Gå til innhold

Canon EF-S 60mm Macro eller Canon EF 100mm Macro?

Anbefalte innlegg

Ser på makro objektiv men veit ikkje kva for eit...

Forskjellar:

60mm har ei nærgrense på 20cm

100mm har ei nærgrense på 31cm

Filterdiameter er 58mm på 100mm noko som eg vil ta meir nytte av grunna Polifilteret på 58mm

100mm er fullformat, 60mm ikkje... Stor forskjell?

Anbefalingar og forskjellar på dei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er vel greie objektiv. 60mm kan ikke brukes på fullframe, så det kan være en ulempe hvis du tenker i de baner. Med et 1.6 crop kamera er kanskje 60mm vel så anvendelig til andre formål enn makro. 100mm gir litt større arbeidsavstand for samme skala, og det er jo en fordel i mange situsajoner. Personlig ville jeg nok kjøpt 60mm.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg mye peiling på hvordan 60mm er, men har selv 100mm og er knallfornøyd. Helt spektakulær optikk, og det er helt fantastisk hvor skarpe bildene fra det objektivet blir. Alle som har lånt det til meg har også blitt helt blåst vekk, og jeg kan i alle fall love at hvis du går for det kommer du ikke til å angre! Men prøv det litt først, og prøv og se for deg om 100mm blir for trangt til det du har tenkt å bruke det til.

Lenke til kommentar

60mm er knallbra den også. Den er vel lab-testet til å være litt skarpere enn 100mm, men det er ubetydelig i praksis. Langt viktigere er hva du skal bruke den til, som sikkert har blitt nevnt i et par dusin tråder her før. 100mm er bedre egnet som dedikert makro mot bla. insekter, mens 60mm (på crop seff) er bedre allround objektiv. Hvilke andre objektiv du har fra før av bør også tas hensyn til.

Hvis du ser på matsktsk's utstyrsliste så har han 50mm f/1.4, noe som gjør 100mm til et bedre valg mhp brennviddedekning. En 60mm ville konkurrert med 50mm'ern på flere bruksområder.

For min egen del har jeg 60mm istedenfor å ha både 50mm og 100mm (som var et alternativ jeg vurderte). Nå er 60mm allroundern min - makro, portrett, egentlig allt unntatt vide landskapsbilder - den kommer svært skjelden av kameraet og jeg kunne godt klart meg med det som mitt eneste objektiv.***

*** Nå skal det sies at jeg nok blir å supplere den med en 30mm f/1.4 etterhvert, siden dette er tilnærmet normal på canon crop og er bedre egnet for innefotografering. Må vel ha det en gang før jul elns. Ute på tur blir det fortsatt 60mm.

Lenke til kommentar

Det spørs jo også litt hva slags makrobilder man vil ta: Hvis det man skal ta makrobilder av har lett for å stikke av hvis man kommer for nære, er 100 mm makroen best (og 180 mm makroen er enda bedre, men den er veldig dyr). Er blomster eller objekter som ikke stikker av det store, så er begge makroene omtrent like gode.

Hvis du har en normalzoom fra før av typen EF-S 17-55 mm f/2.8, så vil ikke en 60 mm makro gi noe særlig ekstra utover makrofunksjonaliteten. Da bør du kjøpe 100 mm makroen som i tillegg til makro gir et fint og lyssterkt teleobjektiv i det nederste teleområdet.

Hvis du derimot har kit-objektivet EF-S 18-55, så vil 60 mm makro være et fantastisk lyssterkt objektiv sammen med kit-objektivet.

Sjøl har jeg 100 mm makroen og er veldig fornøyd så langt. Jeg har faktisk brukt det mer som 100 mm objektiv enn makro hittil.

Lenke til kommentar
Hvis du har en normalzoom fra før av typen EF-S 17-55 mm f/2.8, så vil ikke en 60 mm makro gi noe særlig ekstra utover makrofunksjonaliteten. Da bør du kjøpe 100 mm makroen som i tillegg til makro gir et fint og lyssterkt teleobjektiv i det nederste teleområdet.

Hvis du derimot har kit-objektivet EF-S 18-55, så vil 60 mm makro være et fantastisk lyssterkt objektiv sammen med kit-objektivet.

Sjøl har jeg 100 mm makroen og er veldig fornøyd så langt. Jeg har faktisk brukt det mer som 100 mm objektiv enn makro hittil.

Ut i fra hva jeg kan lese av signaturen til Bolivar, er det nok ikke ekstra brennvidde han trenger (annet en makro), men lystyrke... Ergo er vi like langt... ;)

Blir nok et spørsmål om behov....

Lånte i helgen canon 100mm macro, som jeg brukte til blomster portretter.... Den fungerte knallbra, eneste man må tenke på når man tar bilder med den, er å bruke stativ!

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Støtter den ja.

Lånte i helgen canon 100mm macro, som jeg brukte til blomster portretter.... Den fungerte knallbra, eneste man må tenke på når man tar bilder med den, er å bruke stativ!

Det er jo også et moment å ta med; 60'en er letter å håndholde. Smak og behag og bruksområde, som sagt. Skjønt stativ har rykket mye lengre opp på lista etter at jeg fikk 60'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...