Gå til innhold

hvordan ser en hvilken socket en har?


Anbefalte innlegg

jeg har en pIII 500MHz som jeg skal skifte prosessor på og siden jeg ikke har systemspesifikasjonen..(jeg "arvet" pc`en etter gamlingen som fikk den via jobben sin for 1&12 år siden)...så vet jeg ikke hvilken socket som er på hovedkortet...er det noen som har ide om hva socket-type det er eller hvordan jeg kan finne det ut...kan jeg feks. se det på hovedkortet?...leste på intel sine sider om s.e.c.c 2 som jeg aldri har hørt om er det en avleggs og gammel socket-type eller....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din Pentium III er en Katmai prosessor. Den har s.e.c.c 2 som er plastinfatningen prosessoren sitter i. Prosessoren er den stor svarte boksen på hovedkortet ditt. "socketen" kalles Slot 1. Du sier at du skal ha ny prosessor, men 600 MHz var de raskeste prosessorene som ble laget til Slot 1. Så du må nok ha nytt hovedkort hvis du skal oppgradere.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-15 20:37, Rhaps skrev:

Din Pentium III er en Katmai prosessor. Den har s.e.c.c 2 som er plastinfatningen prosessoren sitter i. Prosessoren er den stor svarte boksen på hovedkortet ditt. "socketen" kalles Slot 1. Du sier at du skal ha ny prosessor, men 600 MHz var de raskeste prosessorene som ble laget til Slot 1. Så du må nok ha nytt hovedkort hvis du skal oppgradere.



 

Har du ikkje høyrt om slot konverter (Slot1 fil 370/fcpga)????

Lenke til kommentar

Det kan like gjerne være en Pentium III 500 FCPGA. Dessuten er den raskeste Slot 1 prosessoren Pentium III 1GHz med 100MHz FSB.

Hvis det er Slot 1 er den raskeste prosessoren du kan bruke 1,3GHz Celeron med adapter fra PowerLeap. Den raskeste prosessoren du kan bruke med vanlig adapter eller FC-PGA hovedkort er Pentium III 1GHz hvis hovedkortet støtter de riktige spenningene og ikke mer enn 100MHz FSB (Celeron 1,1GHz går også men denne er tregere enn 1GHz P3 på grunn av mindre cache).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-15 20:37, Rhaps skrev:

Din Pentium III er en Katmai prosessor. Den har s.e.c.c 2 som er plastinfatningen prosessoren sitter i. Prosessoren er den stor svarte boksen på hovedkortet ditt. "socketen" kalles Slot 1. Du sier at du skal ha ny prosessor, men 600 MHz var de raskeste prosessorene som ble laget til Slot 1. Så du må nok ha nytt hovedkort hvis du skal oppgradere.



 

host..host..

 

du får Slot 1 Pentium3 opptil 1.0GHz

Lenke til kommentar

Støtter det Rhaps sier.....hva er det med folk som skal briefe med totalt unyttig info og totalt forvirre hva folk spør om. Skjerpings gutter. Han spurte om hjelp til å oppgradere, og jeg har en Dual PIII BX hovedkort selv..og ja, det finnes raskere en 600 mhz slot en CPUer, men mitt hovedkort makser ut på 600..BIOS støtter ikke raskere..så det han sa var ikke galt.

 

Du som lurer på hva du skal oppgradrer til: du må finne ut hva slags hovedkort du har, og vilken BIOS revisjon du har. Når PC-en din starter så står BIOS og kanskje hovedkort navn i starten....men du kan også åpne kassa å titte inni..se om det står et navn og spesifikasjoner..kom tilbake hit med det..så skal du se noen av disse bedreviterne graver frem info om hva slags CPU du kan bruke!

 

Men om den er 2 år gammel..så har nok den PC-en nådd løpets ende.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-15 21:04, AKIRAx24 skrev:

Støtter det Rhaps sier.....hva er det med folk som skal briefe med totalt unyttig info og totalt forvirre hva folk spør om. Skjerpings gutter. Han spurte om hjelp til å oppgradere, og jeg har en Dual PIII BX hovedkort selv..og ja, det finnes raskere en 600 mhz slot en CPUer, men mitt hovedkort makser ut på 600..BIOS støtter ikke raskere..så det han sa var ikke galt.

...


Jeg prøver på ingen måte å brife med info, men jeg nevner mulighetene han har siden han ville ha ny prosessor. dessverre har Intel gjort det svært vanskelig med forskjellige socket og slot og forskjellige spenningskrav. Kan også kjøre ny prosessor uten BIOS-oppgradering men der er ikke sikker riktig prosessor blir vist. Det er ikke sikkert kortet hans støtter mer enn 600MHz med BIOS oppgradering en gang, siden det kan være at hovedkortet ikke støtter lave nokk spenninger så han kan "Coppermine", da er det eneste alternativet PowerLeap apapterne hvis han ikke skal ha nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

Ok, det finnes Slot 1 prosessorer på 1 GHz, men det er coppermine prosessorer. Ballfesklina's prosessor er en 500, som da betyr at den er en Katmai. Det meste en katmai går til er 600. Siden han har en 500 (som kun finnes som Katmai) så har han et 440BX chipset som skjelden støtter multiplier over 6 (overklokker-kortet Abit BH6 hadde max 5,5), det finnes _noen_ kort som har høyere muliplier. Så det jeg mente var at ballfesklina ikke kunne få noen bedre prosessor en 600, fordi Katmai gikk bare til 600. Hvis kortet hans støtter over 6x mulitplier (som f.eks Aopen AX6BC, som har 8x) da kan han sansynligvis bruke Coppermine med en bios oppdatering.

 

Nå skulle jeg hjelpe ballfesklina med å si hvilken socket han har, så da kunne vi ha holdt diskusjonen der. (Noen som IKKE er enige i at det er en Slot 1 prosessor?) :smile:

Lenke til kommentar

Oppklaring

 

PIII Slot 1 går til 1Ghz/100Mhz bus

PIII slot 1 levers med coppermine 0.18

 

 

PIII slot 1 er gromm til OC da man kan plassere ENORME kjølere på den!! måtte bare få sagt d :smile:

fikk min 650 til å gå på 975 Stabilt....veit ikke om jeg kunne ha gått høyere fordi HK stoppet på 150Mhz...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-15 21:57, Rhaps skrev:

Ok, det finnes Slot 1 prosessorer på 1 GHz, men det er coppermine prosessorer. Ballfesklina's prosessor er en 500, som da betyr at den er en Katmai. Det meste en katmai går til er 600. Siden han har en 500 (som kun finnes som Katmai) så har han et 440BX chipset som skjelden støtter multiplier over 6 (overklokker-kortet Abit BH6 hadde max 5,5), det finnes _noen_ kort som har høyere muliplier. Så det jeg mente var at ballfesklina ikke kunne få noen bedre prosessor en 600, fordi Katmai gikk bare til 600. Hvis kortet hans støtter over 6x mulitplier (som f.eks Aopen AX6BC, som har 8x) da kan han sansynligvis bruke Coppermine med en bios oppdatering.


 

Vel, BH6 støttar iallfall opp til 700(66) Celeron med siste bios-oppdatering, dvs. multiplier på 10,5.

 

per

Lenke til kommentar

Hovedkort som bruker intel prosessorer trenger ikke å støtte multiplieren til prosessoren. Dette er låst i prosessoren og hovedkortet skjønner det.

 

Et gammelt asus p2b kan fint kjøre en pentium 3 1000 (hvis en gjør om litt på spenningen), denne har en multiplier opp til 8 som kan stilles inn på kortet, men dette har ingenting å si siden prosessorene er låst og kan ikke tulkes med uansett.

 

Det er mange bx hovedkort som klarer å kjøre en celeron 1,2 eller 1,3 med powerleap adapteret, det eneste det adapteret gjør er å justere spenningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...