Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hallo noen her som har slitsomme foreldre?

Anbefalte innlegg

Jeg har noen som sier at jeg burde dra ut men alle vennan mine er jo mill unna så jeg blir inne og når jeg vil ut så sier dem nei du kan bare bli hjemme.

D***** jeg er iritert!

Bare dem kunna ha latt meg dra på bæsøk;)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å formulere deg slik at det er mulig for andre norsktalende/skrivende å forstå deg.

Først i posten sier du at de vil du skal gå ut, men så sier du at de ikke lar deg gå ut? Er det avstanden til vennene som er problemet? Skaff deg en skuter, eller ta buss, slik som jeg gjør hvis jeg må noen steder! :D

Lenke til kommentar

Jeg vet akkurat hvordan du har det, med tanke på at du sitter ganske fast, og er avhengig av foreldrene for å komme deg noen vei. Jeg har selv bodd og vokst opp på landet, men har hatt foreldre som kjører dersom det var noe jeg kunne tenkt meg å gjøre. Ikke at jeg utnyttet det godt nok.

Jeg må si at jeg synes det er ekkelt å tenke på at folk bor slik. For meg ødela det en god del, i alle fall. Det kan godt tenkes at det hovedsaklig var min feil det, da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selv har jeg foreldre som ikke skjønner hvorfor jeg nå (blir 18 i år) bor hos kjæresten min i hverdagene. Det tar en halv time å gå til toget fra der jeg bor og deretter er det 50 minutter med tog til skolen jeg går på. Så skjønner problemet hehe.

Endret av Chaalex
Lenke til kommentar

Eg fann ei genial løysning på eit liknande problem som ditt i ung alder: Sykkel.

At foreldrene dine ikkje vil kjøra deg, synes eg berre er positivt. Alle har godt av å læra seg å klara seg sjølv, og å måtte ta seg fram på eiga hand.

For all del, i kuling og regn synes eg at dei kan gje deg haik, og det trur eg dei har lettare for, om dei ser at du kan ta deg "bryet" å ordna deg på eiga hand, når det er anledning til det.

Puter under armane har dagens ungdommar meir enn nok av.

(Eg høyres nok gamal ut no, men er berre 24.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Heh, jaja, så mener du det da.

Når foreldrene har flyttet så langt unna "sivilisasjonen", og valgt å sette et barn til live der ute, da kan de jaggu gjøre sitt ytterste for å gi barnet normal sosial omgang.

Lenke til kommentar

Når foreldrene har flyttet så langt unna "sivilisasjonen", og valgt å sette et barn til live der ute, da kan de jaggu gjøre sitt ytterste for å gi barnet normal sosial omgang.

Er oppvaksen på gard i utkanten eg og. Næraste tettstad låg 5km unna, og næraste kamerat budde 4km ifrå. Ei mil på sykkel er fort gjort.

Eg merkar meg at fleirtalet er ute etter at foreldre skal gje, gjera, yta og samtykka. Kvar i himmelens namn har det vorte av respekten for opphavet sitt? Dei gjer dykk mat, klede og tak over hovudet!

At det var deira val å setje dykk til verda, vert eit verdilaust argument. Dei har gitt dykk livet, den styrste gåva av alle, og det er opp til dykk sjølv å gjere noko utav dette priviliegiet de er gitt. Dei gjer dykk grunnlaget, så er resten opp til dykk. De skal ut i arbeidslivet ein dag de og, korfor ikkje lære seg til å klare seg i ung alder?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Er oppvaksen på gard i utkanten eg og. Næraste tettstad låg 5km unna, og næraste kamerat budde 4km ifrå. Ei mil på sykkel er fort gjort.

Eg merkar meg at fleirtalet er ute etter at foreldre skal gje, gjera, yta og samtykka. Kvar i himmelens namn har det vorte av respekten for opphavet sitt? Dei gjer dykk mat, klede og tak over hovudet!

At det var deira val å setje dykk til verda, vert eit verdilaust argument. Dei har gitt dykk livet, den styrste gåva av alle, og det er opp til dykk sjølv å gjere noko utav dette priviliegiet de er gitt. Dei gjer dykk grunnlaget, så er resten opp til dykk. De skal ut i arbeidslivet ein dag de og, korfor ikkje lære seg til å klare seg i ung alder?

De gig oss livet og frem til vi fyller 18 og blir myndige er det deres plikt å dille med oss og gi oss et trygt og godt miljø å vokse opp i, stimulere oss og utvikle våre talenter. Det holder ikke å bare holde barnet i live, man skal gi det et liv, også.

Men, men, oppdragelse er jo en veldig individuel ting, men fra mine foreldre har jeg fått høre at de alltid kommer til å stille opp for meg når jeg trenger det... Jeg er klar over at jeg er veldig heldig, men bare for å kaste lys på det argumentet at ""vi bortskjemte" blir lause puddinger som ikkke kan ta vare på seg selv", så kan jeg bare si at foreldrene dine bare brukte det til å fraskrive seg ansvar.

Deres jobb er å passe på oss og hjelpe oss, til vi blir 18, da får vi greie oss selv, og med mindre OP er over 18 synes jeg han bør ha foreldre som still opp og kjører ham til venner, spesielt hvis han synes det er litt vanskelig med venner fra før.

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Seier for all del ikkje at foreldre skal overlata barna til seg sjølv, reknar med du oppfatta dette.

Det eg meiner, er at foreldre skal stimulera sjølvstende hjå barna sine, og dette meiner eg at dei feiler i, om dei syr puter under armane på dei. Foreldre skal hjelpa, veileda og støtta. Men dei skal ikkje tjene ungane sine. Fattar ikkje korleis det har vorte slik at folk kan sei med handa på hjarta at foreldre skal lystra og gjera som tenåringane deira befalar. Det er absurd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Nå snakke vi ikke om å vaske føttene til batrna dine til du er 18, men å kjøre det/de til venner og tilrettelegge for sosial omgang.

Lenke til kommentar

Innkjøp av sykkel er tilretteleggjing nok, etter mi meining. Eller om det er snakk om ei mil til næraste nabo, og barna er gamle nok, kan moped væra eit alternativ. At foreldre sponsar lappen, og moglegens finansierer deler av kjøretøyet, er rimeleg syns eg.

Men ingen har vondt av å bu på landet, om det er det de vil fram til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Der er jeg enig med deg.

Det virket bare som at trådstarter hadde litt problemer med å faktisk komme seg ut til venner, hvis du skjønner? Ikke alle har det like lett. DA er det godt at foreldre stiller opp når han førstes vil ut og ha det gøy, enige der også?

Lenke til kommentar

Me er stort sett enige ser det ut som. Om det ligg noko anna enn giddeløyse til grunn for manglande sosialt liv, er det sjølvsagt at foreldra skal stille opp.

Eg tolka TS som ein av dei altfor mange som krever transport for å gå ut. Om han vil ut, og verkeleg vil det, er det ingenting som står i vegen for han, vil eg tru. Utanom det umåte bryet ein sykkeltur fører med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...