Gå til innhold

TEST: ONE HighFly 120 GB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
au da, for 700kr ekstra får man en ekstern Maxtor disk på 250GB, altså over det dobbelte. Blir betydelig bedre pris per byte da :)

Hmmm, skal vel da sies at det er en 5400 RPM-disk som i alle fall komplett ikke har på lager før 30. april. 7200 RPMs 200GB-versjonen koster 200 kroner mer enn 250 GB-versjonen du siktert til :yes:

Lenke til kommentar

Synes at det er temmelig dårlig gjort av dere å trekke minus på disken fordi dagens grensesnitt er for dårlig. Det er vel ikke utviklernes feil at teknologien ikke strekker til. Resultatet bør jo også baseres opp mot det som allerede finnes på markedet. Når grensesnittet er så "dårlig" så kan jo ingen eksterne enheter få en toppkarakter. Samme hvor gode og nyttige de er :woot:

Lenke til kommentar
Synes at det er temmelig dårlig gjort av dere å trekke minus på disken fordi dagens grensesnitt er for dårlig. Det er vel ikke utviklernes feil at teknologien ikke strekker til. Resultatet bør jo også baseres opp mot det som allerede finnes på markedet. Når grensesnittet er så "dårlig" så kan jo ingen eksterne enheter få en toppkarakter. Samme hvor gode og nyttige de er :woot:

Er ikke enig med deg her. FireWire/USB2 legger en begrensning på produktet, og det må man ta konsekvensene av. Om det er produsentenes skyld at utviklingen på ekstern plug'n'play-teknologi ikke er rask nok er ganske irrelevant. Når man velger å ta i bruk en teknologi som ikke er tilstrekkelig for å få maksimal ytelse må man kunne få nevne det i en konklusjon. Enheten fikk uansett 5, og det kan ikke sies å være en dårlig karakter :)

Lenke til kommentar
Ifølge ONE Tech benyttes en IBM Deskstar 180GXP disk i denne enheten.

Navnet disken blir identifisert med på PC-en er riktignok enda mer kryptisk, men betyr i korte trekk Deskstar 120GXP.

Jeg henger ikke helt med i svingene her.. :)

Lenke til kommentar
Ifølge ONE Tech benyttes en IBM Deskstar 180GXP disk i denne enheten.

Navnet disken blir identifisert med på PC-en er riktignok enda mer kryptisk, men betyr i korte trekk Deskstar 120GXP.

Jeg henger ikke helt med i svingene her.. :)

En liten feil her. 180GXP er det korrekte. Rettet opp.

Lenke til kommentar

Jeg er imponert over at IBM henger så bra med i svingene. Spesiellt at de har så god søketid, som ingen andre IDE-disker får ordentlig hull på.

(Det er muligens noe med målemetoden som er forskjellig)

Jeg mener å ha sett at USB2 har større overføringshastighet enn FireWire. Og da behøver man ikke se etter sistnevnte. Kanskje FireWire er på vei ut?? --Sånn til privatbruk--

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha sett at USB2 har større overføringshastighet enn FireWire. Og da behøver man ikke se etter sistnevnte. Kanskje FireWire er på vei ut?? --Sånn til privatbruk--

USB2 har høyere teoretisk overøfringshastighet enn FireWire ja, men likevel vil FW være raskest i de aller fleste tilfeller (som også vist i denne testen). FW er nok på ingen måte vei ut, noe man også kan se ved at flere og flere hovedkort støttet standarden.

Lenke til kommentar

Hmmm, skal vel da sies at det er en 5400 RPM-disk som i alle fall komplett ikke har på lager før 30. april.

Hva som gjør at Komplett har så elendig leveringstid er ukjent for meg, disken har vært i salg her i Norge i en lengre periode.

Er sant det med 5400RPM ja, men de testene jeg har sett har vist at den høyere rotasjonshastigheten 200GB versjonen til Maxtor har ikke har veldig mye å si for ytelsen.

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert andre enheter enn One Highfly 120. Det største argumentet i mot One Highfly er muligheten for å skifte ut HD`N

Dette vil jo være en katastrofe hvis disken tar julekvelden midt i sommerferien.

Det finnes bedre alternativer med langt mindre fysiske mål enn One Highfly, og ikke minst et design som tiltaler. Da sikter jeg spesielt til Mag IceCube Firewire/USB 2.0 kabinettene. Disse kabinettene har et frekt transparent design i akryl (pleksiglass) med en ekstrem sterk blå on/off lysdiode som gir kabinettet en spesiell look.

impt-3500frh.jpg

Positiv er det at man kan velge å kjøpe med eller uten USB 2. Som testen til Howard viser, er ikke hastigheten på USB 2 imponerende. Selv har jeg testet USB 2 opp mot Firewire i videoredigering , og min konklusjon ble tl at Firewire er den klare vinneren.

I dag har jeg 2 stk. ICEcube firewiredisker med 2 stk. WD 120GB 8MB Cache. Disse fungere utmerket i videoredigering, enkelt å ta med seg når man skal redigere på andre maskiner.

Et minus skal jeg likevel trekke frem, men det er ikke i forhold til ICEcube. Det retter seg i mot Hewlet Packard. Har du en en HP Omnibook 6100, kan du nemlig komme til å oppleve det samme som meg. Denne laptopen er ikke i stand til å kommunisere med Firewirediskene. Omnibooken har vært inne til sjekk både hos Infocare og HP, men ingen finner ut av det. Stor sett er det meste skiftet i maskinen, men ingenting hjelper. Så skal du arbeide med denne kombinasjonen, ville jeg testet det ut på forhånd før betalte.

For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg har testet Omnibooken med tre forskjellige leverandører av eksterne Firewirediskadaptere, og like mange PCMCIA kort leverandører. Alle klør seg i hodet, og skjønner selvfølgelig ingenting. :shrug:

Her er linkene til andre eksterne Firewire/USB kabinetter:

IceCube

Datafab

Pyro

Sistnevte fra Pyro er fysisk omtrent like stor som One Highfly. Stor og klumpete i designet, men til gjengjeld er den svært enkel å åpne. Her står du også fritt til å velge HD, CD elller annen IDE enhet for eksternt bruk med Firewire.[/url]

Leverandørende over har jeg plukket ut tilfeldig fra prisguiden til HW. Det er sikkert flere leverandører av "tomme" Firewire/USB2 kabinetter. Disse tre kabinettene har jeg selv testet, og landet til slutt på ICEcube

Håper HW kan ta en titt på disse produktene med tid og stunder, og komme med en skikkelig test.

Lenke til kommentar
Håper HW kan ta en titt på disse produktene med tid og stunder, og komme med en skikkelig test.

Enig der. Leserne får et mye mer fyldig og komplett bilde dersom de mest aktuelle alternativene også blir testa. Å kjøpe et produkt utifra en enkeltest er alt for risky.

Det er blitt gjort av webcams og scsi disker på HW.no for en stund sida og disse testene blir da mye mer verdifulle.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kun en bærbar PC, og trenger virkelig større harddisk.

Er veldig fristende å innveste i en sånn FireWire kabinett, men prisen på over 1k + ca 2k for disk skremmer meg litt.

Hadde kabinettet vært nede på 500-600 så hadde det vært mer aktuelt.

Spleiset en HD med en venn som har maskinen sin på 24-7, (vi har 10 mbits linje begge to) så da har jeg brukt en nettverksdisk som lagrisplass.

Lurer på om jeg bare skal bruke 10-12k på en ny PC istedet, da får jeg liksom en ny PC :) eller bruke 3k på bare en HD... det er ikke lett å bestemme seg her...

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg bare skal bruke 10-12k på en ny PC istedet, da får jeg liksom en ny PC :p  eller bruke 3k på bare en HD... det er ikke lett å bestemme seg her...

:grumpy: Eh....Små Pc koster da mer ?? Regn med 15k du, så får du begge deler :D

Hva er en pølse i slaktetida ?? :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...