Gå til innhold

(K)Ubuntu noob trenger litt nettverkshjelp (static ip + nas)

gwh

Anbefalte innlegg

Har installert (K)Ubuntu på en gammel bærbar, og det funker fint. Sliter litt med å koble opp mot det trådløse nettverket noen ganger, og i den forbindelse lurte jeg på hvordan man tildeler den bærbare pc'en en statisk ip adresse i Ubuntu.

Samtidig har jeg en Qnap 109 nas med statisk ip adresse. Jeg kan gå inn og administrere denne fra firefox, men jeg lurer på hvordan jeg skal få tilgang på musikkfilene mine i den fra musikkspilleren i KUbuntu?

Forslag til løsninger mottas med stor takk.

Endret av gwh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har installert (K)Ubuntu på en gammel bærbar, og det funker fint. Sliter litt med å koble opp mot det trådløse nettverket noen ganger, og i den forbindelse lurte jeg på hvordan man tildeler den bærbare pc'en en statisk ip adresse i Ubuntu.
Jeg tviler på om statisk IP vil hjelpe på en ustabil linje. Uansett, du kan sette det opp i routeren med statid DHCP eller direkte i Kubuntu-boksen din ved å følge 10.6.1.1 her

http://www.debian.org/doc/manuals/referenc...gateway.en.html

Samtidig har jeg en Qnap 109 nas med statisk ip adresse. Jeg kan gå inn og administrere denne fra firefox, men jeg lurer på hvordan jeg skal få tilgang på musikkfilene mine i den fra musikkspilleren i KUbuntu?

Forslag til løsninger mottas med stor takk.

Du må velge en protokoll for å få tilgang til musikken din, sjekk dokumentasjonen til NAS boksen. Du kan velge mellom Samba, NFS og ssh. Alle tre er dekket i signaturen min.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...