. Det kan komme opp uante problemer under et LANparty og deltakere blir sure og dere vil få et dårlig rykte. Har noen av dere en eldre bror som interesserer seg for det kan kanskje han hjelpe. Strøm for 100 personer krever også endel kunnskaper, her burde dere også høre med eldre personer som kan noe om dette. Det er det første tipset jeg kan gi.

 

Når dette er sagt, hvor skal dette arrangeres?

Lenke til kommentar

Okei :) , Tror egentlig ikke det kommer 100 personer. For vi har planer om å ha lanet for 8-10 klasse ved Gran u skole. Men det er faktisk veldig mange der som har interesse for spill og lan, så vil nok tro det blir rundt 60 personer kanskje, men er jo lurt å ha muligheten for å ha flere for ingen vet. Det kan jo hende det kommer velig mange så alle plassene blir fylt opp, men det kan jo også hende at det nesten ikke kommer noen. Det er litt vansklig å si når vi ikke har hatt noe "stort" lan her før.

 

 

Har hørt litt rundt på skolen og det er mange som kommer til å komme.

Men la oss heller si at lanet er for 50-70 persjoner da.

Hvor stor linje burde vi ha da? akkurat nå er det vel 2000 /400 der så vi må nok spørre om spons for å få bedre nettverk når lanet pågår eller vi betaler for det om vi ikke får sponset det.

Lenke til kommentar

For 50-70 personer burde dere ha minst 50Mbit, 100 er å foretrekke. Dere må finne ut hvem som er levrandør av linje i lokalet dere skal bruke og deretter kontakte disse for evnt spons eller pris på større linje. De vil nok gjerne ha tilbake noe i form av reklame på evnt nettside, plakater og banner under arrangementet deres.

Lenke til kommentar
For 50-70 personer burde dere ha minst 50Mbit, 100 er å foretrekke. Dere må finne ut hvem som er levrandør av linje i lokalet dere skal bruke og deretter kontakte disse for evnt spons eller pris på større linje. De vil nok gjerne ha tilbake noe i form av reklame på evnt nettside, plakater og banner under arrangementet deres.

 

Snakker du om på internett linje nå?

 

Jeg har selv vært nettverksansvarlig på lan.

106 personer på en 30/30 MBits linje gikk smertefritt .. ingen klaget (De er jo ikke på lan for å laste ned fra internett, idag så har man så raske linjer hjemme at det kan man gjøre da!)

 

hadde ikke load på over 20 Mbit engang.

Bare viktig og ha lav ping :)

 

 

-Djgunnah

Lenke til kommentar
For 50-70 personer burde dere ha minst 50Mbit, 100 er å foretrekke.

 

Svada. Så lenge dere holder sperrer/holder dere unna Torrent, p2p og lignende, holder det lenge med en 10Mbit linje.

Torrent er vel litt vanskelig å sperre, da det bruker så,si random porter. Du og jeg kan jo bruke helt forskjellige porter...

 

Sist lan jeg arrangerte hadde jeg ~150 registrerte IP-adresser, og vi hadde en 100Mbit linje, men maksa den aldri. Lå på det meste på ~70%. Derimot så var det stor trafikk på det interne nettet, og siden vi hadde koblet nettverket litt teit, så var det så og si alltid makset mellom bordene (Det var det 1Gbit linje fra hvert bord og inn til vår backbone).

Vi koblet det slikt:

post-42788-1221943164_thumb.png

Forklaring: Radene med to switcher er ett bord. En switch var koblet til en annen, som var koblet til backbone. Backbone var koblet direkte til en DHCP/DNS-server og en gateway, samt en switch med spillservere på.

Min fine ascii-tegning funka ikke som den skulle, så måtte lage den som bilde:

 

Vi hadde egentlig utstyr til å koble sammen bordene i begge ender, og burde så klart gjort det for å redusere load på Backbone, men tenkte ikke så langt, da vi starta å legge nettverket 60min før deltagerene kom...

Endret av Håvard
Lenke til kommentar

Okei, jeg er ikke noe veldig god på dette med nettverk og servere. Men er dette riktig?:

Alle pc'ne er koblet til en Switch som igjen er koblet til en Backbone. En bacbone er det samme som en switch men tåler høyere hastigheter og er da bedre til å dele internetten ut til switchene, Stemmer det?

 

Og Spillserver?, er det bare en vanlig pc som kjører (i dette tilfellet) bare helt vanlige created servere, eller fks i cs da. Bare starte New game i lan versjon. så alle kan da spille på den serveren?. Eller er en spillserver en pc med spessielle programmer?

 

Jeg kan veldig lite om dette, men vil veldig gjerne lære mer om det :) . Så hadde vært fint om noen kunne forklart meg det litt enkelt.

Lenke til kommentar
Okei, jeg er ikke noe veldig god på dette med nettverk og servere. Men er dette riktig?:

Alle pc'ne er koblet til en Switch som igjen er koblet til en Backbone. En bacbone er det samme som en switch men tåler høyere hastigheter og er da bedre til å dele internetten ut til switchene, Stemmer det?

 

Og Spillserver?, er det bare en vanlig pc som kjører (i dette tilfellet) bare helt vanlige created servere, eller fks i cs da. Bare starte New game i lan versjon. så alle kan da spille på den serveren?. Eller er en spillserver en pc med spessielle programmer?

 

Jeg kan veldig lite om dette, men vil veldig gjerne lære mer om det :) . Så hadde vært fint om noen kunne forklart meg det litt enkelt.

Dere skal ha rundt 50 deltagere, sant. Man får ikke 50 datamaskiner inn på en switch, så man må dele de ut på flere switcher. Alle disse switchene kobles igjen til en switch, men gjerne med 1Gbit eller 10Gbit linje i stede for 100Mbit, slik at man ikke får en flaskehals der.

 

Spillservere kjører ofte dedikert serverprogramvare. På Steam ligger det tilgjengelig et program som heter "Dedicated server" eller no lignende, slik at man kan sette opp en CS-server.

Lenke til kommentar
OKeir :) , Så ettersom det bare skal være et "lite" lan kan jeg jo bae sette opp en dedicated sercer, hvertfall på cs?

Men hva er en DHCP, DNS ? og er Gateway selve internetten?

En DHCP-server er en server som deler ut IP-konfigurasjonen til klientene.

Dette vil si IP-addresse, Adressen til gatewayen, adressen til DNS-serveren, subnetmaske også videre.

 

En DNS-server knytter navn opp mot ip-adresser.

Da du skriver www.hw.no i nettleseren din spør maskinen din DNS-serveren om IP-adressen til www.hw.no slik at den kan finne frem.

 

Gatewayen er serveren som deler internett videre til LANet. Ofte kjører man en brannmur på denne som blokkerer spesielle porter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...