B|sh0p Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Noen som vet om det går an å flashe minnet på mobiltelefoner? Og i så fall hvordan gjør man dette? Jeg har en Nokia 3510. --eirik Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 jeg er ikke helt sikker, men jeg har hørt at alle nye nokia mobiler har krypterte ett eller annet i telefonen, og at det ikke går ann å flashe de...er ikke helt sikker som sagt men trur det.... Kansje GeeZuZz hvet no? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Kansje GueZuZz vet no? Jepp, send en forespørsel til han i PM eller besøk nettsiden hans: http://www.unlock.no/ Han har i hvertfall flashet telefonen min Lenke til kommentar
levlex Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Beklager uvitenhet, men hva er flashing? Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Flashing av mobil.. klokking av pc.. synes begge er like rare å forstå seg på Men jeg tror flashing er å oppgradere software, hardware, eller firmware i den mobilen det er snakk om.. f.eks, har du en v. E3.04 T65 og en nyere versjon har kommet ut kan du flashe den til v. E3.05. Tar jeg feil her eller? "CORRECT ME IF I'M WRONG!" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Yess! Det stemmer. PS. for å korrigere litt: Flashing er å oppgradere programvaren (også kalt firmware) i mobilen. Dette gjør man gjerne for å få flere menyvalg, mindre bugs og problemer med mobilen og i noen tilfelle nye egenskaper ved mobilen. (som f.eks. de som oppgraderer fra Ericsson T68 til T68i får lagt til muligheten for å sende MMS-meldinger) Men oppgradering av hardware kalles gjerne "å kjøpe ny mobil", "å kjøpe ekstrautstyr" eller lignende. :wink: (Hardware er fysiske "harde" deler, software er ikke noe du kan holde i hånda å kjenne på fysisk) PS. Var ikke meningen å virke belærende/blærete.. Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Men oppgradering av hardware kalles gjerne "å kjøpe ny mobil", "å kjøpe ekstrautstyr" eller lignende. :wink: (Hardware er fysiske "harde" deler, software er ikke noe du kan holde i hånda å kjenne på fysisk) PS. Var ikke meningen å virke belærende/blærete.. Jeg hvet du bare peker mot noen poeng, men dette hvet jeg. Skrev bare litt av det jeg visste om flashing, og da blandet tankene seg Takk for den ekstra belæringa i allefall :smile: Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Nyere telefoner fra Nokia (DCT-4) telefoner kan fortsatt flashes på samme måten som "gamle" DCT-3 telefoner, men man trenger andre kabler og annen programvare. Ulempen er at programvaren er kryptert, sånn at det (i hvertfall inntill noen knekker krypteringen) ikke er mulig å gjøre noe annet enn å oppgradere/nedgradere programvaren til andre versjoner utgitt av Nokia selv. Man kan med andre ord ikke gå inn og endre programvaren (bilder, menystruktur, funksjoner, etc) slik man kan med de "gamle" DCT-3 telefonene. Og forresten, flashing brukes om det å skrive/lese ny programvare til Nokiatelefoner. Navnet oppstod siden minnet man leser/skriver til i telefonen er såkalt FEPROM (flash erasable programmable read-only memory). Navnet Flash betyr at minnet kan kun slettes i blokker eller hele minnet på en gang i motsetning til EEPROM (som vell kanskje er det vanlige i telefoner i dag om jeg ikke tar helt feil) [EDIT: trykkleifer] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå