Gå til innhold

Kosthold for å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Jeg går 3året idrettsfag, å har lagt på meg 10-15 kg siden jeg begynte vgs. Noe som kanskje høres rart ut. Men ja jeg spiser mye søppel. Å formen min virker mye dårligere med disse extra kiloene.

Så, er det noen som har erfaring med kosthold som gjør at du går temmelig kjapt ned i vekt? Tenker da på å kvitte meg med de 15kg som har lagt seg til rette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg går 3året idrettsfag, å har lagt på meg 10-15 kg siden jeg begynte vgs. Noe som kanskje høres rart ut. Men ja jeg spiser mye søppel. Å formen min virker mye dårligere med disse extra kiloene.

Så, er det noen som har erfaring med kosthold som gjør at du går temmelig kjapt ned i vekt? Tenker da på å kvitte meg med de 15kg som har lagt seg til rette her.

En enkel og grei løsning i starten, er å prøve å kutte ut "søppelet" som du kaller det, med bedre mat. I stedet for å falle for fristelsen å spise burger til middag, prøv heller å lage middag selv, med sunne gode matvarer.

Begynn med enkle løsninger, og ikke tenk diett eller superstrengt kosthold helt i starten. Ofte er det mye hjelp i å kutte ut "søppel" med vanlig mat. :)

Lenke til kommentar

Spis 500-750 kalorier mindre enn vanlig og tren litt ekstra. Eller motsatt.

Spis mye proteiner og litt lite, bare grove, karbohydrater for å holde blodsukkeret mest mulig stabilt og sørge for at du ikke er for sulten under kalori underskuddet.

1300 kcal dagen er det dummeste du kan gjøre. Da kan du bai-bai til alle musklene dine, humøret ,energien og karakterene dine (ved mindre du har en jern hard disiplin) - som følge av veldig lite energi.

Lenke til kommentar

500 kal i underskudd er en bra huskeregel.. ellers: kutt ut bullshit, ikke drikk brus i ukedagene, kutt ut skolebrødet og kebaben, spis istedet grovbrød, kjøtt, egg havregryn, grønnt... spis regelmessig! Går du idrettsfag trenger du energi, spis lite regelmessig. aldri skipp frokost og lunch. Prøv alltid å få i deg: forkost, lunch, brunch (lite måltid hvis middag er sent), middag, mindre mellom måltid (som litt frukt eller grønt) og en kveldsmat som gjør deg mett, men ikke stappa!

ikke så mye værre i grunn..

Lenke til kommentar

frokost:

2 grove brødskiver og ett glass melk

(prøv å ikke ha for mye usunt på skiva) jeg bruker å ha kaviar og lett majones på skivene

1 eple

så spiser du epler for å døyve sulten til klokken er rundt 12, da har vi lunsj.

da spiser jeg 1 skive og en sånn 1/4'dels melk kjøpt på kantina

spiser en skive på bussen på tur hjem, ca. halv 4

spiser middag halv 5 - 5, som er:

en kylling filet, 1 paprika og 1 halv purreløk, kuttet og stekt. mens det hele steker har du i tandoori saus. ikke ha for mye! du skal bare kle på kyllingen, det skal ikke bli flytende.

så har du i en blanding av en halv desiliter vann, en kvart presset sitron og 1 dl creme fraiche. bare for smakens skyld, om du vill. jeg liker det.

så spiser du kuttet banan, müsli og yoghurt i ei skål, kanskje ei skive om du vil.

nå har du vel fått i deg ca. 1300 kalorier. jeg fant på denne igår, og jeg har tenkt å følge denne dietten for å få bort magefettet.

jeg trener hver dag, og vil deffe p.g.a dette kostholdet tror jeg:)

lykke til:)

Lenke til kommentar

må det inneholde proteiner for at man skal gå ned i vekt?

unnskyld meg, er bare 15 år, har ikke erfaring med dietter...prøver sånn smått

såvidt jeg har lest her inne, er deffing rett og slett å ligge i kaloriunderskudd gjennom dagen..altså forbrenne mer enn man spiser, + spise mindre en vanlig..ligge i kaloriunderskudd

Endret av Skarpengland
Lenke til kommentar

Nei, men du må ha proteiner for å ikke miste for mye muskler. Hvis du ikke er forsiktig blir hele vekttapet ditt muskler, og du sitter der som en bleikfeit pingle. ;) Deffing er egentlig ganske ekstremt, noe bodybuildere gjør etter at de har "bulket", å spise mye for å bygge så mye muskler som mulig, noe som gjør at man også legger på seg en del fett som må bort. Deffing innebærer også en hel haug målrettet trening. Hvis du ikke bygger kropp i sykluser på den måten bør du heller konsentrere deg om å spise riktig og holde deg aktiv.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
må det inneholde proteiner for at man skal gå ned i vekt?

unnskyld meg, er bare 15 år, har ikke erfaring med dietter...prøver sånn smått

såvidt jeg har lest her inne, er deffing rett og slett å ligge i kaloriunderskudd gjennom dagen..altså forbrenne mer enn man spiser, + spise mindre en vanlig..ligge i kaloriunderskudd

og deffe er ikke bare å ligge i kcal underskudd, deffe er å miste mest mulig fett uten å miste mest mulig muskelmasse.. slanking er å bare miste mest mulig fett uten å tenke på muskelmasse..

Nei, men du må ha proteiner for å ikke miste for mye muskler. Hvis du ikke er forsiktig blir hele vekttapet ditt muskler, og du sitter der som en bleikfeit pingle. ;) Deffing er egentlig ganske ekstremt, noe bodybuildere gjør etter at de har "bulket", å spise mye for å bygge så mye muskler som mulig, noe som gjør at man også legger på seg en del fett som må bort. Deffing innebærer også en hel haug målrettet trening. Hvis du ikke bygger kropp i sykluser på den måten bør du heller konsentrere deg om å spise riktig og holde deg aktiv.

hva er extremt med deffing? ligge i 3-500 kcal i underskudd for å så trene cardio i tillegg? ser ikke det hele extreme i det, det som er stikkordene på deff er proteiner, proteiner og proteiner.... og nei ,bare ikke bodybuildere som gjør det

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg har aldri vært på diett eller liknende. Har stort sett spist det jeg vil men allikevel holdt en stabil vekt.

- Spis ordentlige måltider. Ingen lettvinne løsnigner på middag. Kylling med pasta, salat og saus er lett og godt.

- Hold deg aktiv. Du burde gjøre noe aktivt hver dag for å holde kroppen i slag. Det holder gjerne å bare gå en 20 minutters tur. Hør på musikk hvis det er kjedelig.

- Drikk mye vann

- Hold søppelmat, brus og godteri til helgene.

Det funker for meg i hvertfall.

Lenke til kommentar

Spiser du for dårlig og for lite under slanking/deff mister du en del muskler i tillegg som forresten består av mer kalorier enn fett.. Og det er såklart best å miste 1kg kilo fett enn 1,5 kilo fett og 0,5 kilo muskler ettersom fettprosenten da synker tilsvarende cirka 1kg...

Altså fett i forhold til fettfri masse, og det er jo det som teller.

Lenke til kommentar
Hva er extremt med deffing? ligge i 3-500 kcal i underskudd for å så trene cardio i tillegg? ser ikke det hele extreme i det, det som er stikkordene på deff er proteiner, proteiner og proteiner.... og nei ,bare ikke bodybuildere som gjør det

Nei, kostholdet er kanskje ikke så ekstremt i seg selv, men slik jeg ser det er deff et faguttrykk som henger uløselig sammen med bulk, m.a.o: Hvis du ikke har bulket først, så er det ikke en deff, men en slankekur. Og det er det å gå opp og ned i vekt med vilje som er litt ekstremt. :)

Men du som skriver ekstremt med X stiller kanskje litt høyere krav til de tingene som får smykke seg med ordet. :p

Lenke til kommentar
Hva er extremt med deffing? ligge i 3-500 kcal i underskudd for å så trene cardio i tillegg? ser ikke det hele extreme i det, det som er stikkordene på deff er proteiner, proteiner og proteiner.... og nei ,bare ikke bodybuildere som gjør det

Nei, kostholdet er kanskje ikke så ekstremt i seg selv, men slik jeg ser det er deff et faguttrykk som henger uløselig sammen med bulk, m.a.o: Hvis du ikke har bulket først, så er det ikke en deff, men en slankekur. Og det er det å gå opp og ned i vekt med vilje som er litt ekstremt. :)

Men du som skriver ekstremt med X stiller kanskje litt høyere krav til de tingene som får smykke seg med ordet. :p

man deffe selv om man ikke ha bulket.. deff betyr = miste mest mulig fett og minst mulig muskler, ta bort det med muskler så har man en slankekur..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...