Henning1332 Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hei jeg har en ekstern hardisk som tok kvelden for par dager si, jeg hadde en del private bilder fra ferier, kjæreste, familie osv. og andre ting private saker økonomi f.eks. Jeg kjøpte disken på lefdal, og lurer på hva som skjer etter jeg har levert den inn. Selvfølgelig prøver de å finne ut problemet men kan det hende at de tar en titt på hva som er inne på disken? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Sannssynligvis bytter de bare disken direkte med en annen ny en.., Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Dersom disken er død, så sender de den bare tilbake til leverandør der den blir skrotet. Gjør de ikke det blir de ikke kreditert, og da får de jo ingen penger eller ny vare tilbake. Endret 17. september 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Kongolaf Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 hvis det er en treig dag på verksted, kan du nok regne med alt blir saumfart godt og ledd masse av, hehehe Bara tudla Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Selvfølgelig prøver de å finne ut problemet men kan det hende at de tar en titt på hva som er inne på disken? Ja, og når den en gang eventuelt blir "skrotet" blir den ikke (tilstrekkelig) "makulert". Filer som bare er slettet på et område på disken og ikke overskrevet (flere ganger) på samme område er null stress å finne tilbake til ved hjelp av programvare. Sjangsen er selvfølgelig liten for at noen vil gjøre dette med akkurat din disk, men det er alltid en potensiell fare. Hvem er ikke nysgjerrig? Endret 18. september 2008 av Ninjahamster Lenke til kommentar
Iceythe Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Generell skroting av harddisker skjer ved degaussing. Diskene er totalt ubrukelig etter dette, rett og slett. Men hvilke rutiner som egentlig brukes er opp till hver enkelt firma.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Nja, totalt tapt er dataene ikke som regel. er vel en grunn til at NSM godtar bare degaussing opp til sikkerhetsklarering Hemmelig, alt over dette må gjøres på en annen måte. Men selvfølgelig så holder dette som regel i massevis for den vanlige bruker. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Få meg ikke til å tro at det generelt sett brukes degaussing på hver enkelt harddisk som kastes som en kunde har kjøpt i en normal butikk/nettbutikk. OG at kontrollrutinene FØR dette skjer er gode slik at ingen kopierer filer fra den. For det første tar det enormt med tid/penger, og for det andre koster en godkjent (av NSM) degausser svært mye. Nei du, f.eks. eksterne harddisker hvor kontrollerkort eller strømforsyning (for de med innebygd) er defekt kastes nok disse rett i søppla uten at noen tar ut harddisken og legger den på en godkjent degausser. Harddisker med interne feil, f.eks. motor eller lignende er vel heller mer usannsynlig at noen gidder å mekke på bare for å se hva som er av filer på den. Lenke til kommentar
Iceythe Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Når jeg skriver generelt degaussing, så snakker jeg om leverandør. Det er vel dette som er utgangspunktet i tråden..? Hva folk tror er opp til dem selv. Hva andre butikker bruker er, som jeg allerede skrev, opp til deres egne rutiner. Hvilke rutiner tror du leverandøren har på sine harddisker? Gir til en random i gata? Brønnøysundregistrene sender sine gamle eller ødelagte harddisker til Mosjøen for degaussing. Altså de sitter da ikke med egen maskin til masse penger. Det som jeg prøver å legge frem, er at det er andre metoder som brukes i stedet for å "kaste i sølpa" som alle sier. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Poenget mitt var i alle fall at jeg personlig ikke stoler på at dataene er trygge når en defekt disk er levert til f.eks. Lefdal, Siba, Elkjøp osv. Det var det trådstarter spurte om Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hvis man leverer en disk inn for rep. må man anse data på disken som tapt. Backup er noe man må sørge for selv. i 99% av tilfeller når det gjelder avansert elektronikk så blir vel produktet eller iallefall deler av produktet simpelthen byttet ut med nytt? Forøvrig. Har jobbet på IT support i noen år nå, og jeg har tilgode å se gjennom en harddisk vi har fått inn (uten at kunden eksplisitt ønsket dette). Men hva andre mennesker finner på kan jeg selvsagt ikke svare på. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hva hvis du bare gir den et godt sleggeslag før du leverer den inn? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Da får han iallefall ingenting på reklamasjon (selvforskylt skade ) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvis man er så redd for sine private data så er kostnaden ved dette at man ikke kan reklamere på disken, enkelt og greit. Når jeg kaster disker for folk så pleier jeg og destruere printkortet, er det mer delikate ting og disken er i live så bruker jeg ett sletteprogram og deretter herper jeg kortet, er den død brukes en 5kg spisshakke Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Ellers kan man vel muligens finne seg en kraftig magnet og legger over disken.. Burde slette noe hvertfall. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Nei, de er for godt skjermet til at vanlige husmagneter skal ha noe å si. Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jeg tenkte ikke akuratt på kjøleskap magneter da Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvis man leverer en disk inn for rep. må man anse data på disken som tapt. Backup er noe man må sørge for selv. i 99% av tilfeller når det gjelder avansert elektronikk så blir vel produktet eller iallefall deler av produktet simpelthen byttet ut med nytt? Forøvrig. Har jobbet på IT support i noen år nå, og jeg har tilgode å se gjennom en harddisk vi har fått inn (uten at kunden eksplisitt ønsket dette). Men hva andre mennesker finner på kan jeg selvsagt ikke svare på. Det varierer nok fra person til person.Tror nok mang ville tatt seg en kikk på filene, mens mange ikke hadde vert nysjerrig i det heletatt. Noen hadde kanskje lat vær av moralske grunner. Men dem har jo testet dette i USA em gang, der de leverte en PC inn for reperasjon på flere plasser, da var det en stor de lsom hadde åpnet filer dem ikke hadde noe med. Tror det i utgangspungtet var et bilde dem la på skrivebordet. Lenke til kommentar
Henning1332 Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 har sendt den inn nå iallefall. leste at flesteparten trodde den ble sendt vekk og kastet Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Gutta i "I didn't know that" på National Geographics testa hvor kraftig magnet som trengtes for å slette en harddisk. De måtte helt opp i elektromagnet som løfter en bil på bilopphøggeri for å få "no disk found" ved boot. Og de prøvde MANGE vanlige typer magneter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå