Gå til innhold

Hvordan strekke bildet i VLC?

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned VideoLANs VLC, siste versjon, og bruker denne som avspiller for xvid, men en ting som plager meg:

Jeg har widescreen, så hvordan får jeg hele bildet på skjermen? Det er alltid svarte rammer oppe og nede på bildet. Det må da være en måte å strekke hele bildet over hele skjermen?

Gomplayer har en fin funksjon at når man trykker ctrl+enter, så blir hele skjermen fylt.

Har VLC en tilsvarende funksjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det er svarte striper er jo at filmane er «breiare» enn skjermen din. (Filmar er som oftast 16:9 eller 2,35:1, medan skjermen din er 16:10.) For å tilpasse til skjermen (noko eg ser på som unødvendig, men det er no meg) må du anten strekke, eller skjære bort litt på sidene. Altso, anten endre proporsjonane til filmen, eller skjære bort litt. Du var kanskje klar over dette, eg berre seier det for å gje ein grunn til å ikkje tilpasse filmen til skjermen.

Men ja, du kan gjere liknande i VLC. For å strekke: Video --> Aspect ratio --> 16:10, for å beskjære: Video --> Crop --> 16:10.

Lenke til kommentar
Grunnen til at det er svarte striper er jo at filmane er «breiare» enn skjermen din. (Filmar er som oftast 16:9 eller 2,35:1, medan skjermen din er 16:10.) For å tilpasse til skjermen (noko eg ser på som unødvendig, men det er no meg) må du anten strekke, eller skjære bort litt på sidene. Altso, anten endre proporsjonane til filmen, eller skjære bort litt. Du var kanskje klar over dette, eg berre seier det for å gje ein grunn til å ikkje tilpasse filmen til skjermen.

Men ja, du kan gjere liknande i VLC. For å strekke: Video --> Aspect ratio --> 16:10, for å beskjære: Video --> Crop --> 16:10.

Slik jeg ser det, så ser det mer naturlig ut når jeg strekker bildet i skjermen i Gomplayer, f.eks. Det er ganske tjukke svarte striper det er snakk om her.

Lenke til kommentar

Jodå, er einig i det, men det ser nesten ut som om det er feil oppløysning på den skjermen/TV-en i høve til kva format den er i. Skulle nesten trudd det var 4:3-oppløysning (t.d. 1024x768) på ein 16:9/10-skjerm. Det som skjer då er at heile skjermbiletet vert litt flattrykt, og den flattrykkinga opphever du ved å strekke biletet i avspelaren.

Veit ikkje om dette stemmer, det var berre det eg tenkte når eg såg bileta.

Lenke til kommentar
Jodå, er einig i det, men det ser nesten ut som om det er feil oppløysning på den skjermen/TV-en i høve til kva format den er i. Skulle nesten trudd det var 4:3-oppløysning (t.d. 1024x768) på ein 16:9/10-skjerm. Det som skjer då er at heile skjermbiletet vert litt flattrykt, og den flattrykkinga opphever du ved å strekke biletet i avspelaren.

Veit ikkje om dette stemmer, det var berre det eg tenkte når eg såg bileta.

takk for svar og tips! :) - Da sjekker jeg det når jeg kommer hjem..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...